När får man köra tung mc?

El Torpedo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
VTR Firestorm
Jag är lite osäker på när man får köra tung mc utan begränsning. Jag hade för mig att det var när man hade haft A-behörighet i två år eller när man fyllt 21, det som inträffar först. Men på Vägverkets hemsida står det följande:

"Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:
- haft behörigheten A under minst två år, eller
- fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel"

Är det alltså så att om man är 21 men inte har haft A-behörighet i två år, och körde upp med en 500-kubikare, så får man bara köra tung mc med begränsning tills man har haft A-behörighet i två år?

El Torpedo skrev:
Är det alltså så att om man är 21 men inte har haft A-behörighet i två år, och körde upp med en 500-kubikare, så får man bara köra tung mc med begränsning tills man har haft A-behörighet i två år?

-Korrekt... Så varför inte köra upp på en 700cc+ när du ändå är 21, och få obegr. direkt?

För att jag tog kortet när jag var 19, och körde då upp på en 500-kubikare. Jag trodde att jag skulle få köra ostrypt nu direkt när jag fyllde 21.

El Torpedo skrev:
För att jag tog kortet när jag var 19, och körde då upp på en 500-kubikare. Jag trodde att jag skulle få köra ostrypt nu direkt när jag fyllde 21.

Ah okej. Nä du får vänta 2 år... Men då borde det ju inte diffa på så himla mycket, om du inte tog det kortet i slutet av dina 19 år.

El Torpedo skrev:
Jag är lite osäker på när man får köra tung mc utan begränsning. Jag hade för mig att det var när man hade haft A-behörighet i två år eller när man fyllt 21, det som inträffar först. Men på Vägverkets hemsida står det följande:

"Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:
- haft behörigheten A under minst två år, eller
- fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel"

Om du tar mellankort vid 18 så får du köra tung efter exakt 2 år från det att du godkännts. Om du tar när du är 21 får du automatiskt tung direkt! Om du tar kortet när du är 20 år och 11 månader får du köra tung när du är 22 år och 11 månader...

Eller så gör man som jagm lyckas krocka med en ZZR 1100 när man har mellankort! Polisen tittade på kortet, frågade lite dumt "jaha, du får inte köra den här hojen va?". Svarade nej och sen var det bra med det! Hände inget mer. Sen vet jag inte om dom var sjyssta för att jag just då låg på marken och kved med en idiotisk bilförare som blev utskälld intill för att han inte sett mig, han blev av med lappen och dryga böter!

Hoppas begreppen är utredda!

Luka

Så antingen väntar du tills du haft A-beg i 2 år, eller så kör du upp på nytt för tung mc.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back