När man får i neutralen när man kör - Hur göra?

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Ingen
Har någon gång lyckats mes växlat så jag fått i neutralen istället för tvåan.
Och när man sedan lagt i växeln har det låtit som tusan.
Kan inte vara så jätte bra för växellådan när man gör så?
Är det ända alternativet att stanna och köra iväg eller finns det något annat?

Mvh
Marcus
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Smacka i växeljäveln o kör bara.
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Det smackar lika mycket när man växlar ner till 1:an i hög fart, säger som ovan de är bara att smacka i växeln och köra på.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Vänta en liten stund så du hinner få ner motorvarvet så du bättre matchar ingående växellådsaxel hastighet med utgåendes axel.

Det är ju det du gör när du slår av på gasen vid uppväxling eller blippar på gasen vid nerväxling. Och lyckas man lägga i ett falskt friläge mellan några andra växlar än 1 och 2, så växlar man uppåt för att spara på lådan.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Klart det är racing när det smäller :yoparty

Brukar samla lite mod sen slänger jag i rätt växel samtidigt som ljudet skär ett stort hål i själen :4skrika
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Som tidigare sagt, vänta tills motorn kommer ner till mer normalt varv, lägg lugnt men bestämt i växeln igen, i alla fall om du vill spara växellådan. Stanna verka överkurs :).

Apropå räjsväxling, Luffarquickshift:
Rullen i botten, lätt tryck på pedalen mot nästa växel, upp till varvbryt, smack, nästa växel flyger i automatiskt, rinse & repeat ;),
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag saktar ner tills jag når en mer lämplig hastighet och lägger fint i växeln (den högre) och kör vidare. Jag gillar inte oljuden som blir annars.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Uhm, hört talas om mellangas?

Du borde ju veta på ett ungefär vilket varvtal motorn har då du ligger i säg 70 km/h på 2:an. Missar du en växling och får i neutralen istället för 2:an så varva helt enkelt upp motorn till ca 6k rpm (skulle jag tippa på) och lägg i växeln, är varvtalet rätt så klånkar det ingenting. Seså, ut och öva nu!

Sånt här borde läras ut på körskolan. :)
 

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
2007 R1
Uhm, hört talas om mellangas?

Du borde ju veta på ett ungefär vilket varvtal motorn har då du ligger i säg 70 km/h på 2:an. Missar du en växling och får i neutralen istället för 2:an så varva helt enkelt upp motorn till ca 6k rpm (skulle jag tippa på) och lägg i växeln, är varvtalet rätt så klånkar det ingenting. Seså, ut och öva nu!

Sånt här borde läras ut på körskolan. :)


precis så är de :tummenupp
men de är inte många som har kommit på de...:rolleyes:
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
ja...det bättre allternativet är väl att växla rätt :D
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Lånar tråden lite, samma gäller ju när man ska smacka i 1an från stillastånde. En varjant är ju o rulla lite framåt men det är inte alltid så lätt. Ogillar när de smäller till men det är väl så på alla hojjar antar jag. Ibland kan de smälla till rejält även på låga varv då blir man rädd o burnar iväg fort som attan! Men det är inget o va rädd för eller?
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Flytta ner växelspaken en hack så blir det skönare och man behöver inte dra upp hela foten för att komma till nästa växel, annars fixar du raceväxlat så är problemet borta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lånar tråden lite, samma gäller ju när man ska smacka i 1an från stillastånde. En varjant är ju o rulla lite framåt men det är inte alltid så lätt. Ogillar när de smäller till men det är väl så på alla hojjar antar jag. Ibland kan de smälla till rejält även på låga varv då blir man rädd o burnar iväg fort som attan! Men det är inget o va rädd för eller?

Om motorn är kall och/eller man har en olja som är seg för kopplinen av andra orsaker, så smäller det.

Förutom att hitta rätt olja, som ger en koppling som inte drar i frikopplat läge, så kan man även tänka på att dra in kopplingen några sekunder innan man (bestämt) lägger i växeln. Motorn hinner då ruska isär lameller och stålskivor lite, varvid den ingående axeln i växellådan hinner lugna ner sig lite.

Flytta ner växelspaken en hack så blir det skönare och man behöver inte dra upp hela foten för att komma till nästa växel, annars fixar du raceväxlat så är problemet borta.

Bara man inte har peten så nära att föraren omedvetet ligger an med foten mot peten, då slits skiftgafflarna ut fort.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Låter som du måste växla mer distinkt bara. Alla hojar jag har haft har klonkat mer eller mindre. Värst var nog håådeen som nästan lyfte när man la i ettan från neutral. :D Tänk på att du kan justera växelpinnen för din fosse så du slipper sitta och lyfta foten och stampa ner växeln.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Klart det är racing när det smäller :yoparty

Brukar samla lite mod sen slänger jag i rätt växel samtidigt som ljudet skär ett stort hål i själen :4skrika

konstigt nog så slarvar jag nog mera på gata ofta de blir neutralen istället för 2an när man kör gata å se smäller å har sig när man går från N till 2an, men när man kört på bana så har jag aldrig haft de problemet. då får man i 2an direkt utan en massa smällar klonk å skrot. :va
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top