När ska man byta däck?

fur

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
Yamaha YZF 600 R Thundercat
Jag har precis köpt min Thundercat som börjar få lite slitna däck (ca2 mm mönsterdjup) och jag undrar om det är samma säkerhet i dem ner till 1mm vilket är det minsta lagliga mönsterdjup man får ha?
Nån som vet? :va
 

Gabor

Guest
fur skrev:
Jag har precis köpt min Thundercat som börjar få lite slitna däck (ca2 mm mönsterdjup) och jag undrar om det är samma säkerhet i dem ner till 1mm vilket är det minsta lagliga mönsterdjup man får ha?
Nån som vet? :va

Hur gamla är däcken då......3 år gamla fälgskydd har blivit hårda som puckar.
Däck är faktiskt färskvara.......
Utan att vara för petig,,,om det regnar när du kör, hur kul tror du att det är och få vatten planing med 2 mm däcks mönster tror du...?
Byt däck omgående om du vill köra säkert.....någon som säger emot ?
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
OT!
Bara så att du vet! Det är en gudasynd att inte bränna slut på slangen innan man byter :tummenupp
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
vtwin skrev:
OT!
Bara så att du vet! Det är en gudasynd att inte bränna slut på slangen innan man byter :tummenupp

NU är det dags:

PICT0041.jpg
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
fur skrev:
Jag har precis köpt min Thundercat som börjar få lite slitna däck (ca2 mm mönsterdjup) och jag undrar om det är samma säkerhet i dem ner till 1mm vilket är det minsta lagliga mönsterdjup man får ha?
Nån som vet? :va


1 mm är lagligt mönsterdjup om det förekommer på mer än 80% av slitytan.

Om det sen är "säkert" beror ju på.

Ett däck med lite mönsterdjup "rör" sig mindre än däck med stort mönsterdjup. Detta medför att däcket behåller formen, samt att mer gummi har grepp mot asfalten, således får du "bättre" väghållning eller större anläggningsyta. Detta är dock den enda fördelen med slitna däck.

Slitna däck har stora nackdelar.
*Oftast har gummit varit utsatt för påfrestningar, ljusförhållanden och klimatet så att det börjat bli mindre följsamt och har därför sämre elasticitet.

*Däcket har med största sannolikhet inte slitits lika mycket på alla delar, därför så har vissa delar av däcket olika mönsterdjup och profil beroende på nerlägg (exempelvis plattslitning).

*Det grunda mösterdjupet försämmrar vägegenskaperna och väggreppet radikalt om föraren råkar ut för blöta vägförhållanden.

Så. Mina 0.02$

EDIT: Så byt däcken nu... Det är ingen idé att snåla. (sa han som kör på under 1mm... :huvet )
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Allvarligt talat.. mcdäck är ju ganska smala (iaf framhjulet), borde det inte vara ganska svårt att få vattenplaning? :confused:
 

Gabor

Guest
KawaChris skrev:
Allvarligt talat.. mcdäck är ju ganska smala (iaf framhjulet), borde det inte vara ganska svårt att få vattenplaning? :confused:

Nej....beror på fart och mängd vatten på vagen och däckens utformning att transportera vatten åt sidorna.
Ett slitet, lite plattare framdäck och mycket vatten,vad tror du...?
Testa själv får du en intressant upplevelse....... :tummenupp
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
tassen skrev:
Nej....beror på fart och mängd vatten på vagen och däckens utformning att transportera vatten åt sidorna.
Ett slitet, lite plattare framdäck och mycket vatten,vad tror du...?
Testa själv får du en intressant upplevelse....... :tummenupp

