Nära att köra in i röven på en mås

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha. Både lite chockad och garvar samtidigt.
Var ute på en kvällsrunda med Ivan Virago 1100 och håller typ 55-60km/h i stan. Ingen bil framför och bred väg.
Ser en måsjävel längre fram men tror att han gjort takeoff och skall gå norrut. Men den jävlen fäller ut klaffen och landar rakt framför mig ca 20-30m.

Jag börjar bromsa som fan men de urusla bromsarna på Viragon gör att man bara sänker farten lite osnabbt samtidigt som måsen har förstått att det blir en ytterligare takeoff jävligt snart igen.

Samtidigt som jag bromsar så ger måsen fullt gaspådrag och jag skojar inte, sakta men säkert närmar jag mig röven i ansiktshöjd för att sedan med några cm undvika måsen mot visiret då den börjar dra ifrån samtidigt som jag bromsar vidare.

Haha. Detta är ett MC-minne som kommer att vara kvar länge. =)


Någon mer som kör på eller varit nära fåglar?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Inte med MC men med en Transit så tog jag en vit örn (mås) på högersidan av vindrutan i typ 100-110 på E18 Jakan, lät djävligt högt och det blev nästan ett brunt påminnelsespår i fillingarna.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jadå, jag tog en kråka med axeln på gamla Trollhättevägen mellan Kungälv och Trollhättan. Jag blev mest förvånad, vad kråkan tyckte vet jag inte.

Sedan smackade jag in i en duva på en landsväg i Östergötland. Duvan tog i hjälmen, vid "höger kind" ungefär. Bra med integralhjälm ibland! :)

Körkompisarna som var strax bakom mig sade att det på avstånd såg ut som en sorts detonation när de såg ett moln av fjädrar runt mitt huvud. Själv blev jag mest orolig för att duvan skulle bloda ned mig vid smällen, men det blev bara lite fjädrar på jackan. Duvan försvann ut på en åker - och jag tror att den fick ont.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En Orre 2019, knäckte backspegeln och fästet, men den var fullt ätbar.

Kråka samma år, är på väg mot Norge och postvägen, den sitter i diket och pickar på ett kadaver, så jag tänker inte mer på det.
När jag närmar mig i drygt 100km/h, så ska den starta snett över vägen.
Träffar mitt framhjul långt bak, nästan vid kylaren, och kastas framåt i en parabel i vindrutan på mötande bil.
Vi stannade och skrattade lite, jag blev bjuden på kaffe av kvinnan som körde bilen.
Kråkan var dock inte ätbar, men verkligen ett minne.

IMG_20190816_104135_resize.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Def blev inte kollision men jag var typ 1 meter från att kollidera med en fiskgjuse som lyfter ur ett dike precis framför mig på vägen. Hade den bara dragit lite mer åt vänster så hade vi varit vänner för livet, så att säga. Stort as var det iaf, minnesbilden är att den var två meter mellan vingspetsarna (det var den såklart inte, de blir inte så stora vad jag vet, men det KÄNDES så).
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Fick in en geting under visiret förra året fanskapet stack flera gånger. Såg ut som jag gått 15 ronder mot Muhammed Ali. Även fått in en humla mellan jackärmen och handsken sved som fan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag låg bakom svågern som drog husvagn när han klippte en vit örn med husvagnsantennen.

Jäklar vilket dunmoln det blev, och ena dipol halvan för 50MHz lossnade från antennen.
(dom långa spröten som fanns före det blev digitalt)
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Krockade med en fiskmås en gång, rakt på hjälmen på 70-väg.
Stannade och kollade, fågeln dog direkt.
Fortsätter hem till min far som håller på att skratta ihjäl sig när han ser mig "har du kört på en indian på väg hit?"
Det satt fjädrar både i luftintagen och vid visiret :hihi
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nürburgring, 05 el 06:
Sista svepande snabba högern innan rakan. Ser nåt i duvstorlek som fladdrar kl tio, högt vänster, innan det säger "poff". I depån rensar jag bort blod och fjädrar ur ventilationen på hjälmen, äckligt. En mjuk, tung smäll.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Lite för många…

Senast en rovfågel med vita ”fingrar” på vingarna. Lindrig smäll på vänsternäven. Fattar inte riktigt om den dök och vände uppåt eller flög upp ur diket. Letade men hittade inte den. Hoppas den klarade sig. Ståtlig. Slänsmåla.

Kör på en liten krickig väg. Härdsbäck- Bohult - Virestad, på den sista sträckan för de som hittar i bushen utanför Älmhult. Man är ju ingen ornitolog men det är en lite större fågel som kommer in från vänster, följer vägen 1,5-2 km på 8-10 meters höjd och det är här det blir farligt. Helt fascinerad. Jag följer visst duvan, som plötsligt avviker från vägens sträckning och drar höger ut på ett öppnare område, ut i periferin medan vägen svänger vänster. Fann mig och skrattade åt egen dumhet. Aldrig sett något sådant tidigare.

