MV Agusta F3 675 -12

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Hej alla,

Har kollat lite på en MV Agusta F3 675 -12 på blocket och tycker den hojen är fantastisk vacker.

Kollar lite på nätet och många tycker den är bra för banan men inte på gatan?
Vad säger ni? Sökte lite på forumet men hittar inget om vad folk tycker som ägt den.

Kan man köpa en italiensk hoj från MV som är ett väldigt lite hojmärke i Sverige eller ska man gå på det säkra kortet och köpa en japanere?

Hojen i fråga: https://www.blocket.se/vasterbotten/MV_Agusta_F3_675_67370393.htm?ca=11&w=3

Det är två missfärgningar på skjutssadeln pga. skruvarna troligtvis, ser ut som två gula fläckar. Vanligt fel?

Men framför allt, motorn är utbygg på garanti pga. fel på ventilerna, vanligt fel? Spontant som totalt nybörjare och pedant känns det sådär att motorn redan är ubytt och att någon skruvat isär en helt ny hoj. Men, samtidigt kanske bra att det är gjort innan jag eventuellt köper den.

Ägaren i sig hänger säkert här och verkar seriös och är instruktör för SMC så har har nog koll på läget.
Jag har dock inte koll och vill därför höra vad ni andra tycker om hojen i sig samt om MV som märke.

Tack på förhand!
 
Jag har visserligen bara provkört en F3 800 2016, men jag tyckte att förargeometrin var väldigt aggresiv och att den inte alls funkade bra på gata. Det var åas i början av i år när jag mer eller mindre fick klättra ombord på hojar och hade väldigt dålig bålstabilitet, nu kanske jag skulle känna annorlunda.

Snygga hojar oavsett.

Ny är den ju inte om det är en 2012:a, och det är ingen fara om någon som vet vad de gör har varit där och skruvat.
 
Jag har visserligen bara provkört en F3 800 2016, men jag tyckte att förargeometrin var väldigt aggresiv och att den inte alls funkade bra på gata. Det var åas i början av i år när jag mer eller mindre fick klättra ombord på hojar och hade väldigt dålig bålstabilitet, nu kanske jag skulle känna annorlunda.

Snygga hojar oavsett.

Ny är den ju inte om det är en 2012:a, och det är ingen fara om någon som vet vad de gör har varit där och skruvat.

Den är uttagen i Aug 2013. Tror motorn byttes ut (av firma givetvis) inte allt för långt efter det, den har gått ca 380 mil och nya motorn typ 20 mil. Så hojen var väl ganska "ny" när motorn byttes.

Hojen har knappt används sista tiden pga. skador säger ägaren.
 
Den är uttagen i Aug 2013. Tror motorn byttes ut (av firma givetvis) inte allt för långt efter det, den har gått ca 380 mil och nya motorn typ 20 mil. Så hojen var väl ganska "ny" när motorn byttes.

Hojen har knappt används sista tiden pga. skador säger ägaren.

Kan inte påstå att jag kan modellen, men det bör inte vara väldigt vanligt med felaktiga ventiler som ger motorbyte var 400:e mil. :hihi
Men, själva poängen var väl mer att hojar blir skruvade på, och sålänge det är någon som inte skruvar sönder prylarna är det ingen fara med att de blir skruvade.
Har motorn bara gått 20 mil, och resten av hojen 400 så är den ju i praktiken ny, och behöver fortfarande köras in. :hihi
 
Ja, som sagt. Har lite halvt OCD och blir lite nervös när motorn är bytt efter så kort tid. Då undrar man ju hur kvaliten är på resten av hojen. Sen kan det här visserligen vara en på 10000 där motorn är utbytt.

Men vore som sagt kul att höra vad folk säger om modellen som sådan. Självklart kanske folk som äger den i skrivande är väldigt nöjda och det är världens bästa hoj.

Folk som ägt eller provkört den kanske tycker annat?
 
Provkörde en i våras! Galet aggressiv körställning, annars en riktigt liten och nätt hoj. Gick riktigt jävla bra, och lät väldigt gött. Lite väl långa slag i växellådan.. fick nästan lyfta foten kändes det som.
Men tyvärr var sittställningen riktigt påfrestande, för att köra på gata, nej tack. Banhoj? Ja tack!
 
Släng ut soffan och ställ dit hojen!
Snyggare hoj är svår att hitta. :kär
 
Provkörde en när de var helt nya och på gatan var den helt hopplös. Som tidigare nämnt, sittställningen plågsam även för en sportis, insprutning som var själva arketypen av ryckighet (ska vara bättre i senare årsmodeller så kan kanske vara uppdaterad på denna). En ytterligare grej är att Brutalen som var ny samtidigt fanns som 800-kubikare och mycket riktigt - F3 fick 800 kubisar året efter, med snudd på ingen prisskillnad heller.

