Någon Advokat eller kontrakts-makare...? Uber hjälp!!!

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000SS -06
Hallo boyz `n girlz

Behöver akut omdelelbar hjälp av ex en advokat alt någon annan som har som yrke att upprätta kontrakt gällande köpande och säljande.
Skall lämna tillbaka en hund :gråta pga av att han har epelepsi, fick sina första anfall dagen efter att vi hämtade honom. Ångerrätten är 6mån om man kan påvisa att hunden lider av sjukdom.Nu är det som så att uppfödare börjar fippla och försöker dra detta i långbänk dvs att -nej jag skall jobba i helgen, mina tikar löper osv.. så att (troligtvis) dessa 6mån skall passera. Nu skall jag lämna tillbaka honom i helgen har jag bestämt mig, och jag behöver hjälp av ngn som kan skriva ett kontrakt istil med att Uppfödar-tanten godkänner att jag har lämnat tillbaka honom samt att hon förbinder sig att innom en viss tid (1v? 1mån?) att betala tillbaka inköpsbeloppet samt våra veterinärskostnader (vilket står i kontraktet). Det jag e lite orolig för, är att om vi kommer ex på söndag, och hon säger ja men banken har inte öppet förrens i morgon..o bla bla bla..vad skall man göra då?

(och NEJ även om jag VILL så tänker jag inte dra upp ett basebollträ mot henne :tungan . Än..)

Och eftersom jag VET att det finns väldigt mycket kompetens här på SH i de mest otroliga ämnen, så hoppas jag att det finns ngn som kan hjälpa stackars oss....

PM:a gärna, så skall jag ge en mer ingånde förklaring om det krävs för att kunna skriva ett sådant kontrakt.

Tacksam för ALL hjälp

Patric

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Ingen advokat ännu ( kanske om några år) men vet så mycket att konsumentverket brukar ha färdiga kontrakt av olika typer - du kanske hittar något på deras hemsa? Annars hör med kommunens konsumentvägledare de brukar även ha gratis rättshjälp tillgänglig.

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
Pawwe skrev:
Hallo boyz `n girlz

Behöver akut omdelelbar hjälp av ex en advokat alt någon annan som har som yrke att upprätta kontrakt gällande köpande och säljande.
Skall lämna tillbaka en hund :gråta pga av att han har epelepsi, fick sina första anfall dagen efter att vi hämtade honom. Ångerrätten är 6mån om man kan påvisa att hunden lider av sjukdom.Nu är det som så att uppfödare börjar fippla och försöker dra detta i långbänk dvs att -nej jag skall jobba i helgen, mina tikar löper osv.. så att (troligtvis) dessa 6mån skall passera. Nu skall jag lämna tillbaka honom i helgen har jag bestämt mig, och jag behöver hjälp av ngn som kan skriva ett kontrakt istil med att Uppfödar-tanten godkänner att jag har lämnat tillbaka honom samt att hon förbinder sig att innom en viss tid (1v? 1mån?) att betala tillbaka inköpsbeloppet samt våra veterinärskostnader (vilket står i kontraktet). Det jag e lite orolig för, är att om vi kommer ex på söndag, och hon säger ja men banken har inte öppet förrens i morgon..o bla bla bla..vad skall man göra då?

(och NEJ även om jag VILL så tänker jag inte dra upp ett basebollträ mot henne :tungan . Än..)

Och eftersom jag VET att det finns väldigt mycket kompetens här på SH i de mest otroliga ämnen, så hoppas jag att det finns ngn som kan hjälpa stackars oss....

PM:a gärna, så skall jag ge en mer ingånde förklaring om det krävs för att kunna skriva ett sådant kontrakt.

Tacksam för ALL hjälp

Patric

Först informera tanten att du kontaktat juridisk expertis och att detta kommer bli en rättsak av detta om Ni inte kan lösa det omgående.

Infomera henne att kontraktet är glasklart och att det inte finns något utrymme för tolkning.

Informera henne att du kommer i helgen och att hon ska ha pengarna hemma och att betalning skall ske samtidigt som du överlämmnar hunden.

Sen kan du skriva ett kort kontrakt enligt följande du får fylla i detaljerna själv:

Det viktiga är att du får en kvittens på att du lämnat tillbaks hunden och att du får pengar på en gång ett jäkla problem att jaga in pengar i efterhand.

Enligt kontrakt daterat_____ mellan _____ och_______ paragraf ? har köparen en 6 månaders garanti. Det har visat sig att hunden har epelepsi och köpet skall därför hävas och full återbetalning av köpeskillingen skall ske samt ersättning för vetrinärkostnader på xxx kr skall erläggas kontant till köparen vid signerade av detta kontrakt

Säljaren har motagit hund.

Parterna har efter att ovanstående fullgörande inga ytterligare krav på varandra.

detta avtal har upprättas i 2 exemplar varav parterna tagit varsitt.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Om du avser att tanten skall godkänna något, bör väl det bli något ni resonerar fram. Eller? I så fall är det väl bara att ni sätter er ned, greppar en penna och skriver ned ett avtal som ni båda godkänner? Eller?

