När dör en mc?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Du undrar säkert hur många hoj-mil 20.000 bil-mil är. Ifall man kan jämföra.
En bil som gått 20.000mil är kanske lika som en hoj som gått 5.000?

25000 mil med en bil känns som 3000 mil med en mc.

Dom flesta bilar håller ju mycket längre än 25000 mil som trådskaparen tyckte var döden för en bil. Men med endast statskörning kanske det stämmer:rolleyes:

Köpa gammla saker är tråkigt, man tror man gör klipp vilket man åtminstonde till en början kan tycka innan det börjar gå isönder.

Flera saker jag ägt hade varit billigare om jag köpt helt nytt istället för beg

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gammal skit som jag köpt, har krånglat mindre än nya grejor.
Krångel med nya grejor går på garantin.
Spelar inte någon roll för mig.
Jag har pengar - Inte tålamod.

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
När en hoj hamnar hos mig på mc-demonteringen, då är den död men hjälper samtidigt till att hålla andra hojar igång.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nått sånt jo, kan också bero på mekanikern, då han tydligen glömt att sätta dit locket på glykol behållaren, glykol på framhjul = illa, men det får man nog alldrig veta säkert...

Ok, det känns tryggt att jag inte har nåt sånt sockerslisk i min fina luftkylda jonne. :D

Gabor

Guest
Haft GPZ 900 som gick 13000 mil innan jag öppnade motorn. Bytte oljetätningar, slipade ventiler, bytte kolvringar. Allt annat var ok, sen kördes den till 21000+ vet jag av efterföljande ägare..

En gixxer 1100 har jag haft som rullat 14500, levererade fortfarande över 130 på slangen med lite trim..hur frisk som helst.

Handlar om hur man sköter om sin hjärtevän.....:yoparty

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
När dör en människa? ungefär lika lätt att svara på

bilsnacket är ju bara taget ur luften... det handlar ju om tur/otur, hur den brukas och ses efter

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
R6 Lego edition
Sköts den väl kan en hoj hålla länge, men risken att något händer ökar givetvis och någonstans går gränsen för vad man vill lägga ner på en gammal hoj.
Min dog såhär, men ska återupplivas med annan motor.

Bifogat

• cyl3.jpg
    cyl3.jpg
    75.1 KB · Visningar: 114
Last edited:

f.lofgren

medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
Hayabusa -01
Då kan man ju använda frasen "Lev hårt och dö ung" på både människa,bil och mc då.
En hoj utan skötsel kan ju vara slut vid 3000 mil,men samma hoj kan ju må hur bra som helst vid 8000 mil om den bor hos rätt ägare.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Min Tjej har en Honda VF400 -84 som rullat 10 000mil. Den funkar fint, men vill väl ha lite olja ibland... Det tycker jag är ganska starkt för en liten 400 som varvar 13000 hur fint som helst.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det är bara att gå till en MC-skrot och kolla. Jag har fått intrycket av det är mycket av försäkringsorsaker som hojar skrotas. En del gammalt dussinskrot som ingen orkar ta tag i lämnas väl också in.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om man har tid och kunskap att mecka själv så kan man nog hålla liv i en hoj långt över 10000-15000 mil utan några större pengar, men ska man låta en verkstad göra allt blir det nog lätt ganska dyrt.

axelsson_vpg

Guest
fult om bilarna bara skulle gå 20k mil... Till och med alla stackars e30 325 och e34 525 som rent sagt våldtas av gas glada människor går lätt 30k+ om man är snäll och ger dom ny olja varje år :p

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Det kördes mindre i trafiken förr!:tummenupp

Om man jämnför tex en 240 med en v70:tuttar

En 240 -87 med 25 000 mil är en toppen bil som funkar fin fint till vintern eller som första bil till grabben och då är bilen 20år gammal!
Det enda som är döden är ju rosten!:mad:

En v70 -00 med 25 000mil är som sagt helt slut och är inge jag skulle satsa på som privat eller pendlar bil som då bara är 7år gammal:pannkyss

En taxi v70 tdi med 3-4 år på nacken har lätt gått över 25 000mil idag!
ja ja diesel håller bättre säger alla men de mesta är slut turbo,låda, även om de mesta är bytt ett antal gånger!
Ska bli kul om en tex v70 -00 finns kvar om 10år och hur långt den har gått? Eller blir det obligatoriskt att byta motor vid +50 000mil eller när motorn rasar

Hur blir det då med våra hojar? när går dom till skroten?:va

Min ninja ligger på ca 3000mil nu och är 8år gammal.
När nu motorn kanske rasar om 5-6år är det värt att renovera upp motorn då?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag slet ned en motor i molekyler som gått 18k mil.
En av hondas v2or som satt i en transalp.

Väldigt lite slitage . knappt något trots att den gått ganska hårt.
Cylinderloppena låg på gränsen till max slitage.
Sen var det lite slitage på nån vipparm,nåt kullager och andra småsaker.

Dom flesta motorer jag haft har man bara märkt av att oljeförbrukningen sakta ökar - inga direkta haverier.
Så man kan nog sikta på en 15k mil om man inte kör som gr hela tiden.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
En harley som har gått 5000 (femtusen, femma + tre nollor) mil är ingenting? Finns det nån Harley som gått så långt? :D

Den Harley 750 -46 som farfar hade som bruksfordon 1950-77 har straxt över 24 eller 25000 mil på mätaren. Motorcykeln slumrar i sitt garage sedan 30 år i väntan på att någon ska få körkort för den och tid att använda den, men trots det startar den hur snällt som helst så länge det finns lite bensin och ström i batteriet... Vissa saker var bättre förr, ingen modern hoj lär vara så lätt att väcka ur sin törnrosasömn när den stått så länge! :tummenupp

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Rolig tråd med många skumma uttalanden :gnissla

Mina erfarenheter:
Jag har hört :rolleyes: att gammla Fireblades i London som gick som budhojar packade ihop runt 10000mil...

Min fars Guldvinge -81 har gått en tapp över 20000mil, och då flertalet med sidovagn! Går som fan fortfarande, har man skjuts så lättar framhjulet när man sliter i tvåan...:)

Att påstå att en bil som gått 25000mil på 2-3 år skulle vara mer sliten än en som gått samma sträcka på 20 år, kan ju bara komma ur ren ovetskap!!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år