Minns inte hur gammal minsta tjejen var när hon åkte med. Men jag har gått på längden istället. Så fort de nått ner till fotpinnarna så har de fått åka med. Sen brukar jag sätta på toppboxen så har de ett stopp bakom ryggen, det har de uppskattat. Sen köpte jag ett sånt mc bälte med två handtag som barnen kan hålla i eftersom de på inga sätt kan nå runt mig. I början hade jag handtagen på ryggen till och med fast tanken är nog att man ska ha det på magen och man har bara något att hålla emot i.
Sen fullutrustning. Hämta väl på 30 vägen hem från dagis utan full utrustning men då körde vi egen barn mc hjälm, de är lättare och viktigt att investera i. Sen köpte jag en nackkrage som man bara knäpper under för då vilar också hjälmen lite på den. Sen körde vi skyddsjacka så har de skydd både rygg, bröst, axlar och armbågar. Sen fick de inte åka i vilka skor som helst heller. Inga snören som kan åka in i hjulen och sånt. Det var jag skitnojjig med.
I början blev det mest från dagis/skolan. Oj vad poppis förälder man blev. Ungarna kom i klungor och utbrast ett "oooooooohhhhhh" så fort rockmor svängde in på parkeringen. Sen följde de med i flock och frågade tusen frågor om hojåkning och hojar och vem jag skulle hämta
Minns än hur barnen sen förklarade att jag var utsedd till skolans mest coola förälder
De andra föräldrarna blängde mest lite ilsket eller avundsjukt
Mina töser bad om att jag skulle hämta på hojen, det var värsta killmagneten tydligen
Nu åker de med bakpå hur långt som helst, men blir lätt åksjuka på de roliga vägarna, för de ser ju inte framåt, bara åt sidan. Det är rätt jobbigt att åka kurvigt om man bara tittar åt sidan. Provade en gång när jag åkte bakpå. Fy faan.
Minsta tjejen somnade också några gånger bakpå när vi åkte motorvägen till mormor. De sitter förvånandsvärt mycket fast bara genom att sitta. Sen blir man ju själv orolig när man märker att den bakom somnat så jag väcker dom fort. Vi hade också ett system med klappar på benen. Om jag klappar på deras ben på vänster sida så betyder det "är det okej?". Svarar de med klapp på min vänstra sida så är det okej. Klappar de på höger sida så ska vi stanna. Gick igenom också det där med hur de ska spänna kroppen vid stopp och i kurvor, men det fick man repetera många gånger. Varje gång vi skulle ut i början så sa jag hur de ska göra. Körde en liten bit och drog broms varpå de förstås åkte in med hjälmen i min rygg. Inte så jag tvärnitar men för att de ska få en "aha" och så stannade vi och pratade om det. Sen brukar resten av turerna bli bra.
Köpte helställ åt dom båda i princip direkt. Var bara på de där dagis/skolhämtningarna de fick slippa hela överdraget ibland.