När ska det vara tyst i en bostadsrätt?

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Har problem med grannen som är överkänslig på ljud.
Tjejen borrade två hål för en badrumsspegel klockan 20:00 ikväll.
Någon minut senare står en galen granne och skriker henne i ansiktet "Gör aldrig om det där"
Jag blir så arg så att jag bubblar :mad: men är på jobbet och kan inte åka hem. Jag har försökt googla fram om det finns några lagar eller regler men hittar inga varken i Hyreslagen eller jordbalken.
Alltid trott att man får låta lite fram till klockan 22, men är det bara vanligt folkvett?
Vad ska jag göra?

Adde-Gbg skrev:
2187966
Alltid trott att man får låta lite fram till klockan 22, men är det bara vanligt folkvett?
Vad ska jag göra?

Det är din bostadsrättsförening som bestämmer sånt. Men oftast brukar det vara tiden 22-07 som tystnad skall råda.

Din granne kan helt enkelt fara åt h-e även om grannsämjan kan vara värd att vårda även om han betett sig som ett arsle. Ta ett snack med honom. Ömsesidig hänsyn funkar alltid bäst.

Han sa: "Gör aldrig om det där" men vad händer om man gör det igen? :confused: Kanske något att testa om ni vågar ;)

Probotector skrev:
2188015 Han sa: "Gör aldrig om det där" men vad händer om man gör det igen? :confused: Kanske något att testa om ni vågar ;)
Paret som bor i lägenheten är runt 30 och har små barn. Man kan anta han han blir förbannad om barnen vaknar. Enligt tjejen var han ganska hotfull i sättet att säga det på.
Jag förstår inte, killen är runt 30 och helt rabiat...

Adde-Gbg skrev:
2188057

Grejen är att man inte bör dra för stora växlar av ett enskillt utbrott.
Vem vet, de kanske nyss hade fått ett kollikbarn och just den kvällen var den första på en månad då ungen höll tyst. Sen när hon började borra drog mistluren igång igen..

Det kan vara värt att knacka på och fråga vad som gjorde honom så sur. Det går ju at mötas på halva vägen: Beklaga att ni störde men hävda samtidigt din rätt att faktiskt få höras även en stund in på kvällen.

När ämnet är uppe så måste jag citera min polares granne, under en ganska vanligt vild inflyttningsfest:

"Sänk musiken, annars sänker jag dig..."

Skönt va?

Henkepenk skrev:
2188075 När ämnet är uppe så måste jag citera min polares granne, under en ganska vanligt vild inflyttningsfest:

"Sänk musiken, annars sänker jag dig..."

Skönt va?

:rofl :rofl

Adde-Gbg skrev:
2188057 Paret som bor i lägenheten är runt 30 och har små barn. Man kan anta han han blir förbannad om barnen vaknar. Enligt tjejen var han ganska hotfull i sättet att säga det på.

Okej hmm kanske du skulle testa att borra (eller något som låter) under dagen och se vad som händer?
Tycker att det låter lite märkligt eftersom klockan bara var 20:00 men han kanske hade migrän eller var lite deppig just idag.

Jag hyrde en slipmaskin en helg och satte igång och slipa 10,30 på morgonen. En kort stund senare kommer grannen ovanför ner och knackar på helt förstörd, han menade på att man inte börjar med oväsen förräns efter 12 på helger och att han faktiskt hade lagt sig klockan fyra på morgonen.
Jag förstod inte riktigt hur hans festande hängde ihop med min golvslipning men efter att jag sett hur bakis han var så var det mycket roligare att fortsätta med slipandet.
Nästa morgon var jag generös nog att sätta upp en lapp om att det fanns öronproppar att hämta hos mig men inte en kotte dök upp.

