Nästa steg? (trick)

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Jahapp... Wheela får man väl säga att man kan ok nu... rätt högt (tycker jag då), kan nu även få in 2an på slangen. Stoppiesarna blir bättre och bättre. Då har jag rätt slitna bromsbelägg och ej stålomspunnet + slitet framdäck och framförallt kass grepp.

Vad kan sitta på sin plats att börja utforska inom "stunt"-världen? Jag kan även sitta på min tank, men har inte vågat dumma grejer som att koppla upp den då osv.

Jag funderar på att sätta ena foten på passagerar-pinnen (vänster) och wheela... Varför gör man detta? för att få mer bakåt-tyngd vilket gör den mer lättwheelad? Ska man sätta foten där innan man wheelar upp den? Eller ska man ha båda fötterna på passagerar-pinsen? Vad ska man tänka på?
Är det något annat "trick" man borde göra innan man testar detta?

Ge mig lite insikt på vad man mer kan börja testa så försiktigt förrutom vanliga wheeliesar och stoppisar.
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
sitta på tänken och bakhjul.

släppa fötterna när du gör stoppies

stå på sadeln och åka med armarna utsträckta (christ)

bara leka på!!
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
Du kan ju alltid lära dig att stå upp när du slangar. Det är lika skönt som det ser ut :tummenupp Eller sätt ena foten på cutsen och dra upp hojen. Eller varför inte dra en baklängeswheelie när du ändå håller på. Nej, skämt å sido så finns det en del roligt att utförska om man bara klättrar runt på hojen lite grand. Det behöver inte va så svårt alltid heller. Tat lugnt bara...
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Altså stå på de ordinarie fotpinnarna, och sen koppla upp den?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kan du "få i 2:an" så kan du inte åka på bakhjulet. Lär dig det först MED broms sen är det lättare att gå vidare.
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
Kay skrev:
Altså stå på de ordinarie fotpinnarna, och sen koppla upp den?

Finns flera olika sätt: 1. stå upp på ordinarie fotpinnarna och koppla upp eller av/på 2. Dra upp hojen sittandes och sedan ställa sig upp när man har lite höjd. Kan bli lite krångligt på en 600 dock (lite klent med effekt :7peta :hihi ) 3. Stå på bakre fotpinnarna och dra upp hojjen, med fördel koppla upp på tvåan 4. Ena foten fram, andra bak och koppla upp på tvåan.
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Rigge skrev:
Kan du "få i 2:an" så kan du inte åka på bakhjulet. Lär dig det först MED broms sen är det lättare att gå vidare.

Ehh.. vad menar du? :va
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Rigge skrev:
Att bara för man kan växla upp till 2:an så betyder inte det att man behärskar bakhjulsåkning.

Okej, med risk för att verka dum :kocko Vad ska man göra med broms? :D
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Rigge skrev:
Med broms så kan du gå mycket högre, låta bli att öka i fart, allting blir stabilare.

Man justerar höjden med bromsen och inte gasen menar du? Ligger man på konstant gas då eller?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Bjorn.H skrev:
Man justerar höjden med bromsen och inte gasen menar du? Ligger man på konstant gas då eller?

Båda delarna kan man säga... det krävs lite justering av båda, men jag håller ganska jämn broms... men över 100 så bromsar jag oftast inte. Med risk för att verka skrytig, kolla avatarerna, jag bromsar och inte du. Viss skillnad va?
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Rigge skrev:
Båda delarna kan man säga... det krävs lite justering av båda, men jag håller ganska jämn broms... men över 100 så bromsar jag oftast inte. Med risk för att verka skrytig, kolla avatarerna, jag bromsar och inte du. Viss skillnad va?

Hehe, jo, klart skillnad. Jag är ganska grön vad gäller slangande :D Men bromsen hjälper väl inte på höjden, bara lättare att hålla sig i balanspunkten eller?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Bjorn.H skrev:
Hehe, jo, klart skillnad. Jag är ganska grön vad gäller slangande :D Men bromsen hjälper väl inte på höjden, bara lättare att hålla sig i balanspunkten eller?

Med broms kan du gå över balanspunkten, det är det som är så ballt :yoparty
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Personligen tycker jag det är lättare att wheela ståendes men det var väl för att man började så :D Hade iaf tänkt tipsa om det men nu kom nån annan före ;> När man kan det så kan man ju göra sådär som rossi gör i michelin-reklamen (som går om å om å om igen på eurosport när de e motogp ;))

Man kan ju även stå på sadel osv, men va berädd på att det kan vara vingligt första gångerna!
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Rigge: Andra tips när det gäller att gå över balanspunkten och bromsa hojen stabilt? Käns som det ganska lätt kan slå över för den ovane :gnissla

Klarar man sig inte långt med motorbroms?
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kay skrev:
Rigge: Andra tips när det gäller att gå över balanspunkten och bromsa hojen stabilt? Käns som det ganska lätt kan slå över för den ovane :gnissla

Klarar man sig inte långt med motorbroms?

Du får naturligtvis göra som du vill men att köra med b.broms är en backup som heter duga... det blir mycket säkrare än att lita på motorbromsen. Om du inte tror på mig så finns det en intervju med Christian Phieffer och han säger "lär dig med bakbromsen från början" htwspecial.wmv heter den men det går inte att tanka längre... kanske finns nån annanstans?

Edit: Hitta http://www.einefetza.com/kjsp/htw/htwspecial.wmv
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top