Hej!
Köpte just en hoj i förrgår (Yamaha XS650SE Special-80)... Tyvärr har den lite skumma problem som jag försöker lösa, men svårt att lista ut vad som orsakar problemet.
Den startar jättefint, på ett litet enkelt kick
Tyvärr så dör den sedan obönhörligt, efter c:a 10 minuter. Sen går det inte att starta den, på c:a en halvtimme igen, så det är ju inte det snabbaste sättet att ta sig fram, precis 
Hojen hade stått oanvänd i ca 5 månader när jag köpte den (med bara en aning soppa i tanken, så misstänker att det kan finnas kondens-vatten i soppan, men det verkar kanske inte stämma med symptomen..?).
Har kollat stiftena- de är ryska o verkar lite skumma, men den startar ju iallafall... Ska sätta in rätt stift imorgon...
Om man tar på kabeln till ena stiftet, när motorn är igång, så får man sig en hyfsad elchock, så jag misstänker att jag får ta bort tanken o montera dit en ny kabel.. Några andra förslag?
Dessutom har tidigare ägaren proppat in mängder med glasfiber-tussar, i ljuddämparen, för att den skulle klara ljudnivån vid en ombesiktning... Lite högt mottryck för avgasventilerna, kanske? Ska nog ta bort detta under morgondagen...
Batteriet verkade hyfsat kasst, halvfullt med batterivatten, bara... är nu åtgärdat, men problemet verkar kvarstå...
Har även hällt i K-sprit i tanken.
Så- vad kan det vara som orsakar problemet? El-fel? (vilka komponenter kan det isf vara?) Eller nåt med förgasaren? Eller nåt annat bränsle-relaterat?
Finns det nån som har nån intelligent gissning om vad som är bäst att göra?? (om man nu inte tycker det är ok att ta en halvtimmes paus, var tionde minut
)
Vore tacksam för svar, så jag kan börja avnjuta min "nya" hoj, i denna härliga växthuseffekt-vinter! =)
Köpte just en hoj i förrgår (Yamaha XS650SE Special-80)... Tyvärr har den lite skumma problem som jag försöker lösa, men svårt att lista ut vad som orsakar problemet.
Den startar jättefint, på ett litet enkelt kick


Hojen hade stått oanvänd i ca 5 månader när jag köpte den (med bara en aning soppa i tanken, så misstänker att det kan finnas kondens-vatten i soppan, men det verkar kanske inte stämma med symptomen..?).
Har kollat stiftena- de är ryska o verkar lite skumma, men den startar ju iallafall... Ska sätta in rätt stift imorgon...
Om man tar på kabeln till ena stiftet, när motorn är igång, så får man sig en hyfsad elchock, så jag misstänker att jag får ta bort tanken o montera dit en ny kabel.. Några andra förslag?
Dessutom har tidigare ägaren proppat in mängder med glasfiber-tussar, i ljuddämparen, för att den skulle klara ljudnivån vid en ombesiktning... Lite högt mottryck för avgasventilerna, kanske? Ska nog ta bort detta under morgondagen...
Batteriet verkade hyfsat kasst, halvfullt med batterivatten, bara... är nu åtgärdat, men problemet verkar kvarstå...
Har även hällt i K-sprit i tanken.
Så- vad kan det vara som orsakar problemet? El-fel? (vilka komponenter kan det isf vara?) Eller nåt med förgasaren? Eller nåt annat bränsle-relaterat?
Finns det nån som har nån intelligent gissning om vad som är bäst att göra?? (om man nu inte tycker det är ok att ta en halvtimmes paus, var tionde minut

Vore tacksam för svar, så jag kan börja avnjuta min "nya" hoj, i denna härliga växthuseffekt-vinter! =)