Sjukast var nån mås eller trut som flyger genom broräcket och in mellan framhjul kylare och avgas på min SZR660. Elsebråne utanför Asarum, Mieån. Det luktar brända fjädrar och vingarna står helt symmetriskt ut på bägge sidor. Får stopp och fågeln trillar ner på vägen. Försöker ta den men den lättar och flyger bort i cirklar Ser dessvärre helt demolerad ut, huvudet hängande bakåt.

Strax norr om Arkelstorp. Fick en kompakt grå fågel, kanske en duva, fördelad över vänstersidan av hjälmen och min axel.. Vågade inte stanna då jag inte visste om jag skulle få upp armen på styret igen om jag släppte. En smula kletigt så jag bara antar att den dog. Det där känns inte bra men betänk att jag var rätt groggy och försökte bara reda upp situationen samt komma fram om jag skulle behöva vård. Gick bra. Stukad ett rätt bra tag.

Hänt mer. Mest mindre fjäderfän i nyllet. Ska man lära sig nån gång, tro?
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
En hackspett med min R1 -04 den träffade kåpkanten vid framhjulet. Kompis låg bakom och såg ett moln av fjädrar resten av fågeln hamnade på grenröret och det luktade inget vidare. Resultatet blev en sprucken kåpa (som gick att limma ihop) .

Har även fått en skata som kom in mellan kåpglaset/styret/bröstet som gick att kasta iväg då det var låg hastighet inne i stan blev bara riktigt förvånad och tror fågeln blev lika paff det var med en tenere 1200
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Tur du slapp få måsröv i nyllet Kurtan!

Jag körde förbi ett gods i Skåne när jag bodde därnere. Höll sisådär trettio när jag ser en fasanhanne som burrar upp sig framför mig och… går till attack. Han anfaller min högeraxel (jag hade helställ med titanbeslag på axlarna).

Såg honom tumla runt på vägen efteråt. Fasaner är fan dumma i huvudet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tur du slapp få måsröv i nyllet Kurtan!

Jag körde förbi ett gods i Skåne när jag bodde därnere. Höll sisådär trettio när jag ser en fasanhanne som burrar upp sig framför mig och… går till attack. Han anfaller min högeraxel (jag hade helställ med titanbeslag på axlarna).

Såg honom tumla runt på vägen efteråt. Fasaner är fan dumma i huvudet.
Jag är uppvuxen på landet. Kommer ihåg ett ställe på bygatan där en galen fasan hade sitt revir och jagade oss när vi cyklade förbi på väg till skolan. Man tog full fart och hoppades att den inte skulle hinna upptäcka en.

Har för mig att det slutade med att någons förälder helt enkelt gick förbi med hagelbössan och så gick det att cykla till skolan igen
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
En kompis i Skåne körde sin vanliga runda och såg över rapsfältet att det var fritt genom kurvan, han blev dock mäkta förvånad när det stod en påfågel mitt i kurvan.... Det gick bra för båda parter utan skador.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Haha. Både lite chockad och garvar samtidigt.
Var ute på en kvällsrunda med Ivan Virago 1100 och håller typ 55-60km/h i stan. Ingen bil framför och bred väg.
Ser en måsjävel längre fram men tror att han gjort takeoff och skall gå norrut. Men den jävlen fäller ut klaffen och landar rakt framför mig ca 20-30m.

Jag börjar bromsa som fan men de urusla bromsarna på Viragon gör att man bara sänker farten lite osnabbt samtidigt som måsen har förstått att det blir en ytterligare takeoff jävligt snart igen.

Samtidigt som jag bromsar så ger måsen fullt gaspådrag och jag skojar inte, sakta men säkert närmar jag mig röven i ansiktshöjd för att sedan med några cm undvika måsen mot visiret då den börjar dra ifrån samtidigt som jag bromsar vidare.

Haha. Detta är ett MC-minne som kommer att vara kvar länge. =)


Någon mer som kör på eller varit nära fåglar?


Mr X...? Är det du?
Long time no see!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Eftersom jag kört några år så har jag naturligtvis dödat mängder med småfåglar. Numera har jag knogskydd på mina handskar så det gör inte ont som tidigare.

En skata fick en rejäl flygtur men överlevde. Jag trodde den missade min hjälm men min kamrat såg den skjutas upp som en raket ett antal meter för att sedan flyga som drogpåverkad.

En fasanhöna satte huvudet i mitt framhjul. Ingen kniv och inget att ta den i så den fick räven. Träligt att fasantuppen ropade efter henne men så är naturens gång. Bakifrån såg det ut som jag körde genom en massa höstlöv men det var hennes fjädrar.

Men den största fågel jag dödat är en silltrut. Kolla dess vingspann så förstår ni. I höjd med Bränn-Ekeby, uttalas Brä-Näckeby, på väg mot Nävekvarn satt den vid sidan av vägen. Jag låg bakom en bil som inte saktade ner men jag är försiktig och sänkte hastigheten. Men när jag passerade lyfte den och drog rakt in i sidkåpan med ett rejält brak. Nu höll den men inte silltrutens ena vinge. Nu gillade den inte ljudet av trecylindrigt med Coolfiberdämpare för den var lätt aggressiv.

Sedan har katter, ekorrar och rådjur, allt i plural, dödats av mina motorcyklar men det är utanför ämnet.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top