När jag ändå håller på... (Husqvarna)

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
När andra på forumet lyckas komma över måndags ex av hojar kommer en annan över måndags ex av tändstift :tungan
Resten av stiftet på bilden nedan sitter just nu i toppen :huvet

Vad ska man hitta på för kul när man ändå lyfter toppen?
-Tänkte byta kolvringar. Enl. Halvards kan det vara dax vid ca. 700 mil. Jag är snart där så...
-Byta kamkedja?
-Byta kam?
-Porta toppen?

Ja någon med erfarenhet & tips kanske?
 

Bifogat

  • tändstifts helvete.JPG
    tändstifts helvete.JPG
    85.5 KB · Visningar: 257

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Chris Husky skrev:
Ja det kanske vore ngt? Tror du man kan baka in lite andra åtgärder i samma faktura? :)

Nja, jag vet inte.
Men nån typ av ersättning borde väl gå att få tycker jag.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ronny skrev:
Nja, jag vet inte.
Men nån typ av ersättning borde väl gå att få tycker jag.

Man kan ju försöka, men jag är mkt tveksam till det. I bästa fall får man väl ett nytt stift
 

"turken"

japaner, japaner...
Gick med
20 Jul 2004
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
gixxer750-98, köp den!
HUSKY 610 SM

en sak jag kan rekommendera som resulterade i ett litet renoveringsarbete är att kolla så att plåten som hindrar oljan från att spruta ut i det fria (över vipparmarna) sitter som den ska. Kan lossna och malas ner till pulver och följa med kamkedjan på en rundtur... då brukar den även trassla till det med vipparmarna och hindra ventilerna från att fly undan kolven. Detta resulterade nämligen i två nya insugsventiler, kolvringar och oljering sköljning av motorn med ett gäng liter olja och mycket svordomar. Han glömde beställa en packning till transmissionskåpan och tänkte limma den... ajabaja packningen fungerar som ett chims och svänghjulet orkade inte runt... sen så att killen bor i huskvarna gör ju inte saken roligare när delarna kommer från italien och det vet vi ju vad det innebär... dyyyyyrt!!! Du... :7peta KOLLA PLÅTEN! :tummenupp
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
BTW så är problemet löst :tummenupp Va tvungen att kika på det när jag kom hem efter jobbet. Lyckades med lite ful-mek få upp resten av stiftet.
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Chris Husky skrev:
BTW så är problemet löst :tummenupp Va tvungen att kika på det när jag kom hem efter jobbet. Lyckades med lite ful-mek få upp resten av stiftet.

Magnetpinnen eller? Den har räddat nog räddat en del personer.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
acura skrev:
Magnetpinnen eller? Den har räddat nog räddat en del personer.

En magisk magnetpinne i så fall, typ Di Levas eller nåt sånt.
Stiftgängorna satt kvar i toppen :näsblod
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
SM 570 RR skrev:
En magisk magnetpinne i så fall, typ Di Levas eller nåt sånt.
Stiftgängorna satt kvar i toppen :näsblod

En teleskopisk pinne med en väldigt stark magnet i toppen. Kan lyfta ett par kilo om du har en bra. Jag har en för industri användande så den klarar en del. :7peta
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
acura skrev:
En teleskopisk pinne med en väldigt stark magnet i toppen. Kan lyfta ett par kilo om du har en bra. Jag har en för industri användande så den klarar en del. :7peta

Så du skulle dra gängor o hela rasket med en magnetpinne :va
:5sure
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ha ha, nej en magnetpinne hade inte varit till stor hjälp för att skruva ut gängorna. Möjligtvis Di levas isf :hihi Dessutom hade det isf gått under kategorin lyx-mek, sånt sysslar inte jag med.

Det blev en gammal sliten skruvmejsel som blev min räddning :)
 

Tc 610

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husqvarna Tc 610 -99
Tj vad du ska göra med toppen är enkelt, Du ska börja me att slipa om ventilerna och mira fräsa sätena, sen ska du ta bort ventil tätningarna på avgas ventilerna då håller dom mycket längre. Du kan ju fundera på att byta kam, porta är overkill det gör sån liten skillnar på en sån cyckel som du har , dom är så himla fina från början. men mira fräsning och sen kasta på en 40 mm mikuni flatside förgasare det gör susen :tummenupp .
sen är det bara at rocka gatorna :yoparty
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Ja du ser, när väl en Qvarna pajjar så beror det på yttre faktorer. :tummenupp
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Barrett skrev:
Ha ha, nej en magnetpinne hade inte varit till stor hjälp för att skruva ut gängorna. Möjligtvis Di levas isf :hihi Dessutom hade det isf gått under kategorin lyx-mek, sånt sysslar inte jag med.

Det blev en gammal sliten skruvmejsel som blev min räddning :)

Så nu kommer du åka 4-takt?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top