Mystiska problem med Yamaha XS650...

dykserv

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2006
Hej!
Köpte just en hoj i förrgår (Yamaha XS650SE Special-80)... Tyvärr har den lite skumma problem som jag försöker lösa, men svårt att lista ut vad som orsakar problemet.

Den startar jättefint, på ett litet enkelt kick :) Tyvärr så dör den sedan obönhörligt, efter c:a 10 minuter. Sen går det inte att starta den, på c:a en halvtimme igen, så det är ju inte det snabbaste sättet att ta sig fram, precis :(

Hojen hade stått oanvänd i ca 5 månader när jag köpte den (med bara en aning soppa i tanken, så misstänker att det kan finnas kondens-vatten i soppan, men det verkar kanske inte stämma med symptomen..?).
Har kollat stiftena- de är ryska o verkar lite skumma, men den startar ju iallafall... Ska sätta in rätt stift imorgon...
Om man tar på kabeln till ena stiftet, när motorn är igång, så får man sig en hyfsad elchock, så jag misstänker att jag får ta bort tanken o montera dit en ny kabel.. Några andra förslag?

Dessutom har tidigare ägaren proppat in mängder med glasfiber-tussar, i ljuddämparen, för att den skulle klara ljudnivån vid en ombesiktning... Lite högt mottryck för avgasventilerna, kanske? Ska nog ta bort detta under morgondagen...
Batteriet verkade hyfsat kasst, halvfullt med batterivatten, bara... är nu åtgärdat, men problemet verkar kvarstå...
Har även hällt i K-sprit i tanken.

Så- vad kan det vara som orsakar problemet? El-fel? (vilka komponenter kan det isf vara?) Eller nåt med förgasaren? Eller nåt annat bränsle-relaterat?

Finns det nån som har nån intelligent gissning om vad som är bäst att göra?? (om man nu inte tycker det är ok att ta en halvtimmes paus, var tionde minut :D )
Vore tacksam för svar, så jag kan börja avnjuta min "nya" hoj, i denna härliga växthuseffekt-vinter! =)

är de exakt var tionde minut :confused:
kolla efter en timer :tungan
är den helt död då? hur länge?

har du kollat färgen på stiften ?
om de är svarta så går den för fett, vilket borde ge de problem du beskriver.

luftfilter, är det rent o fint ?
ger det samma resultat om du kör igång henne utan luftfilter ?

överflödesslangar från förgasaren, kommer det något ur dessa ?

jag hade kollat upp ovannämnda, tömt tanken, slått i 3 liter och en flaska injektorcleaner o kört igenom det.

mina 5 pesetas på problemet

Den första felsökning jag skulle göra i detta läge är att kolla om det finns
gnista på stiften efter att hojen stannat. (Du har ju faktiskt en halvtimme
till övers för denna manöver). :hihi

Jag hade ett liknande fel på min RD350, den stannade på samma ställe varje
morgon på väg till jobbet. Det var bara att vänta en stund sedan gick den snällt
resten av dagen. Felet var CDI-boxen, som är ett känt fel på RD:n.

Kolla stiften som webgringo säger, Kommer det bränsle? För mycket/lite?
Kommer det luft? För mycket/lite? Finns där el? För mycket/lite?
Låter som laddregulatorn... el nåt elektriskt: stötar från tändkabeln huh?Byt! Kolla/byt batteri. Mät el på kablarna vid batteriet när motorn är igång,

Hade en kawatwin som betedde sig sådär. Batteriet orkar driva tändningen
en stund, sen ruttnar det, dvs det laddas inte som det ska. Blir det skillnad om man stänger av lysen mm? Påverkas dessa av motorvarvet?

mina 2 drachmer

Tusen tack för alla goa tips!!! Både pesetas, drachmer o alla andra valutor är uppskattade :)
Hann inte med så mycket igår, men har skaffat stift. (livsfarligt att gå in i en MC-butik...Gör aldrig det!!! Framförallt nu på vintern när de har en massa kul rea-prylar ;) )
Har stigit upp tidigt o ska se vad man hinner med på morgonen... (om man inte lyckas laga den så kan man ju iaf kanske lyckas med att bli vräkt...Den låter ju rätt fett :D )

Ska tima problemen lite bättre nu också.
Kollade de gamla stiften igen o det ena såg bra ut (bara lite vit beläggning.) men det andra (på cylindern som bara verkar tända ibland) såg lite svart ut...

Ska prova utan luftfilter- det är nog ett bra tips! (ska bara hitta var det sitter först, haha! :D Tror jag behöver skaffa en Haynes-manual idag... Ska testa att få en via den här Tincho, som har Pdf-manualer, som nån tipsade om här på forumet. Hoppas han är seriös...)
Ska leta upp överflödesslangarna också och tömma tanken... Gracias- Gringo del red!

Ok- Mikael, det låter ju som ditt problem var väldigt likt! Jag vet ganska precis var hojen kommer att stanna på väg till plugget, redan efter ett par dar... Ska kolla om det kan va nåt liknande... Tack för tipset!

Ska kolla luft/bränsle/el. Ska försöka hitta min voltmeter o mäta lite vid gång...
Att byta batteri är säkert ett hett tips! Tjejen som jag köpte den av hade haft den i 13 år, men hon visste ändå inte riktigt var batteriet satt :D (>Ok- jag är inget tekniskt geni heller- men jag har bara haft den sen i måndags...)
Batteriet var nästan helt tomt på elektrolyt Långt under halva min-nivån...:( ) så man kan nog anta att det är lite stekt... Dessutom såg jag i nåt amerikanskt forum att de ofta har generator-problem, så det är nog vettigt att kolla den...
Tack för alla tips!!! Ska bli riktigt kul att fixa hojen! (varför köpa en fungerande hoj, när man kan ha så här skoj? :) )
Ni gör alla en god gärning, genom att se till att Göteborg blir en mycket bullrigare stad! :D

Nu väcker jag liv i denna gamla tråd.
Jag har samma typ av problem med min XS 650.

Den tuffar igång jättefint när den stått ett tag för att sedan lägga av helt och inte vilja gå igång igen på en stund.

Tidsmässigt rör det sig om ca 3 minuter igång -> 15 minuter död -> 3 minuter igång -> 15 minuter död, osv.

Jag bytte till mig hojen i januari och då fungerade den kanon, förrutom att batteriet var tomt. Den startade fint med hjälp av kablar och bilbatteri.

Sen jag skaffade den har jag bytt batteri och tändstift. Jag har tömt tanken och fyllt på med färsk 98 oktanig bensin. Batteriet bytte jag direkt i Januari och då fungerade hojen bra. Men det är nu efter 3 månader i en lada som det spökar.

Jag har kollat gnistan och den är väl inget att ropa hurra över men den går ju trots allt igång.

Vad jag funderar på är om gnistan är för dålig vilket medför att cylindern dränks med bensin. Några tips på att förbättra gnistan?

Vad tror ni kan orsaka detta problem? Någon som är en fena på just XS 650?

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick