Jag har en sen en månad tillbaks ungefär. Jag var egentligen ute efter en Ducati Monster S4R, men lyckades aldrig hitta någon där allt stämde. Så istället blev det en Brutale 750s...
Som är en underbar motorcykel på många sätt. Bästa radfyraljudet jag någonsin hört, till och med med originaldämparna. Lättsvängd i kurvorna och hyfsat tryck när man får upp den i lite varv. Bottendraget i mellanregistret är inte fantastiskt, men den låter å andra sidan så härligt där så man ligger och kör där ändå. Den är lite bångstyrig när den är kall och den är inte jätterolig att köra i bilköer...men å andra sidan så är det inte många sportjhojar som är det.
Det finns inte många MV Agustor i Sverige (troligen mellan 100 och 200), så det är inte så lätt att hitta någon som servar. Själv fick jag en rekommendation att åka till Enköping (bor i Stockholm). Har inte gjort mer än oljebyte än, men jag gissar att servicekostnaden landar på 30-50% över en typisk japanare. Intervallen är dock normala och den har kamkedja och ingen rem som måste bytas titt som tätt.
Å andra sidan är det inte hiskeligt dyr försäkring och en enligt mig riktigt snygg hoj som dessutom är ovanlig, så jag tycker det jämnar ut sig. Sen tror jag alla är rörande överens om att 900:an är en mycket bättre hoj, men den har också ett helt annat pris. 750:n är mycket bang for the buck.