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
det tycker inte jag det finns ett avtal det är bara att följa det. Sitta och snacka med tanten blir bara tjafs, tror jag,. Bättre att ta befälet och säga att så här ska vi göra och så här har vi avtalat

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
Ring svenska kennelklubben,dem hjälper dig direkt,sen tror jag att det kvittar om hon pressar det över 6m månaders gränsen,tiden gäller när felet påvisats och påtalats första gången,men som sagt, ring skk,dem har kompetensen och hjälper dig mer än gärna. Lycka till.

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Hund

Är säljaren en välkänd uppfödare?
Är säljaren ansluten till SKK?
Det du kan göra i såna fall är att göra hennes liv till ett helvete genom att skicka SKK:s kennelkonsulenter på henne. Har hon inget att dölja så kommer det hela att lösa sig till din fördel eftersom hon inte vill ha sitt välrenommerade kennelnamn draget i smutsen. Om hon har nåt att dölja så kommer SKK:s kennelkonsulenter att se till att hon inte kan fortsätta sin verksamhet, dvs om det råder missförhållanden för hundarna hos henne. Då kommer en anmälan för vanvård osv att dimpa ner i hennes brevlåda. Under tiden så tar du kontakt med konsumentvägledaren i din kommun och förklarar vad som har hänt.
Har du köpt hunden av en uppfödare som säljer svart så lägger du an din mest oskyldiga min, när du öga mot öga förklarar att lokala skattemyndigheten inte kunde hitta henne i företagsregistret, när du undrade hur det skulle bli med momsen eftersom du inte hittade den registrerad på kvittot. Dom flesta brukar mjukna något efter en sån resa...
Om det inte fungerar så har jag fler tips... :hihi
/T

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Håller med Tob. Har du köpt av en riktig kennel så är SKK ditt bästa tips - de har ett anseende att värna om genom att hålla uppsikt på sina medlemmar.

Sen är det inte bandspelare du har köpt. Har du skrivit på ett vanligt kontrakt så har jag för mig att det framgår klart och tydligt att det inte är hela köpeskillingen som går tillbaka till dig.

Sen får du vara människa också. OM tanta är så rudad att hon verkligen har skrivit på ett kontrakt där hon ska ersätta era vetrinärkostnader så är det snart ganska mycket pengar det handlar om. Erbjud henne en avbetalningsplan, men se till att hunden är återlämnad inan sex månader. Det finns många idioter som tror att man blir förmögen på hunduppfödning och det är inte annat än inbillning. Du kan sitta och vara förbannad på en människa för att hon inte har pengar.

Har du handlat av en riktig kennel så är ditt självklara val att lusläsa ditt kontrakt och ta kontakt med SKK OM du gett tanta en riktig chans.

Har du köpt en blandras, oregistrerad jycke eller någon annan mindre officiell varriant av hund så sitter du sämre till. Då vette fan, men det vet säkert någon annan.

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Elak

Chrille skrev:
Håller med Tob. Har du köpt av en riktig kennel så är SKK ditt bästa tips - de har ett anseende att värna om genom att hålla uppsikt på sina medlemmar.

Sen är det inte bandspelare du har köpt. Har du skrivit på ett vanligt kontrakt så har jag för mig att det framgår klart och tydligt att det inte är hela köpeskillingen som går tillbaka till dig.

Sen får du vara människa också. OM tanta är så rudad att hon verkligen har skrivit på ett kontrakt där hon ska ersätta era vetrinärkostnader så är det snart ganska mycket pengar det handlar om. Erbjud henne en avbetalningsplan, men se till att hunden är återlämnad inan sex månader. Det finns många idioter som tror att man blir förmögen på hunduppfödning och det är inte annat än inbillning. Du kan sitta och vara förbannad på en människa för att hon inte har pengar.

Har du handlat av en riktig kennel så är ditt självklara val att lusläsa ditt kontrakt och ta kontakt med SKK OM du gett tanta en riktig chans.

Har du köpt en blandras, oregistrerad jycke eller någon annan mindre officiell varriant av hund så sitter du sämre till. Då vette fan, men det vet säkert någon annan.

Japp, man kan vara jättestygg utan att göra nåt olagligt! :tungan
/T

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000SS -06
Thx killar (och frida ;-) ), jodå har surrat med SKK`sjuridiska avd. Solklart sa dom, Pengarna tebax för inköp samt samtliga veterinärskostnader....
Har fixat till ett kontrakt, det jobbiga är bara att hon skall ringa ikväll o vi skall förasöka bestämma en tid när jag skall komma.. men hon kommer bara att försöka förhala det.. Men skitsamma. Jag åker i helgen, då är det bäst att det finns någon hemma där, skall jag säga.
Och Ja, hon "skall" vara en seriös uppfödare..
Och mycket intressant det dära med momsen tack Tob..i köpekontrktet är det ett fint litet "--" där moms pengarna skall vara..

Blir det tjafs, skall jag ägna hela mitt liv att dra henne ner i skiten.. kost vad det kosta vill.. Hon skall inte kunna sälja en hund till i sitt liv om hon fukkar upp detta..

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...