När byter ni ringar?

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Snackade med Mascot motor om kolvbyte i min YamahaDT125R, dom sa att man skulle kolla kolven 1000 mil.
Såg den dålig ut skulle man byta och om den såg fin ut så skulle man iaf byta till nya ringar.

Min har gått 900 mil snart...orkar man riva motorn när det funkar perfekt nu, eller finns det risker med att inte byta ringar?

Nån som har bytt på sin, mycket skillnad?

Och framför allt, hur ser man att dom är dåliga när det inte är som moppe ringar att det är vassa kanter på dom?
(eller blir det bara dålig spenst i dom?)

Mvh erik.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
bossjan skrev:
Snackade med Mascot motor om kolvbyte i min YamahaDT125R, dom sa att man skulle kolla kolven 1000 mil.
Såg den dålig ut skulle man byta och om den såg fin ut så skulle man iaf byta till nya ringar.

Min har gått 900 mil snart...orkar man riva motorn när det funkar perfekt nu, eller finns det risker med att inte byta ringar?

Nån som har bytt på sin, mycket skillnad?

Och framför allt, hur ser man att dom är dåliga när det inte är som moppe ringar att det är vassa kanter på dom?
(eller blir det bara dålig spenst i dom?)

Mvh erik.

Kolvar är nog inget du ska snålla på byt kolv!

Det är dålig spänst i kolvringen/kolvringarna, kolven kan vara almänt sliten det ser du leta efter repor hack såna saker men byt hela skiten:)
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
beror på hur din körnings ser ut och om du har trimmat/ostrypt den.

Högre varv= fler varv totalt = mer slitage = byt oftare

Kör du å andra sidan på lägre varv = mindre varvtotalt = mindre slitage = byt med längre intervaller.

Vid 1000 bör du absolut byta kolv, ger mindre slitage på cylinder som är betydligt dyrare
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Kobolt skrev:
Vid 1000 bör du absolut byta kolv, ger mindre slitage på cylinder som är betydligt dyrare

Varför byta när det funkar? Min kolv har rullat runt 2500 mil, funkar hur bra som helst.

Mvh/// Steen
 

Solid snake

Guest
Steen_Tzr skrev:
Varför byta när det funkar? Min kolv har rullat runt 2500 mil, funkar hur bra som helst.

Mvh/// Steen

Varför tjafsa och ställa motfrågor när du ser ett svar som att det sliter mindre om du byter? :kocko
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
När jag hade ner min tidigt i våras då den gått 3800 mil nånting, varav nästan 1000 med ny kolv och cylinder så såg kolven (vad jag kunde bedömma) fin ut, inga större repor eller så. Kolvringarna fanns det också spänst kvar i, fast de var lite fastsotade.

Men plocka du ner och kolla, så känns det kanske lite tryggare att köra i sommar ifall det ser fint ut. :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Man mäter ringarnas tjocklek och jämför mot verkstadshandboken för att konstatera hur slitna dom är

När du väl rivit det = byt ringar i vilket fall, kostar inte så mkt

Jag skulle byta kolv ist.
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
jag skulle byta hela rasket med kolv och kolvbultslager, kolvbult. när man ändå har den nerplockat, kostar inte så mycket mer
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top