Alla får göra som de vill men personligen hade jag sett bortom den vackra ytan och tittat vidare efter nåt annat.
 
Tack för alla svar, det var det jag ville höra så att hjärnan vinner över hjärtat. Den är ju så jäkla snygg men något säger mig att det finns bättre hojar för mindre pengar.

Är på jakt efter min första hoj, en 600 sporthoj kommer det bli. Anledningen till endast 600 är för försäkringen. Vore trist om man får lite avsmak för hojåkandet pga. första hojen men köper är väldigt obekväm. Sen kanske inte en sporthoj är bekväm ändå, men finns kanske de som är bättre än andra.

Men ryckig och extrem sittställning säger alla. Tyvärr har jag inte ens suttit på en då det finns en enda på blocket i Sthlm och det är en Agostini-edition som stor på en platå så den gick inte och sitta på. Hojcenter är för övrigt den sämsta firman jag satt min fot på. Åkte till Huddinge för enligt blocket finns det två st F3 där men tydligen inte.
 
Last edited:
Tack för alla svar, det var det jag ville höra så att hjärnan vinner över hjärtat. Den är ju så jäkla snygg men något säger mig att det finns bättre hojar för mindre pengar.

Är på jakt efter min första hoj, en 600 sporthoj kommer det bli. Anledningen till endast 600 är för försäkringen. Vore trist om man får lite avsmak för hojåkandet pga. första hojen men köper är väldigt obekväm. Sen kanske inte en sporthoj är bekväm ändå, men finns kanske de som är bättre än andra.

Men ryckig och extrem sittställning säger alla. Tyvärr har jag inte ens suttit på en då det finns en enda på blocket i Sthlm och det är en Agostini-edition som stor på en platå så den gick inte och sitta på. Hojcenter är för övrigt den sämsta firman jag satt min fot på. Åkte till Huddinge för enligt blocket finns det två st F3 där men tydligen inte.

Du skulle åkt till Start2Ride och provat den själv. :D

Men, en zx636 eller gsxr750 kanske passar dig? Mycket bättre ergonomi för föraren på dem.
 
Ja, såg det där jävla eventet igår här på SH och tänkte vad f*n!

Har kollar på GSXR 600 07-10, kanske 11 beroende försäkringen.
ZX6-R 09-10

CBR600RR går bort för jag gillar inte seatpipe och R6 ligger lite för högt i försäkring jämfört med ZX6R och GSXR tycker jag.

Kollade på en ZX6R 636 2015 på blocket, 30 års jubileumsfärgerna grön/vit för den är så jävla snygg. Men försäkringen kostade 52000 per till 89000 beroende på bolag. Medan en GSXR 600 2010 kostar ca 22000 per år.

Hade gärna köpt en ny hoj om det inte vore för att det är så stor skillnad i försäkring mellan en ny hoj och en som är 6-8 år gammal.
 
Ja, såg det där jävla eventet igår här på SH och tänkte vad f*n!

Har kollar på GSXR 600 07-10, kanske 11 beroende försäkringen.
ZX6-R 09-10

CBR600RR går bort för jag gillar inte seatpipe och R6 ligger lite för högt i försäkring jämfört med ZX6R och GSXR tycker jag.

Kollade på en ZX6R 636 2015 på blocket, 30 års jubileumsfärgerna grön/vit för den är så jävla snygg. Men försäkringen kostade 52000 per till 89000 beroende på bolag. Medan en GSXR 600 2010 kostar ca 22000 per år.

Hade gärna köpt en ny hoj om det inte vore för att det är så stor skillnad i försäkring mellan en ny hoj och en som är 6-8 år gammal.

Största anledningen för mig att gå på en 636/750 istället för 600 är att de generellt sett har mer mellanregister och botten och är mer användbara på gata pga det. Inte någon koll alls på hur försäkringsläget är gentemot 600cc, men det finns ju äldre 636or med som borde komma ner lite i pris. (De heter zx6r de med.)
Men, ta det som får hjärtat att ticka lite extra och som passar plånboken. :hihi

Vad tycker du om CBR600FA 2011-2013?
https://www.blocket.se/hela_sverige...&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=&ca=10&is=1&l=0&md=th

Det är en sporttourer med ganska sportigt utseende, och den är garanterat billigare att försäkra än de rena sporthojarna.
 
