När måste polisen..........

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
Jag har hört att plisen inte får jaga folk i vilka farter som helst. Är det sant ?
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Detta gäller självklart på pappret :fakta
I verkligeheten finns det endel fula trix de kör med.

Alltså ska man inte tro att man kan köra som en dåre bland folk så kommer polisen sluta jaga.
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
zykl0n skrev:
Detta gäller självklart på pappret :fakta
I verkligeheten finns det endel fula trix de kör med.

Alltså ska man inte tro att man kan köra som en dåre bland folk så kommer polisen sluta jaga.
Men om det finn på papper ändå då måste då få skit för det nån gång när du jagar folk i höga hastigheter.Har det hänt?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
När farten är så hög att det finns risk för att den som smiter kan skada sig eller nån annan.. så ska polisen släppa..
Det är befälet som sitter inne på stationen som bestämmer om dom får jaga vidare eller inte...

Det funkar ju sisådär i praktiken... allt för ofta har polisen bokstavligen jagat folk av vägen...
dom brukar vanligtvis ligga o lura på lagom avstånd.. och väntar helt enkelt på att smitaren gör ett misstag. Som oftast så blir det ju så.. Det är rätt svårt att fungera normlat med det adrenalinpåslaget som blir.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Riskerar dom att utsätta en tredje person för fara är dom skylldiga att avbryta! ...sen är det även så att om du trillar medans dom jagar dig så är det deras fel :fakta
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Ett jävligt dumt (men användbart) tips är att kasta av sig hjälmen, då får de inte följa efter... Ja jag vet att det e farligt osv. men det funkar...
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
kaZmur skrev:
Visst är de det, men de lär ju inte få fortsätta jakten om föraren av mc'n inte har hjälm...

De behöver inte fortsätta jakten då...
Då ser de ju vem som kör, så är det ägaren är det bara för dem att åka dit lite senare och identifiera :fakta
:crash
 

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki GS500E
suck....

Men hallå...? Hur i hela helvete kan man lägga skulden på polisen om den jagade blåser rakt fram i en kurva och smetar ut sig mot en tall...? Det är väl inte snuten som vrider på rullen, eller...?

Oftast så är det samma personer som talar mot förmynderi och för egen frihet och ansvar som gastar på snuten i dessa fall. Men ta då ditt ansvar som man/kvinna och skyll inte på snuthänget att du blåste rakt över ett övergångsställe i 150 blås samtidigt som en skolklass fick för sig att gå över.


Bah...!
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
kaZmur skrev:
Visst är de det, men de lär ju inte få fortsätta jakten om föraren av mc'n inte har hjälm...
Återigen, på pappret nej. När man var i moppeåldern så tog alla det för en regel och vips så började polisen både jaga och preja mopeder av vägen, med el utan hjälm. I slutänden är ju poliser individer och en uppretad polis kan mycket väl göra saker som är mot regler, och han kommer komma undan med det också.

Jag håller med gs500e där också. Försöker man smita eller är olaglig på nåt sätt så är det polisens skyldighet att göra nåt, att då försvara brotslingarna (vi) är ju fel.
Ska man köra ifrån snuten så gör det med insidan av huvudet och riskera inte livet för att slippa 3mån körkortsindragning.
 

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Jag läste en liknande tråd på bike.se och det var en polis som hängde där på forumet och han sa att polisen FÅR jaga oavsätt hastighet men det är upp till individen om dom utsätter den jagade för fara. Det här med hjälmen var oxå bara en myt, men allt han skrev kan ju ha varit BS så att vi ska ta det mer försiktigt?
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
För några år sedan jagade polisen i sthlm en Van mitt i centrala stockholm (kungsgatan tror jag). Då körde biltjuvarna ihjäl en eller två gångtrafikanter. Då höll poliserna varann om ryggen och hävdade att dom fått order att avbryta jakten efter olyckan hänt fast det fanns ögonvittnen som sett polisen jag för fullt efter kungsgatan just innan olyckan.

Om dom får eller inte, folk dör. Spelar då inte så stor roll vad man får göra eller ej.
 

Diversion

Guest
Måste man inte bedöma hur viktigt det är att få fast smitaren?

Jag menar en beväpnad rånare på MC kan ju antas utgöra en fara även när han klivit av MC:n

Men en fjunig 15 åring på trimmad moppe är det väl inte värt att riskera liv för att få fast?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
När jag var i moppeåldern så fanns det en polis i stan som hade som kall att jaga moppar. Kunde kalla in förstärkning så de var 3-4 polisbilar och jagade. Helt sjuk var han! Var det däremot bråk eller nått där det fanns risk för honom själv, då höll han sig långt därifrån.
En gång när han var ute och körde fick han syn på 2 tjejer i typ 10-årsåldern som skutsar på cykel, på en grusväg bredvid själva huvudvägen. Då slår han på blåljusen och jagar efter dom, så dom höll på att skita ner sig. Moget det!
Han bötfällde även sin egen fru en gång :p
 

Diversion

Guest
Kul att höra att skattepengarna går åt till så vettiga ting.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top