Nästan en i statistiken....

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Tog en kvällstur ner mot Sorunda/Ösmo via Tungelsta nu ikväll.
En ganska mysig sträcka som säkert körts en hel del, jag har numera kört den två gånger. Första och sista gången !

Kör några kilometer in på vägen till Sorunda, kommer in i ett litet område med hus, ljuset blir sämre pga av att det skymmer och jag sänker därmed farten ganska bra eftersom jag inte känner vägen alls.

Håller cirka 60-70 på 70-väg

Vägen börjar att övergå i en uppförsbacke som vid sitt krön svänger vänster och blir till en nerförsbacke.

DÄR ÄR DET NÅGON JÄVEL SOM HÄLLT UT GRUS PÅ VÄGEN.

Fick släpp på både fram och bakdäck och håller på att plocka diket nåt så grönjävligt.....

Klassas inte det som ett regelrätt mordförsök ?

Klarade mig dock med en smärre chock och en tilltufsad tilltro till folk...

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Brukar vara lite grus lite här och där på den sträckan men inte i den mängd så man kunnat säga att det är hällt ut avsiktligt.

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Stannade och kollade....
Det var för mycket på samma ställe för att vara naturligt...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har sett det på fler håll i landet, de verkar lägga sådan skit i vägkanterna för att förstärka dem men bilisterna är där nere och harvar och kastar upp skiten på vägbanan som sprider sig. Ett riktigt otyg :brinnerup

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Gjorde du något för att motverka att nästa motorcyklist inte får samma upplevelse som vad du fick?

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Hoj
Hayabusa 2010
Hörde att polisen kör teleskopbatonger på hojåkare, kanske dags att packa ner en sådan för att använda på hojhatarna...

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jag har råkat ut för samma sak fast på annat håll i landet. Ringde trafikverket, de satte ut skyltar dagen efter. Tyckte väl de kunde ha sopat bort också, men skyltar är ju bättre än inget.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Råkar jag ut för det, och märker att det är nån som gjort det för att djävlas.
Jo, då ringer jag en polare som e hundförare, sen kommer jag förhoppningsvis mata den skyldige med 1 liter rullgrus & mitt piss att skölja ned skiten med :mad:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Med tanke på att det var precis vid ett svängande krön så kan det ju lika gärna ha kommit från en lätt överlastad grusbil/släp. Det åker mängder med såna nere på södertörn, dels pga grustagen där, dels pga att folk håller på att fylla ut och bygga för fullt nu när det är sommar. Fast det är klart, dom kanske bara lastar för mycket just för att det ska ramla av grus och förstöra för oss, då ser det ju mer oskyldigt ut :foliehatt

Str3 R

Guest
Jag har också kört på Sorundavägen och mitt i en kurva låg en lång bred sträng med grus, av samma färg som asfalten vilken inte var så lätt att se. Det var alltså inget som nån bil ska ha kastat upp från kanten för då är det mer utspritt över vägbanan. Det här var alltså en lång rand med grus mitt i körfältet, såg faktiskt ut som om nån hade hällt ut det där. Som tur var reagerade jag blixtsnabbt och la upp hojen och slängde mig själv inåt i svängen, jag lyckades ta mig igenom kurvan på gruset utan att åka omkull. Jag kör inte där nåt gärna sen dess och det här var 2007.

Kanske dags att uppmärksamma mer om den vägen, om det är nån som hatar hojar och roar sig med att leka minipolis där?

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har också kört på Sorundavägen och mitt i en kurva låg en lång bred sträng med grus, av samma färg som asfalten vilken inte var så lätt att se. Det var alltså inget som nån bil ska ha kastat upp från kanten för då är det mer utspritt över vägbanan. Det här var alltså en lång rand med grus mitt i körfältet, såg faktiskt ut som om nån hade hällt ut det där. Som tur var reagerade jag blixtsnabbt och la upp hojen och slängde mig själv inåt i svängen, jag lyckades ta mig igenom kurvan på gruset utan att åka omkull. Jag kör inte där nåt gärna sen dess och det här var 2007.

Kanske dags att uppmärksamma mer om den vägen, om det är nån som hatar hojar och roar sig med att leka minipolis där?
Häller man ut grus över hela vägen (oavsett om det är spill, hälls med skyffel eller sputar upp från folk som genar) så tar det inte lång stund innan det hamnar i strängar bredvid bilarnas hjulspår. Grussträngar kan hamna på precis vilken väg som helst, när som helst, det måste man alltid var förberedd på. Man kan tom ta bulten till Rosenhill, dra en kaffe och på vägen tillbaka är vägen helt plötsligt helt nergrusad, bla beroende på alla grusbilar som kör från dom olika grustagen där...

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Hallå välkomen till verkligheten.

Har åkt massor nu och råkat på sand/grus i kurvor både här och där.

I 99% av fallen jag hittat grus/sand så har det varit skyfallen som dragit ut det på asfalten.

Str3 R

Guest
Nja det såg mer ut som att det var menat. Den strängen den gången låg i höger hjulpars spår, inte emellan bilspåren.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nja det såg mer ut som att det var menat. Den strängen den gången låg i höger hjulpars spår, inte emellan bilspåren.
Nej, men mellan hjulen på bilarna som åker på den sidan av vägen, dvs dithasat av bilarna som kör åt det hållet. Att det va i en kurva är som sagt inte så konstigt, det brukar vara där spill på tex flak brukar åka av. Foliehattsfolket må tro det, men jag är fortfarande fullkomligt övertygad om att det inte är en liten grupp mc-hatare som åker runt i hela Sverige och häller ut grus i kurvorna bara för att vi ska köra av.

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Jag tror inte det är nån som försöker ta livet av oss medvetet! utan det kommer förmodligen från bilar som genar och drar upp grus från kanterna eller så är det allt regn som har tagit med sig sand o gus!
sen kan det komma från grusbilarna men det är nog inte så vanligt.

Och snart är det skördetider för bönderna!! då finns det risk för lera o spannmål på vägarna så vi kanske ska ta det lite lungt på vägarna:tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka