När man har inte råd med det värsta, vad prioritera?

sCaz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
Kawasaki ZX9-R -98
Tjena!

Efter många års fundering och några års enduroåkning gick jag och blev med sporthoj för en vecka sedan. Fantastiskt roligt! Nu är hojen vinterställd och jag har redan börjat kika på ordentlig utrustning och inser att det är en djungel utan dess like. Skyddsutrustning varierar i en jämn ström från 10 till 40 tusen kronor och jag fastnar lite på hur man ska resonera och klä sig vid gatukörning.

Efter att ha kört med körskolans allvädersställ med insydda skydd inser jag att det är ett skämt i skyddsväg. De insydda skydden sitter ju inte alls fast mot kroppen!? Vem vill ens köra med endast dom?

Skinnställ verkar vara bra, men som många säger här på forumet bör det vara hög kvalitet och sitta som gjutet på kroppen, vilket sätter krav på att hålla ölmagen i jämn storlek om man vill lägga ner lite pengar och behålla kläderna ett par år iallafall. Kanske inget för mig men vad kostar ett "jättebra" skinnställ? 25?

Jag älskar hur enduroskydd sitter på kroppen och det slog mig då.. Kan jag inte med en gaturacer kränga på mig mina långa ledade knäskydd och investera i ett lite värre överkroppsskydd som sitter som gjutet på kroppen? T ex: http://www.24mx.se/mc/p/skyddsvast-...c-skyddsutrustning/k303/mc-skyddsvastar/s653/

Borde inte detta fungera bra tillsammans med bra allväders som tål stryk?

Vad finns det för rejäla och "seriösa" allvädersbyxor/jacka eller skinhybrid som gärna saknar eller har borttagbara insydda skydd? Allväders finns i alla möjliga prisklasser men jag har dålig koll på vad som är bra och bra. Jag vill gärna kunna glida på asfalt vid en omkullkörning i 100 km/h och be till gudarna att mitträcket håller sig borta från mig. Några tips på märken och modeller?

Tacksam för svar från de som har erfarenhet av gatåkarkläder!

Mvh
Peter

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Du kan komma undan med bra ställ som är prissatta i sverige för runt 10k för nästan halva priset på antingen fc-moto,com eller under rean som många har här i sverige just nu! Köpte själv ett a-star härom veckan för 6k..
Kan även vara skönt att ha en underställ under skinnstället för att det inte ska kleta fast mot kroppen utan man ska kunna röra sig fritt!

Orkade inte läsa allt, nu ska jag sova. God natt! :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ett "jättebra" skinnställ kan kosta upppåt 25000kr. Men många vanliga gatåkare klarar sig lika bra med ett i prisklassen strax över 10000kr. Nu när det är höstrea på en del butiker kanske man kan hitta ett helt ok skinnställ av ett känt märke (Dainese, Alpinestars, Berik eller liknande) som tidigare legat där kring 10000kr för från 5000kr och uppåt.

Det finns allväderskläder som skyddar dig hyfsat bra vid en marksyning i 100kmh. Då handlar det om den högre änden av prisskalan och de blir nog lika dyra som ett halvbilligt skinnställ av ett känt märke. Och även om du blir skyddad vid marksyningen så kommer också de bra allväderskläderna (t.ex. BMW, Rukka eller liknande) bara att vara trasor efteråt.

Man väljer kläder efter sitt huvudsakliga användningsområde om man inte har råd med flera uppsättningar. Kör man mest långturer eller pendling oavsett väder så kan allvädersställ vara en idé. För lite sportigare körning eller mest korta dagsturer i hyfsat väder och liknande så är nog skinn ett bättre alternativ.

Själv så kör jag mest med skinnjacka med inbyggda skydd, inklusive ryggskydd, och ett par lösare nylonbyxor med separata knäskydd under.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Ett skitbra måttsytt ställ kostar ca 15000. Sen finns jättebra billigare och tokbra dyrare. Pm:a för info ;)

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Hoj
Busa 03 I många delar!
Beg

Mitt tips är begagnat, det finns många som är pedanter med sin utrustning, jag köpte ett berik i nyskick för 3k sitter som gjutet 2 1/2 år gammalt :tummenupp:tummenupp

Mvh
BusaPelle

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Du får troligen bättre valuta för pengarna med ett skinnställ.
Sikta på ett billigare skinnställ och lägg kulorna på handskar och stövlar.

Du vill ha bra handskar om du ska ta emot dig när du vurpar och fotskador är jävligt jobbiga (sitter med avslitet ledband i foten själv just nu).

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Så som jag skulle prioritera i kostnadsväg.

1. Hjälm (både säkerhetsmässigt men även komfortmässigt vad gäller passform och vindbrus)
2. Skinnställ
3. Rygg och bröstplatta
4. Stövlar
5. Handskar

Men jag kan säga att det egentligen handlar om samma prio för mig, skulle inte vilja ha något undermåligt av vardera.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Prioriteringsordning efter vitala kroppsfunktioner och livskvalitet (efter skada)

1.Hjälm
2.Ryggskydd
3.Stövlar
delad 4. Handskar och Skinnställ

Alltså, lägg mest tid på att prova och pengarna du har i den här ordningen,
räkna med att du vurpar eller krockar, tänk dig att du står på garagetaket (2,5m högt?) i din utrustning, skulle du springa över kanten och känna att fallet i marken känns någorlunda tryggt?

Skinnställ prioriterar många högt och köper dyrt, vad skyddar det eg?
Knäskador, skrapsår, armbågsskador och i viss mån axelskador, enligt mig/min erfarenhet är det mest knäskador som är aktuellt, det går att lösa med bra skydd i/under billigare skinnställ/allväder.
Det skinnställ också gör som iofs inte är att underskatta är att ge komfort, men pengar lagda på komfort och skrapsårs-skydd är vansinne om budgetten sen tillåter en 300:- hjälm.

Stövlar,
Tänk såhär, låt din starkaste polare ta tag i din häl och framfot och vrida allt han orkar, tror du det gör ont efter bara en liten bit?
Ta sen själv (du kanske är ännu starkare iofs) samma grepp på stövlen du kollar på i affären,
vrid och kolla hur långt du kommer, där har du svaret på om du vill ha den på dig i en krash.

Leta på reor, kolla på beggat (inte hjälm), ta reda på din skinnställsstorlek så du kan göra snabba klipp på ebay, beggat ställ på ebay UK är ett tips ( storlek 40 i UK är 50 här).

Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hjälmen måste du köpa ny eftersom den formarmsig efter din skalle i viss mån och eftersom den kasseras när den varit i backennoavsettnhur den klarat sig.
Resten finns en begmarknad för.
Skinnställ ska vara av getskinn för det är smidigast och för att fibrerna ligger i kors.

Det är så jag tänker,men jag kan ju ha fel.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Visst är dina knäskydd bra. Det finns inget på sportsidan som ger samma skydd från knä och neråt som skydd från cross/enduro. Samma sak när det gäller många stövlar. Och din tanke med skyddsjacka med alla skydd integrerade närmast kroppen och ett skal ovanpå är helt rätt tänkt.

Denna är skyddsjacka är snäppet bättre än din länkade:
http://www.dainese.com/eu_en/motorbike/jacket-wave-v-1-2-3-neck.html?cat=41&subcat=44

Komplettera med ett par av dessa brallor:
http://www.dainese.com/eu_en/motorbike?cat=41&p=4&subcat=46

Sedan är det bara ett slitstarkt skal som ska till. Här kan du välja efter plånboken. Ett begagnat skinnställ med fräscha och bra sömmar är nog billigast. Säkrare (och fräschare) är att köpa nytt på rean. Att de inbyggda skydden ska gå att ta bort utan större ingrepp är ju ett stort+. Tester har det varit i Motorrad nr 1/2010, 9/2010, Bike Nr 8 2011. Det står en del matnyttigt där. Om du inte har tillgång till dem på ett bibliotek e d så finns de elektroniskt här: http://www.qiozk.com/article-search/test av skinnställ

Köper du begagnat är kanske denna länk intressant: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/catalogues/Bike Suit test -08.PDF

Detta inlägg är bra skrivet om skinnställ. Skinnkvalité och sömmar:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5183118

Utöver det: bra hjälm (kolla ranking på http://sharp.direct.gov.uk/content/sharp-testing)
Vettiga hårda handskar med knog/fingerskydd och gärna friktionsnedsättande ytor.

Som du kanske vet får du mer per krona ute i Europa.. Ofta är UK billigare än t ex Tyskland.

Sedan är det bara att slipa körteknik så du sparar pengar på ogjorda vurpor.

Last edited:

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Hur mycket är du beredd att lägga på en komplett utrustning?
Du kan ju få bra utrustning för 11 000 på fc-moto.(Hjälm, skinnställ, handskar, stövlar & ryggskydd)

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
"Vad finns det för rejäla och "seriösa" allvädersbyxor/jacka eller skinhybrid som gärna saknar eller har borttagbara insydda skydd? Allväders finns i alla möjliga prisklasser men jag har dålig koll på vad som är bra och bra. Jag vill gärna kunna glida på asfalt vid en omkullkörning i 100 km/h och be till gudarna att mitträcket håller sig borta från mig. Några tips på märken och modeller?"

Ska du prioritera säkerhet är Halvarssons Safety mest slitstarkt. Det är slitstarkare än skinnställ. Alla skydd är borttagbara och de har klart sämre passning än en skyddsjacka/byxa med anpassad tajt passform typ den du länkat till. Men det är ett litet aber med kopplingen jacka-byxa. Man kan nämligen inte ha annat än Halvarssons egna ytterjackor/ytterbyxor och det blir lite bylsigt förutom den försämrade ventilationen.. Egentligen är allt som krävs två ihopsydda dragkedjehalvor men jag har inte fått tag på den ena av dem fast jag letat. Jofama har den inte som reservdel heller säger de. Enda lösningen för det är idag att köpa billigaste byxan, klippa ut de ihopsydda dragkedjorna och använda som koppling.

Jag har gått runt det med hängslen i skyddsbyxan och förstärkt fäste för grenremmarna i jackan. Eftersom ventilation är det jag önskar mest så kör jag med löparkläder större delen av säsongen. Av någon anledning reas ofta XXL och större ut i sportbutikens löparsortiment.. Så de dagar det inte regnar ihållande eller är kallt så slipper jag nöta på goretex-jackan/byxan. Nu när kylan kommer kan jag sätta tillbaka silikonfodren i jacka/byxa. Men det är egentligen smidigare att ta på sig ett mellanlager ovanpå skydden innan man tar på sig jacka/byxa. Bonusen på det är att man kan klippa bort alla små dragkedjor som ska hålla fodret som jävlas och stör större delen av säsongen när de inte är någon nytta. Med originalskaljackan blir det bylsigt. Byxorna är däremot helt ok den kallare delen av säsongen. Visst blir greppet om tanken lite sladdrigare med det extra tyget men det är inte under bankörning de används ändå. Bäst närhet och känsla är nog skinnställ och tankgrepp.

Det är lite lägre priser på Halvarssons i utlandet, men det är inga fyndpriser precis. Jofama har även använt samma fiber på utsatta ställen på en del av sina textilplagg. HI-ART är det du ska kolla efter i fyndhörnan.

Last edited:

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Hjälm köper du nu, välj en som sitter som den ska, tight som fan ny alltså.

Resten kan du köpa begangnat på blocket, bättre begangnat...hur många ställ som helst ute tillsalu som knapp ser ut att vara använda ett par gånger...finns ju de som köper hoj sen lägger av "för det var inget för dem" eller att "de tappat intresset".

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Prioriteringsordning efter vitala kroppsfunktioner och livskvalitet (efter skada)

1.Hjälm
2.Ryggskydd
3.Stövlar
delad 4. Handskar och Skinnställ

Alltså, lägg mest tid på att prova och pengarna du har i den här ordningen,

Jag håller nästan med dig, jag skulle lägga handskarna över stället för alla små ben- och senjävlar i händerna är sjukt svåra att få rätt på när de väl gått sönder, precis som med fötterna.

Skinn- eller allvädersställ är en smaksak när man kör gata - jag föredrar skinn för att jag känner mig tryggare i det men det är med stor sannolikhet rent psykologiskt.

Kläder behöver inte kosta en förmögenhet, du kan lätt komma undan med en komplett utrustning av tillräckligt bra kvalitet (alltså, dyrare kommer inte att göra mer nytta) för under 10k kr. Hjälm är väl det enda som man ska köpa nytt, allt annat går att köpa begagnat (efter ordentlig avsyning).

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
En bra sak att ha i bakhuvudet när man funderar på om man ska åka i skinnställ eller inte är de olika tester som utförs på all godkänd skyddsutrustning. Bla testar man hur mycket friktion ett visst material (med ett visst tryck, grovhet på slipmaterialet och hastighet) klarar innan det går hål.

I snitt klarar ett skinnställ ca 10-12 sekunders kraftig nötning innan skinnet på stället är borta och det på rumpan tar över. Ett gortex-ställ klarar ca 1-2 sekunder och Lindstrand Supermaterial (vad det nu heter, som ser ut som en Jeans-bralla) klarar ca 4-5 sekunder.

Dvs, om du går omkull på nya raketen och har turen att inte hamna i en Talltopp så kommer du att glida en bit på lämplig kroppsdel (alt tumla runt) i en sådan situation är det ganska fint att ha skinnställ om hastigheten är över 30 km/h.

Jag har gjort det med skinnställ i 50-60 km/h, rumpan sitter kvar på kroppen. Hade jag haft Jeans eller liknande material hade jag nog fått byta nick till. "Rövhalt" här på SH.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hjälm köper du nu, välj en som sitter som den ska, tight som fan ny alltså.

Resten kan du köpa begangnat på blocket, bättre begangnat...hur många ställ som helst ute tillsalu som knapp ser ut att vara använda ett par gånger...finns ju de som köper hoj sen lägger av "för det var inget för dem" eller att "de tappat intresset".

Instämmer. Ny hjälm och beggat ställ.

Har bara kört beggade ställ för dryga tusenlappen. Alla ställ håller för marksyning och jag ser ingen anledning att lägga 15k. Jag brukar gå i backen på supermotobana minst 10ggr och på rr bana 2ggr per år och det är ungefär så länge stället håller. Angående storleken så har jag lite för stora ställ för att kunna röra mig bra på supermoto hojen, och aldrig haft problem med att skydd flyttar sig, skav pga stället etc. Hade dock ett 56 ställ i början (jag är strl 50) och man får ordentligt med röv/skinkskav av stället när man går i backen :D

Problemen kommer när du träffar på träd, andra bilar etc och då hjälper inte stället så förfärligt mycket :gnissla

Handskarna tror man skall slitas mycket men av nån anledning så stoppar jag inte ner dom i backen så dom har hållt i 5 år.

Kör med biltema stövlar och har aldrig skadat fötterna. Dock efter att ha läst andras berättelser så är kvalitet är att föredra.

Last edited:

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
skittrångt ställ

försök hitta så litet ställ som möjligt. du skall helst inte få på dig det utan hjälp utav en bulgarisk brotterska med skohorn och en liter olivolja... absolut skall du inte kunna få av dig skiten heller, och ännu mindre när fått på dig det skall du kunna röra dig eller gå.

skämt åsido.. hitta ett ställ du tycker passar dig och sitter bekvämt, samt skyddar på de viktiga ställena. att den skall sitta så du inte ens kan andas är ju bara nonsens. vad skall man tjena på det ? inte ens kunna gå i skiten är ju lite jobbigt :va

Det finns några vettiga textilställ numera också, som sitter åt och går justera en hel del. har själv en riktigt bastant Lindstrands/Halvarsson jacka som sitter bra med bra skydd (skydden köptes extra) men de kostar också.

här har du ett snyggt ställ tex skulle 52 råka passa dig :)
http://www.blocket.se/kristianstad/Skinstall___racestall_stl_52_35403407.htm?ca=17&w=3

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
försök hitta så litet ställ som möjligt. du skall helst inte få på dig det utan hjälp utav en bulgarisk brotterska med skohorn och en liter olivolja... absolut skall du inte kunna få av dig skiten heller, och ännu mindre när fått på dig det skall du kunna röra dig eller gå.

skämt åsido.. hitta ett ställ du tycker passar dig och sitter bekvämt, samt skyddar på de viktiga ställena. att den skall sitta så du inte ens kan andas är ju bara nonsens. vad skall man tjena på det ? inte ens kunna gå i skiten är ju lite jobbigt :va

Det finns några vettiga textilställ numera också, som sitter åt och går justera en hel del. har själv en riktigt bastant Lindstrands/Halvarsson jacka som sitter bra med bra skydd (skydden köptes extra) men de kostar också.

här har du ett snyggt ställ tex skulle 52 råka passa dig :)
http://www.blocket.se/kristianstad/Skinstall___racestall_stl_52_35403407.htm?ca=17&w=3

Hehe, perfekt för mig ju, ringer nog på det :)

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
Är på jakt
Jag köpte ALLT (hjälm, ryggskydd, handskar, skor, skinställ) nytt för 15tusen. Att man får reglera ölmagen efter skinstället är väl bara positivt? ;)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har inte orkat läsa hela tråden..

Men frågan är ju lite vilka andra krav du har utöver rent skydd. Jag köpte raceställ för ca 5´ och det känns inte sämre än nåt annat (Lindstrands). Börjar blir lite schletet nu så jag måste väl fundera på nytt också vad det lider.

Just ställ verkar kosta mkt märke, fickor och färger.
Hjälm är ju också dyrt, från 4-5 börjar de kännas seriösa av vad jag kollat på både till mig och tjejen.

Stövlar är väl det som känns mest svårt och överprisat. Jag började leta Alpinestars, men hittade inget som satt bra på mina fötter. Slutade med Sidi för hurjävlamycketsomhelst men de har faktiskt hållt ett antal säsonger nu. Börjar nog bli dags där också, åtminståne byta ut lite delar som gått i backen på dem.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife