När ska man köpa mc?

Anderzon

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Hoj
Honda cbr 600Fs
Hej!

Jag är riktigt färsk på det här med allt vad hoj åkandet innebär. Har ni några bra tips om när man ska passa på att köpa mc? Hösten är väl den bästa tiden att "fynda" eller? Men jag tänkte köpa en nu till sommaren, ska man vänta tills utbudet blir större men ökar inte priset ju närmare våren man kommer?
Vilken påverkan tror ni finanskrisen har?
Har kollat en del i forumet men jag har inte hittat en tråd om det här..
Ska man vänta ett tag till?:rolleyes:

Ozzi

Guest
Med lite logiskt tankearbete är det ganska lätt att komma fram till att ju längre in mot säsongen desto dyrare blir det, å andra sidan ökar ju utbudet lite.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bäst pris får du såklart i nov/dec. Nu går priserna uppåt ända fram till aug.
Nya MC kommer att bli dyrare pga kronans/eurons utveckling.

Förra året stod euron i ca 9 kr och nu står den i ca 10kr. Importörer som köper sina hojar för euro betalar således ett dyrare pris (i förhållande till kronan) vilket självklart också återspeglas i konsumentpriserna.

Vet inte hur det är med jappshojar. Vilken valuta handlas de i?

Denny

#79 Rookie600
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
R6-07
köp när du hittar de du vill ha sen e de bara å pruta hårt sen släpa hem bettan

peterlunkan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Honda CBR 600 rr -03
Känns som nu är en bra tid, dom som säljer sina vill väll ha pengarna så fort som möjligt för att eventuellt köpa ny till våren eller bara bli av med om den står och skräpar i garaget!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
ska du köpa till sommaren så hade jag väntat till juli, brukar bli trögare för de som vill sälja att sälja om inte hojen har rätt pris direkt vilket dom oftast inte har, annars är det sen höst som gäller om man vill göra verkliga klipp:tummenupp nu till våren brukar det vara huggsexa om hojarna och priserna är högre, det är min erfarenhet ivf

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Bäst pris får du såklart i nov/dec. Nu går priserna uppåt ända fram till aug.
Nya MC kommer att bli dyrare pga kronans/eurons utveckling.

Förra året stod euron i ca 9 kr och nu står den i ca 10kr. Importörer som köper sina hojar för euro betalar således ett dyrare pris (i förhållande till kronan) vilket självklart också återspeglas i konsumentpriserna.

Vet inte hur det är med jappshojar. Vilken valuta handlas de i?

Framförallt står yangen (eller vad den nu heter) väldigt ofördelaktigt nu.

jetson

Guest
Lånar tråden, vad tror ni försäkring kan hamna på för en 23åring som bor i Tumba, precis tagit mc kort, på t.ex. en Honda CB600 hornet?

Går det ens att försäkra mc för en 23 årig kille i tumba? :)

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jag själv skulle gärna köpa hoj nu, för att hinna få hem den i tid innan säsongen börjar så man inte står utan. Men man måste ju såklart också bli av med sin nuvarande hoj innan ev. köp.. Tror också att priserna stiger ju närmare våren vi kommer.

/Robban

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Köp efter vad du tror är bra, framtidsspekulationer gällande priser vet man inget alls om, priserna kan lika väl gå ner en bit, utbud finns det alltid, priserna inte alltid skyhögt högre på våren heller, MEN de objekt som finns har en tendens att försvinna fortare vid bra pris.

Har du pengar och det känns rätt så handla hoj då, själv har jag köpt hojar både på vintern våren och sommaren, (köpte för övrigt min hoj idag!) Men aldrig på hösten.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Lånar tråden, vad tror ni försäkring kan hamna på för en 23åring som bor i Tumba, precis tagit mc kort, på t.ex. en Honda CB600 hornet?

Går det ens att försäkra mc för en 23 årig kille i tumba? :)

Föslagsvis surfar du in på honda och klickar på försäkringar (deras märkesförsäkring). Den blir även billigare om du tittar på en hoj som är +4 år.

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
Yapshojar köps i dollar och yen. Båda de valutorna har rört sig både upp och ned under hösten... så det är svårt att säga vad handlarna lyckats få för pris.

Men klart du ska köpa när du hittar drömhojen, annars kommer du gräma dig över att du inte slog till då.

Jag missade en hoj pga velande, saknar den fortfarande.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept