El Torpedo
Ny medlem
Jag är lite osäker på när man får köra tung mc utan begränsning. Jag hade för mig att det var när man hade haft A-behörighet i två år eller när man fyllt 21, det som inträffar först. Men på Vägverkets hemsida står det följande:
"Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:
- haft behörigheten A under minst två år, eller
- fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel"
Är det alltså så att om man är 21 men inte har haft A-behörighet i två år, och körde upp med en 500-kubikare, så får man bara köra tung mc med begränsning tills man har haft A-behörighet i två år?
"Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:
- haft behörigheten A under minst två år, eller
- fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel"
Är det alltså så att om man är 21 men inte har haft A-behörighet i två år, och körde upp med en 500-kubikare, så får man bara köra tung mc med begränsning tills man har haft A-behörighet i två år?