När ska jag växla?

sandstream

Guest
Jag tolkar bifogad bänkgraf som att max vridmoment uppnås vid ca 8.500 varv för att sedan sjunka brant från ca 11.000 varv.
Max effekt uppnås strax efter 11.000 varv och håller i sig bra till lite drygt 13.000 varv.

Ponera att jag kör ut på en raksträcka med full gas.
Vid vilket varvtal ska jag lägga i nästa växel för att nå så hög toppfart som möjligt?
 

Bifogat

  • dynojet.gif
    dynojet.gif
    78.4 KB · Visningar: 211

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
min gissning är precis innan varvstoppet.. Det är väl maximalt med effekt man vill ha
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Det beror på vilket varvtal nästa växel har i förhållande till nuvarande.
 

sandstream

Guest
min gissning är precis innan varvstoppet.. Det är väl maximalt med effekt man vill ha
Det var precis det jag funderade på. Har läst åtskilliga trådar där effekt vs vrid diskuterats men hittills har ingen lyckats förklara deras förhållandet annat än i tekniska termer som inte säger så mycket.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
vid 10k-11k varv på de första vexlarna och upp emot 12-13 när det går fort på 5:an 6:an. När du har fartvinden och hojen tampas med mer så är vridet viktigare, runt hundringen spelar det ingen roll om du så har 70 nm, då är det bättre att jaga hk-toppen.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Du ska växla så att medeleffekten är så hög som möjligt under hela accelerationen.

Från växel 1-2 är det lite större steg än från 5-6, så du ska låta motorn varva lite längre på de låga växlarna.

Effekten är ju ganska konstant mellan 11' och 13', så att växla på ett sätt som gör att varvtalet landar på drygt 11' efter växlingen blir näst intill optimalt.
 

sandstream

Guest
Effekten är ju ganska konstant mellan 11' och 13', så att växla på ett sätt som gör att varvtalet landar på drygt 11' efter växlingen blir näst intill optimalt.
Då blir det nog precis före varvstoppet. Tackar :tummenupp
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Lånar tråden lite min lyfter vid 8000-9000 varv på ettan.. vad ska jag göra för att kunna hålla framhjulet i marken, tips tack! :)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sandstream: Torkels program tracktimer kan räkna fram det där om man fipplar in effektkurvan. Du som är tekniknerd borde ha en licens
 

Dr.Bike

Guest
Det beror på vilket varvtal nästa växel har i förhållande till nuvarande.

Exakt. Du måste ju s.a.s låta maximala kraften hamna "mittemellan" nyilagd växel och när det är dax att växla upp om du förstår vd jag menar?
Alltså mitt på användbart varvtalsområde för aktuell växel.

Säg att EN växel sänker varvet 1000 rpm vid konstant fart i jmf med föregående växel.
Ok?
Då vill du ju placera denna "bandbredd" mitt över toppeffekten.
D.v.s 500 rpm innan och 500 rpm efter.
D.v.s du kastar i nästa växel 500 rpm efter toppeffekten i just DETTA exempel.

Nu vet jag inte stegningen på dina växlar, men kolla, och därefter: Fördela ut dem jämnt över effekttoppen.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Växling!

För att få maximal acceleration skall man hela tiden ligga på så hög effekt som möjligt. Exakt när du ska växla beror lite på hur utväxlingen är på varje växel på hojen. Om du tar reda på utväxlingen på varje växel och plottar en kurva med hastighet på X-axeln och effekt på Y-axeln och gör en kurva för varje växel så har du dom optimala växlingspunkterna där kurvorna skär. Dvs du skall ligga på 1:an upp till den hastighet där effektkurvan för 1:an korsar 2:ans växel osv.
Det ska visst gå att plotta med motorvarven också på något sätt men jag kommer inte ihåg exakt hur man ska göra:va . Det enklaste är väl i så fall att räkna baklänges från hastighet till varvtal för varje växel.
 

Dr.Bike

Guest
För att få maximal acceleration skall man hela tiden ligga på så hög effekt som möjligt. Exakt när du ska växla beror lite på hur utväxlingen är på varje växel på hojen. Om du tar reda på utväxlingen på varje växel och plottar en kurva med hastighet på X-axeln och effekt på Y-axeln och gör en kurva för varje växel så har du dom optimala växlingspunkterna där kurvorna skär. Dvs du skall ligga på 1:an upp till den hastighet där effektkurvan för 1:an korsar 2:ans växel osv.
Det ska visst gå att plotta med motorvarven också på något sätt men jag kommer inte ihåg exakt hur man ska göra:va . Det enklaste är väl i så fall att räkna baklänges från hastighet till varvtal för varje växel.

Som jag sa alltså! :D :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top