När anser man att en MC har gått långt?? Nyfiken!

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Jag har funderat en del på detta med mc och hur långt cyklarna har gått!

T.ex jag har en Suzuki gsx750f -89 som precis har rullat över 7000 mil.
Om man nu kan jämföra 7000mil på en mc med 7000 mil på en bil så är det ju absolut inga mil alls speciellt inte på 20 år i trafik (!) . Om man delar 20 /7000 blir det ca 300 mil om året som hojjen rullat. Nu har den garanterat inte rullat exakt 300 mil varje år men det är något att utgå ifrån.

Räknar man med att en mc slits mer än vad en bilmotor gör pga av andra delar / hårdare körsätt / högre varv osv? eller är det samma som bilmotor bara att man anser att mc är "säsongsfordon" och därför gå mindre.

Jag menar fan.. Jävligt fränt om jag lyckas dra upp min Suzuki över 10 000 mil:p. Då snurrar mätaren ett varv vilket betyder att man ljuga och säga att den bara gått 1000 mil igen :yoparty HAHA!

Nej skämt och sido... Tell me!
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Det är nog väldigt subjektivt. I ärlighetens namn stöter man inte på många hojar som gått mer än 4000mil. Men det är ju på blocket =)

Milen har en tendens att blekna i jämförelse beroende på vilket pris någon satt på sin hoj desutom. Ex kan ha gått 5000mil men säljs svinbilligt. Då tycker man att jaja, inte så farligt liksom =)
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Det är nog väldigt subjektivt. I ärlighetens namn stöter man inte på många hojar som gått mer än 4000mil. Men det är ju på blocket =)

Milen har en tendens att blekna i jämförelse beroende på vilket pris någon satt på sin hoj desutom. Ex kan ha gått 5000mil men säljs svinbilligt. Då tycker man att jaja, inte så farligt liksom =)

Nej precis!! Det finns inte många nyare hojjar som gått mer är 4000.
Men om man jämför det med min som är 21 år gammal och gått 7000.. Till åren sätt så är det ju inte långt för min ?!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Min GSX1100 har snart slagit över på mätaren (10 000mil). Går som en klocka, men då har jag meckat rätt mycket med den för att få den så.

En välservad hoj går upp emot 20 000mil.
 

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Jag har en R1 som börjar närma sig 7000 mil årsmodell 99, har en stark känsla av att det inte finns många men det miltalet. Iaf inte efter man tittat på typ blocket. Varför förstår jag inte jag menar det är ett snitt på 600 mil om året ca, känns inte allför långt ändå.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Ja, jag vet inte hur man ska resonera. Men tittar man på motorn (en rad 4:a t.ex) så varvar den ju ganska precis dubbelt så mycket som en 4-cyl bil. Ska man då anse att MC'n bara håller hälften så länge? Nej tror inte det då den är byggd för dom varvtalen. Jag språkade med Yamahacenter om samma fråga. Då fck jag svaret att " -motorn är det sista du behöver oroa dig för på hojen. Den kommer överleva det mesta på hojen. Den håller i åtminstone 20 000 mil."
Andra saker som man ska ta i beaktande är ju att MC'n ofta är en hobby och inte ett bruksverktyg varför den sannolikt vårdas met lite mer omsorg. Följer man bara alla serviceintervaller så tror jag inte man ska stirra sig blind på miltalen.

Rätt eller fel, jag vet inte men en intressant tråd! Ska följa den med spänning.
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Nu säger ju inte denna länk så mkt eftersom att det är en bil och inte mc men 450.000 mil är långt! http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=ev88akyg "samma motor, samma radio, samma axlar, samma växellåda och självklart – samma förare" Han har alltså bara bytt slitdelar så varför skulle inte en mc kunna gå upp emot 20.000 mil? Självklart så kommer du inte komma undan att du måste byta reservdelar/slitdelar, vissa dyra andra billigare.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det är ju faktiskt möjligt att många cyklar som har 4-5000 mil på mätaren faktiskt gått 14-15000 mil, särskilt om de är 20 år gamla.
Min förra cykel hade gått 16000 men kunde lätt ha tagits för att "bara" ha gått 6000 som det stod på mätaren (självklart informerade jag köparen om det verkliga miltalet när den såldes).

Dock tror jag att många "långmilare" aldrig hittar ut på anonssidorna. Min sålde jag till en gammal skolkamrat som ville börja köra hoj igen.
 
Last edited:

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Min Ducce har gått rätt långt men den har full service och allt annat dokumenterat varje år så då känns det ju tryggt. Sen får man väl vara lite mer observant på både bilar och hojar när de börjar bli lite mil på mätaren... Men för mig är det historiken och priset som ska höra ihop..
Fördelen med duccen är ju att vi är en ganska liten skara som kör italienskt vilket gör att jag nu vet vilka alla är som haft hojen före mig... å alla har varit grymt nöjda.. bara bytt upp sig när hojen började sätta begränsingarna..
 

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Ort
norrtälje
Hoj
ZX 10 2010
Har haft en zx 9 som hade gått 8500 mil när den såldes, vid 7500 mil tyckte jag att det kanske var dags att kolla om kamkedjan o tryckare behövde bytas, så jag rev motorn o kollade alla mått enligt verkstadshandboken, allt var inom toleranserna, ny packningssats
sätta ihop allt och köra vidare.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Nu säger ju inte denna länk så mkt eftersom att det är en bil och inte mc men 450.000 mil är långt! http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhet.aspx?id=ev88akyg "samma motor, samma radio, samma axlar, samma växellåda och självklart – samma förare" Han har alltså bara bytt slitdelar så varför skulle inte en mc kunna gå upp emot 20.000 mil? Självklart så kommer du inte komma undan att du måste byta reservdelar/slitdelar, vissa dyra andra billigare.

Ååh jösses !
Om det är någon här mer än jag som har kört p1800 så vet ni också att det är en större bedrift av föraren än bilen att ha kört 450000 mil, det är inte direkt några komfortstolar vi pratar om :D
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag tvivlar inte en sekund på att en motorcykels motor kan gå minst 20.000 mil, det jag tror är själva problemet ju äldre hojen blir och ju mer den sjunker i pris plus ju oftare den byter ägare desto mer slarv blir det med servicen. Folk som köper en billig hoj har/vill sällan lämna in hojen på service och genomgång då det kostar en hel del pengar så det blir att köra runt tills hojen börjar må dåligt och till slut går hojen sönder. Vanligaste problemet tror jag faktiskt är oljerelaterat, folk slarvar med bytet av oljan och speciellt filtret. Med den nya typen av motorcyklister som inte ens kan spänna eller smörja sin egen kedja kommer detta problem bli allt vanligare :gnissla
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
När en hoj gått mer än 2000 mil så tycker jag den börjat gå för långt. Då tycker jag att det är dags att byta hoj. Inte för att motorn skulle vara slut, utan för att den blir bara svårare att sälja ju mer den gått.

\Masonit

Driver du med oss..?:vaDet finns ju de som kör mer än så på en säsong.
2000 mil då lär man alltid köpa ny hoj, köper du en beggad hoj så vet du ALDRIG ändå om vägmätaren stämmer, trots att det kan betinga ett stadigare värde på hojen.man får ett OTROLIGT värderas, kosta på ALLA dyra servicear för garantier skall gälla. Personligen så tar jag hellre att hojen är lite mer svårsåld men med mer mil, eller att jag sänker priset lite istället för att bara brottas med dyra, dyra kostnader i värderas och dyr service, kul att..men men hojen KANSKE är lättare att sälja, inget som säger att den är det ändå..
 
Last edited:

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Jag har en Honda Fireblade -92 som i dagsläget har gått närmare 12.000 mil. Jag har under tiden jag ägt den (sedan år 2000) regelbundet bytt olja och oljefilter, luftfilter och tändstift. Motorn verkar gå fint och även om man får förmoda att det inte är samma klipp i hojen som när var den ny så är det bra ax i den vid omkörningar. Det ska tilläggas att jag inte har misshandlat hojen à la wheelies tur och retur Malmö.

Det är nog mer HUR man kör än antalet mil som är viktigt.

Det tråkiga är att jag inte lär bli av med hojen, det är ju inte mycket värd på marknaden. Men å andra sidan, vem gör sig av med en pålitlig och trofast vän...........
 

Bifogat

  • IMG_1853.jpg
    IMG_1853.jpg
    81.1 KB · Visningar: 135

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Det är ju faktiskt möjligt att många cyklar som har 4-5000 mil på mätaren faktiskt gått 14-15000 mil, särskilt om de är 20 år gamla.
Min förra cykel hade gått 16000 men kunde lätt ha tagits för att "bara" ha gått 6000 som det stod på mätaren (självklart informerade jag köparen om det verkliga miltalet när den såldes).

Dock tror jag att många "långmilare" aldrig hittar ut på anonssidorna. Min sålde jag till en gammal skolkamrat som ville börja köra hoj igen.

Nej! Det är ju det som är problemet. Man vet ju inte hur stort intresset är! Fast jag tror att är lättare att sälja en långmilare om den bara har haft 1 max 2 ägare under åren. Då vet man mer vad som verkligen har gjorts, att den inte körts av så många. Det är lättare att ta reda på hojjens historia helt enkelt.

När man börjar snacka om hojjar som haft 10-15 ägare på 20 år. Då vet man ju inte alls hur grejerna är skötta och servade för oftast har ju serviceboken "försvunnit" för länge
sedan och då uppkommer just tidigare nämnt problem, att oftast så vill man ju inte lägga ner för mycket pengar på såna cyklar och då kör man tills det brister! Nu ska man ju inte dra alla över en kant och säga att det är såhär för det finns ju faktiskt hojar som haft många ägare och fortfarande är i mycket fint skick! Men som sagt.. Det finns ju alltid slarvers där ute som bara tycker att en bil är en bil t.ex.. Ofattbart where is the lööv liksom??
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top