Är det någon som har fått vattenplaning nån gång och kan bekräfta? :tungan
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Yes!
Jag har fått vattenplaning och det är mindre spännande, är själv jävligt dålig på att byta däcken när man borde. Speciellt bakdäcket. Framdäcket är jävligt allvarligt ifall det skulle hända nåt så det måste bytas rätt så tidigt.
Vet ni grabbar om att nu finns det ett medel man kan spruta i däcken så att däcken blir punkteringsfria med spikar o dyl saker upp till minst 10 mm.
En jävligt bra produkt, eller vad tycker ni? :yoparty
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
KawaChris skrev:
Är det någon som har fått vattenplaning nån gång och kan bekräfta? :tungan

Nja, jag har kört fort i regn med rennsport fram. När man passerade ett hjulspår i asfalten (som såklart var djupt som fan) så "vandrar" framändan på ett ganska obehagligt sätt. Man blir skraj som fan kan jag säga. Fast då gick det en smula för fort oxå.
En bekant körde omkull på rak motorväg pga vattenplaning.
 
Last edited:

Gabor

Guest
KawaChris skrev:
Är det någon som har fått vattenplaning nån gång och kan bekräfta? :tungan

Ja, annars skulle jag inte skriva det här..... men som sagt var ...prova själv.
 

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -04
KawaChris skrev:
Är det någon som har fått vattenplaning nån gång och kan bekräfta? :tungan

Jag har också fått det. Det är hur lätt som helst... Inte alls särskilt kul dock. Kör alltid lugnt i pölar numera. :gnissla

By the force of all gummi-gods beordrar jag dig att byta däck innan mönstret är HELT slut. Jag fick punka förra helgen, och det är fan inte kul att vara dumsnål. :kocko
Innan dess var däcket iofs helt värdelöst. Fästet försvinner LÅNGT innan mönstret, iaf på BT012-SS som ändå anses vara ett ganska mjukt gatdäck. :va

Men när man byter är däcket alltid helt slut ändå. Det beror kanske på den där sista burnisen som man gör utanför däcksverkstan? :D
 

Gabor

Guest
Tack för att fler fattar vad det är frågan om......och jag snackar här bara om ett slitet framdäck..
Har fått planing på hela hojen en gång, inte specielt slitna däck men hög fart och tung hoj,,,,en sån där jä-la Guld winge.... :brinnerup , jag får skämmas för att jag ägt en sådan också...men jag vet i alla fall vad det är .....så innan någon snackar en massa skit om GW som inte har kört en sådan ett tag behöver inte kommentera väghållning, bromsar mm på dylika pråmar... det är redan utpro´vat vart gränsen går på dom..... :lol :lol :rofl :4skrika
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
sportarn skrev:
Yes!
Jag har fått vattenplaning och det är mindre spännande, är själv jävligt dålig på att byta däcken när man borde. Speciellt bakdäcket. Framdäcket är jävligt allvarligt ifall det skulle hända nåt så det måste bytas rätt så tidigt.
Vet ni grabbar om att nu finns det ett medel man kan spruta i däcken så att däcken blir punkteringsfria med spikar o dyl saker upp till minst 10 mm.
En jävligt bra produkt, eller vad tycker ni? :yoparty
Jag fick vattenplaning med min Guzzi på väg in i Oslo mitt i natten i spöregn med vatten ända in i kalsongerna och noll sikt p g a igenimmat hjälmvisir och dito glasögon. Det enda jag såg var min polares baklyse. Jag klarade mig dock utan att klota.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
KawaChris skrev:
Är det någon som har fått vattenplaning nån gång och kan bekräfta? :tungan
Tänk dig att du är på badhuset å försöker stå på nånting (tex en sån där gummimadrass) som ligger på vattnet.

Ju längre du kört på däcket destå mindre vatten pumpar det undan vilket innebär att du kan köra i mindre å mindre vattenpölar ;)
Fast det är ju inte fel att säga att man INTE kan klara en vattenplaning heller, fast det är ingenting att rekomendera att försöka. Finns de som e gode duktig på stå på dessa simdynor på badhuset oxo, men har man inte tränat så är det garanterat att man ramlar i vattnet första gången. ;)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top