När är "bästa tiden" på året att sälja/byta hojen?

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Alltså för att få lite mer för hojen.

Vill byta hoj mot en Honda vfr 800 år runt 2000, och dem ligger nästan runt 3k-34k.
Så är det läge att byta hoj eller ska man vänta lite till?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
En gammal sanning är ju att man skall sälja på våren och köpa på hösten men jag tror det är lite skit samma. Sälj när du har tröttnat på den gamla och köp när du hittar den nya pärlan oavsett årstid.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag la ut min hoj i helgen, får väl se hur det går med en eventuell försäljning.
Jag räknar med att det är lite trögare nu, och att man får plocka bort ett par tusenlappar om man jämför med en försäljning till vår/sommar.

Men är man sugen på att byta hoj så är man! :)
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Lätt när vårens första värme kommer. Sälja nu är oftast struligt med provkörning, transport på släp osv.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag köpte min nya hoj den 22 december (på firma) och min gamla har jag inte sålt än, har iofs inte lagt ut den på annons än. Men den åker väl ut framåt våren när det börjar klia i fingrarna på köparna. Har man inte råd att ha två hojar så måste man ju sälja sin gamla innan man köper den nya. Och då är väl vår/sommar bästa tiden.

/Try
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Det beror på om man ska sälja för att få in pengar till annat / nyköp av hoj eller om man säljer för att byta till annan beggad

Säljer man för att få cash till annat / pengar till ny hoj vill du sälja på våren då man oftast kan få lite bättre pris som säljare.

Säljer man för att byta så är det väl bäst höst -> tidig vår, för att då ha pengarna redo då den perfekta hojen kommer ut på försäljing på våren (vilket är mer troligt än resten av året)
Visst tappar man en peng i pris pga sesong, men att om den perfekta hojen för en kommer ut, är det bara att slänga sig på telefonen, åka dit o kolla på den, för att direkt där o då kunna köra hem den.

Hoj ska köpas av hjärtat.
 

Snowman89

Guest
Garanterat på vårkanten.
För en tid sedan hade jag en KTM 660. I början av vintern satte jag ut den på annons för 32k, annonsen var ute 3månader och jag fick 2-3mailsvar på folk som bara ville ha någon att maila med.
På vårkanten så satte jag ut exakt samma bild på hojen men till 38k, 4dagar senare var hojen såld för 37k. Så det är grymt mycket enklare att sälja på våren än under vintern.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Garanterat på vårkanten.
För en tid sedan hade jag en KTM 660. I början av vintern satte jag ut den på annons för 32k, annonsen var ute 3månader och jag fick 2-3mailsvar på folk som bara ville ha någon att maila med.
På vårkanten så satte jag ut exakt samma bild på hojen men till 38k, 4dagar senare var hojen såld för 37k. Så det är grymt mycket enklare att sälja på våren än under vintern.
Vårkanten = mars?
 

Snowman89

Guest
Vårkanten = mars?
Kommer inte ihåg exakt när det var. Men det var skapligt väder i linköping och våren hade kommit lite halvt. Dock fanns det lite snö kvar där det hade varit stora högar. Så kanske slutet på mars början av april.

edit: Kollade precis och jag la in annonsen 21/3-11 och den var såld bara dagar efter
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Oki, som jag misstänkte, gäller att lägga ut annonsen tidigt på våren/sent på vintern. Under maj och framåt kommer utbudet vara enormt = högre konkurrens = lägre priser.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Får väl vänta med att sälja den 1-2 månader. Har endå inte testat en Honda vfr 800 än, så måste nog göra det först.

Sen finns det typ bara 1 mc som min på blocket just nu, så hoppas man får ett bra pris.
 

Snowman89

Guest
Oki, som jag misstänkte, gäller att lägga ut annonsen tidigt på våren/sent på vintern. Under maj och framåt kommer utbudet vara enormt = högre konkurrens = lägre priser.

Precis. Det är en svår balansgång att inte lägga ut den för tidigt men inte för sent. Men ska man köpa och är ute efter en speciell modell så är det väl bara att handla när en hoj som passar in på ens krav dyker upp.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Inte säkert det blir svårt att sälja 2012. De som har ett jobb har mer pengar än någonsin över. Låga räntor på bolån och jobbskatteavdrag.
 

Snowman89

Guest
En annan sak som är lite intressant är att priserna har ökat med 50-100% på de hojjar jag kollar på de senaste 4månaderna. Under hösten fanns det flera runt 5-15k men nu ligger de på 10-30k.. Köper man rätt hoj på hösten så kan man nästan garanterat sälja till våren och tjäna en del pengar..
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Jag tror det beror lite på vilken hoj det handlar om. Försöker du sälja en nybörjarhoj vill du ju locka körkortstagare. Om du tänker att de börjar övningsköra i början på april, så borde det komma ut ett gäng i maj/början på juni. Där tror jag det säljs flest Hornet 600, FZ6, ER6:eek:r osv. Litersport såsom R1, GSXR osv säljs ju mestadels till de som redan har kort, vilket gör dem säljbara i stort sett året runt. Men i nov/dec måste du locka med bra pris...annars lägger man sina stålar på andra julklappar. Mer udda/ovanliga objekt tror jag är helt okänsliga för säsong. Potentiella köpare till dessa scannar nog marknaden jämt och ständigt och har inga större problem att ställa sitt nyköp i garaget i 6 månader i väntan på hojväder om det är rätt objekt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En annan sak som är lite intressant är att priserna har ökat med 50-100% på de hojjar jag kollar på de senaste 4månaderna. Under hösten fanns det flera runt 5-15k men nu ligger de på 10-30k.. Köper man rätt hoj på hösten så kan man nästan garanterat sälja till våren och tjäna en del pengar..

De modeller jag spanat på har å andra sidan sjunkit med 5-10k i lägsta pris sen i slutet av november...
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
allt handlar ju om tillgång o efterfråga
2013 tror jag färre kommer ta kortet , då nya regler osv ska in
då kommer nog priserna sjunka ytterliggare
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top