MV Agusta Brutale 1090R

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Hej alla!

Jag är något tidigt ute men planerar till våren att sälja Porschen och köpa mig en ny pendlarhoj/leksak. Eftersom jag bor i Stockholm och kör mycket i stan vill jag gärna ha en streetfighter, lättkörd i stan men även kul på landsväg.

Nya KTM Superduke är äckligt läcker men det är något med MV Agusta som drar ännu mer.
Finns det någon här som kör en Brutale idag och kan lämna ett utlåtande?

Jag ser mig behålla hojen ett tag. 4-5 år i alla fall.

All info uppskattas!

Last edited:

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Lyfter tråden lite då det börjar bli dags att handla lite.

Någon som har någon erfarenhet av MV Agusta i allmänhet och Brutale 1090R i synnerhet?
Ny Agentur från i år och nya återförsäljare är självklart positivt. Men finns det någon här som ägt eller kört någon?

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Tack, har läst det testet. Synd bara att det är 4 år gammalt och det kom en facelift 2012 har jag för mig. Skulle varit kul att höra från någon som ägt en eller i alla fall kört en. Det är ju en rätt udda fågel i den svenska faunan fortfarande och det är kanske det som gör att jag drar mot MV istället för Ducati samt att jag tycker den är riktigt ögonfallande.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Tack, har läst det testet. Synd bara att det är 4 år gammalt och det kom en facelift 2012 har jag för mig. Skulle varit kul att höra från någon som ägt en eller i alla fall kört en. Det är ju en rätt udda fågel i den svenska faunan fortfarande och det är kanske det som gör att jag drar mot MV istället för Ducati samt att jag tycker den är riktigt ögonfallande.

Så typiskt dig att alltid vilja sticka ut och vara annorlunda, kan du inte bara vara som oss andra och åka omkring obemärkt mitt i den stora massan utav dussinhojar? :tungan

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Tack för svar! Kul att höra den var smidig i stan då det kommer bli rätt mycket lane splitting men även en hel del resor på landsvägen. Jag tror Dragster kommer att bli en populär hoj och den ser fantastiskt cool ut! MV har ju uppdaterat deras tripplar med modernare mjukvara och fyra mappar istället för två. Lite synd att 1090 inte fått samma uppdatering. 800'an verkar trivas på ett hjul oavsett om det är bak eller framhjulet. Var 990 lika?

Motorn verkar inte direkt sakna power i 1090 och jag tror det kommer vara en hoj jag kan växa i och inte tröttna på i första taget. Man blir vänjer sig ganska snabbt med effekt och det vore trist om man önskade mer pulver efter 2 år. Det högre vridet är också rätt trevligt i stan och på slingriga vägar.

Tounon är också en fantastisk hoj och slår väl typ allt som finns på marknaden fortfarande. Superduken går bort pga den svettiga försäkringen. Hur har 675'an varit att äga? Jag ska åka och titta på dom innan jag beställer och Hojcenter skulle få in några i mitten av mars.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Tack åter igen för svar.
Hur ser serviceintervallen ut för MV? Ducatin har ju remmar som skall bytas varje år typ. Jag kommer nog köra runt 1000+ mil per år. Hur ofta görs ventilkontroll? Har radfyrorna haft samma problem med gången och gasresponsen?

Håll mig gärna uppdaterad om du får ny info angående MV Agusta! =)

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
BMW S1000RR

Nej det har jag inte. Men jag kan referera till ett dussin recensioner där testpiloterna beskriver den som aggressiv och svårkörd i lägre hastigheter i jämförelse med andra streetfighters.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Stort tack! Dom är nedladdade nu. Bjuder på bira när jag kommer till Hudik! =) :fyllisar

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Grymt! Stort tack! Min kompis har sommarstuga där så kanske till Påsk ;)

Blev en rolig dag på jobbet idag ;)

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Saknar fortfarande min streetfighter - en otroligt rolig hoj både på landsväg och i stan. Något brett styre när man försöker smita imellan, men inte utan att det går.

Med ECU, K&N och termi så är den svår att slå.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Brutale 1090, F3 och Rivale 800 hade dom inne när jag var där. Enligt deras sida har dom även Brutale 675, 800 och Dragster.

Ripley

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2011
Hoj
2012 monster 796
Hudik antar du sett dragstern irl i butiken redan? på bild ser den ju kanoners ut :) Den typ av nakna odjur jag faller för. ska jag va ärlig har jag tillo med fått syndiga fantasitankar på byte :gnissla trotts jag inte ens sett den på riktigt. Bäst jag håller mig borta från butiken tills fantasin har svalnat :)

Ripley

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2011
Hoj
2012 monster 796
Ja jag bör ta mig en tur dit. Kan dock inte denna helg och nästa e det påsk. får väl bara hoppas den e kvar då ja lyckas ta mig dit då så man får dregla lite :)

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Testade Rivale 800 idag hos Hojcenter. Den var smidig och snabb. Skulle ha den motorn i min triple, då skulle det bli perfekt. Gillade verkligen motorn men chassit inbjuder mer till aktivkörning än till långkörning. Tycker min triple är bekvämare och snällare att köra. MV var precis som jag trodde, lite mer brutalare...åhh så snygga..

allan ballan

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
Ducati sportclassic S
Hej
Är på jakt efter en brutale men troligtvis en 750 eftersom jag har en ganska begränsad budget ,någon som har erfarenhet av dessa eller kanske har en ståendes som ni vill bli av med ?

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...