När har sporthojen gått långt?

Vanquish

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
zx9
Vad är långt för en sporthoj o när bör delar i motorn bytas och vilka delar är det?

Man vill vell inte köpa en hoj som är slut i motorn eller?
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
har en r6:a-99 som har gått ca 3500mil,den har haft ett hårt liv,mycke bankörning ock extrem gatkörning,tycker att den bara går bättre å bättre ! de enda jag har märkt är att den dricker lite olja ! byter man olja ofta ock har hög kvalite på oljan,så behöver man inte vara orolig.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Som sagt, svårt att säga. Min CBR 600-95 hade gått över 4600 mil, ganska hårt med mycket wheelies. Kopplingen hade en tendens till att slira lite när hojen var helt kall, växellådan hade mellanlägen, men det hade den å andra sidan som ny också. Annars gick den som en klocka. Vid inbyte gjorde MC-firman ett seriöst beg.-test och klagade inte på någonting. Jag tror att de i alla fal går minst 6-7000 hårda mil innan nåt blir alvarligt slitet. Dock är servicen mycket viktig, missköter man den så kan hojen va slut efter 2000 mil.........
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Min FZ750 (om den nu räknas som sporthoj) har gått 10500 mil nu. Den drar lite olja och kan blåryka lite om man skulle gasa innan den är helt genom varm. Men annars går den som en klocka. Skulle säkert gå 5000 mil till utan problem. Men det blir nog en motorrenovering i vinter med nya kolvringar och lite sånt. :)
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
En FZR 600 -89 som har rullat 7000 mil, växellåda renoverad för 1000mil sedan. Kan det vara något att satsa på?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Min har gått 5800mil dock behöver han nya ringar och kanske en översyn av toppen.

Gsxr1100R Hans hade gått 11000mil innan renovering, med orginal koppling. Å han kör väll inte så himla snällt.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Vad bör man kolla efter för fel i motorn på en hoj som har gått långt?
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
EBS skrev:
Min FZ750 (om den nu räknas som sporthoj) har gått 10500 mil nu. Den drar lite olja och kan blåryka lite om man skulle gasa innan den är helt genom varm. Men annars går den som en klocka. Skulle säkert gå 5000 mil till utan problem. Men det blir nog en motorrenovering i vinter med nya kolvringar och lite sånt. :)

Äh, snack! Den drar ju knappt någon olja alls. Och gasa mycket innan motorn är varm ska man ju inte göra oavsett hoj (om man är rädd om den). Motorrenovering? Pff... sånt behövs inte på den där hojen, den håller för allt :crash
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Min sporthoj ifrån 83 har gått 4000mil. Dags att kika på hur den mår på insidan. vet inte om någon nånsin har gjort något åt lilla bettan.
 

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Småland
Hoj
R1100S o R1200GS
EBS skrev:
Min FZ750 (om den nu räknas som sporthoj) har gått 10500 mil nu. Den drar lite olja och kan blåryka lite om man skulle gasa innan den är helt genom varm. Men annars går den som en klocka. Skulle säkert gå 5000 mil till utan problem. Men det blir nog en motorrenovering i vinter med nya kolvringar och lite sånt. :)

:tummenupp
FZ är en bra hoj!
Jag körde drygt 12000 mil med min -85:a innan den såldes vidare.. :rock
FZR:n har gått 8300 mil hittills, Yamaha gör bra grejor! :fakta
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
En sporthoj går inte långt :fakta
Kolla annonserna, knappt en hoj som har gått över 3000 mil :rolleyes: (jätteironismiley)
För en som åker drygt 1500 mil /år så ter det sig ganska konstigt att en övervägande del av hojjarna som är till salu knappt blivit inkörda innan de säljs.
Jag har väldigt svårt att tro att det är sant.:va
Tyvärr är nog en övervägande del av svenska sporthojsåkare värre än den värsta mätarskruvande tysk som någonsin funnits.
Skulle tippa på att en sporthoj som servats väl håller många tusen mil. Tyvärr har alla skruvade hojjar gjort att det är toksvårt att sälja en hoj som gått över 4000 mil, sorgligt.
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Tog isär min TLs motor efter 6000 mils hård körning. Den har antingen gått fullgas på väg till full gas. Den drar inte en droppe olja, och cylinderväggarna såg ut som ny. Ventilspelet har kollats två gånger innan rivning och inte behövt justeras. Slipade in ventilerna och kollade spelet. Behövde bara byta två shims. Efter 6000 mil och en inslipning! Det är bra. Den har gått med oljebyten var 600:e mil som föreskrivet.

Dock har vevaxeln gått av men det beror på nånting annat... :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top