Största anledningen för mig att gå på en 636/750 istället för 600 är att de generellt sett har mer mellanregister och botten och är mer användbara på gata pga det. Inte någon koll alls på hur försäkringsläget är gentemot 600cc, men det finns ju äldre 636or med som borde komma ner lite i pris. (De heter zx6r de med.)
Men, ta det som får hjärtat att ticka lite extra och som passar plånboken. :hihi

Vad tycker du om CBR600FA 2011-2013?
https://www.blocket.se/hela_sverige...&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=&ca=10&is=1&l=0&md=th

Det är en sporttourer med ganska sportigt utseende, och den är garanterat billigare att försäkra än de rena sporthojarna.

Jag är väldigt svår, jag har min vision och får tyvärr ibland lite tunnelseende då. CBR600FA är helt OK men för de pengarna får jag en 600RR lite äldre dock, vill gärna ha en "supersport". Vet att finns äldre 636, så mycket koll har jag iallafall. ;) Dock gillar jag inte utseendet på 07-08, den är för tjock och bullig. 09-12 däremot.. :tuttar

Får se, eventuellt kan det bli en GSXR 750 om rätt hoj dyker upp. Suzuki märkesförsäkring ligger helt OK i pris på 750 och 1000, men självrisken är 25000:- mot Länsförsäkringar där den är 3000:- eller 8000:- beroende på vad du väljer.

På 1000 är märkesförsäkringen oslagbar, bortsett från självrisken. Men på en 600 var faktiskt Länsförsäkringar billigare samt 8000:- i självrisk trots att det är LF som står bakom märkesförsäkringen.

Uppskattar all hjälp och vi kan nog stänga denna tråd nu, ville mest få bekfräftat att F3 inte är något för gatan. :tummenupp
 
Kollade lite hojar för skojs skull nu och GSXR 750 09/11 ligger på 26/27000 per år och en GSXR 1000 07 ligger på 25000:- per år.

Kanske får börja kolla på en 750 lite nyare modell, eller en 1000 lite äldre. Nästa år blir självrisken 2500:- på alla 07or så det var ju tacksamt. :)
 
"Ryckigheten" är troligen bortmappad med ny programvara under årens alla servicar

Galet snygg hoj , jag hade en Brutale 800 2014 (samma basmotor ), enda problemet jag hade med den var nån starmotorkopplingsgrejja som gjorde den väldigt svårstartad som fixxades på garanti

MV Agusta har ju en väldigt fördelaktig märkesförsäkring , har du kollat priset på den ? Provat en F3 800 jag tyckte väl inte den var såååå extrem att köra
 
"Ryckigheten" är troligen bortmappad med ny programvara under årens alla servicar

Galet snygg hoj , jag hade en Brutale 800 2014 (samma basmotor ), enda problemet jag hade med den var nån starmotorkopplingsgrejja som gjorde den väldigt svårstartad som fixxades på garanti

MV Agusta har ju en väldigt fördelaktig märkesförsäkring , har du kollat priset på den ? Provat en F3 800 jag tyckte väl inte den var såååå extrem att köra

Kollar på F3an i annosen, årsmodell 2012 kostar 34000:- i år och 22000:- per år nästa år då jag fyller 30 nästa år. Alldeles för dyr med tanke på effekten tycker jag. Detta med märkesförsäkring givetvis. LF ska ha 42000:- per år i år för F3 675..
 
"Ryckigheten" är troligen bortmappad med ny programvara under årens alla servicar

Mja, är du säker på det? Mig veterligen får MV mycket dålig kritik för sin bränsletillförsel än idag på årsmodeller 2016.
Har ju inte kört någon själv förstås, utan baserar detta på recensioner. Hade tänkt åka på roadshow bara för att i år, men jobbade på alla datum inom rimligt avstånd. :/
 
Provkörde MV augustas sortiment vid en roadshow i våras, inte ryckigare än nåt annat märke.
 
Mja, är du säker på det? Mig veterligen får MV mycket dålig kritik för sin bränsletillförsel än idag på årsmodeller 2016.
Har ju inte kört någon själv förstås, utan baserar detta på recensioner. Hade tänkt åka på roadshow bara för att i år, men jobbade på alla datum inom rimligt avstånd. :/

Körde brutale 800 RR och upplevde den inte direkt som ryckig. Den var mer ettrig som en folkilsken iller.
Annars har ju just 2016 års Brutale 800 (utan RR) fått mycket beröm för arbetet MV gjort med insprutet på den, så till den grad att de flesta reviews jag läst om den säger att problemen är helt borta och det nu är en av de bästa hojarna i segmentet.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top