Jag tycker nog att man kan sluta väsnas efter kl 22 och inte innan kl 10 (på helger).

enligt morsan som jobbar med sånna prylar så finns det inga klockslag när det ska vara tyst men man får inte störa sina grannar.... hmmm hur faan tolkar man det? hehe

A_o_D skrev:
2188277 enligt morsan som jobbar med sånna prylar så finns det inga klockslag när det ska vara tyst men man får inte störa sina grannar.... hmmm hur faan tolkar man det? hehe

Delvis sant väl? Det finns väl vissa kommunstadgar att följa MEN man får följdaktligen inte störa någon som helst tid på dygnet! Sen vad som stör är ju en annan femma.
Jag spikade runt 22-tiden en fredagkväll vilket inte pensionärs-kärringen under mig gillade. Visst, klockan var 22.00 så det var ju bara att lägga ned. Men sen att HON kan få smälla i dörrarna tidigt en lördagmorgon är tydligen en annan femma :mad: För att inte nämna hennes förbannade rullator som står i vägen i trappen trots att inga grejjer får förvaras i trapphuset pga brandrisken. Ska nog ta och demontera hennes bromsar en vacker dag....

Probotector skrev:
2188015 Han sa: "Gör aldrig om det där" men vad händer om man gör det igen? :confused: Kanske något att testa om ni vågar ;)

Gör så och när grannen knackar på dörren öppnar du med borrmaskinen i handen, och säger att Jeffrey Dahmer är din största idol.... :)

Solan skrev:
men efter att jag sett hur bakis han var så var det mycket roligare att fortsätta med slipandet.
:kulspruta :kulspruta

UrbanTiger skrev:
2188414 Bahhhhhhhhhhh.............

Hur många hål kommer han att borra under alla år han tänkt vara eran granne :va
Kanske några under dom två eller tre första veckorna. Sen är det mest lungnt antar jag. Låt killen borra, men mitt i natten kan han ju låta bli.
Inget att bli ovän för livet över, typ :gnissla

Det va trådstartaren som va borraren (eller hans chey rättare sagt) och grannen som va rabiat.

Det där med ljudklagas det friskt över hemma också, även fast man bor i villa. Tvättade hojen en kväll (runt 21-22, lite sent) men det har man ju fått höra ett par gånger. Bor i ett inrett förråd i garaget som ligger ca 5 meter från grannens pool, jättetrevligt med deras ungar som för ett satans liv från ca 8 på morgonen... (syrran och kusinen som fyllde 15 med nån veckas mellanrum och första kvällen med moppar körde lite (!) fram och tillbaka (hyffsat tysta moppar) kl 22.30. Grannen med ungarna kom ut helt rabiat och skällde ut dem efter noter.

Kan däremot förstå en annan grannens reaktion när farsan provade första crossen, 125a. Hojen gick lite dåligt men vi fick igång den och farsgubben va tvungen att varva ur den farande fram och tillbaka på gatan kl 21.30... Finsk brytning: "Hördu grabben, du får ta och köra med den där någon annanstan" Han vart dock tyst när det va farsan som svara. :rofl

fast jag borrar tidigt på kvällen vid sex tiden eller nått så är det alltid nån galen granne som börjar banka i elementen här i ghettohöghuset jag bor.. som om det skulle gå fortare att borra för det? :fatta!
om folk skulle vänja sina ungar med ljud så skulle det inte vara problem..
körde med slagborr när mina ungar var små å inte fan vakna dom...
avskyr föräldrar som säger "shhh.. barnen sover " det är dom värsta grannarna efter pensionärerna ju :mad:

A_o_D skrev:
2188277 enligt morsan som jobbar med sånna prylar så finns det inga klockslag när det ska vara tyst men man får inte störa sina grannar.... hmmm hur faan tolkar man det? hehe

Vad jag vet så stämmer det. Du får aldrig störa dina grannar men grannarna måste tolerera lite oväsen ifrån spikande och dylikt vid rimliga tidpunkter.

En i min förra bostadsrättsförening blev varnad och senare tvingad till försäljning efter att ha spelat väldigt hög musik dag-/kvällstid i sin lägenhet. Han hade också inställningen att "jag spelar aldrig efter 22".

*/ ?>
Back