Någon Cykelkunnig på forumet??

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Blev väldigt överraskad idag när jag trampade hem från skolan..
I en uppförsbacke så sa det bara pang och så satt man där utan nåt trampmotstånd....... JA, KEDJAN GICK AV!! :(

Därför måste jag nu köpa en ny kedja till cykeln men problemet slutar inte där. Jag är rädd att jag behöver en helt ny kassett med drev baktill, eftersom cykeln trots allt är 4 år gammal.
Hur kommer det fungera om jag endast köper en ny kedja och behåller samma gamla drev?

Alternativ:
1. Köper endast ny kedja.
2. Köper ny kedja, "drevkassett" bak samt eventuellt även nya drev fram.


Cykeln är en Crescent Oden årsm. -98, 24-vxl, och Växelsystemet är ett Shimano STX RC/Alivio om jag inte minns fel..!

MYCKET tacksam för tips samt en eventuell kostnad för de olika alternativen!!!
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Du får ta dig en titt på drev o sånt. Syns slitaget tydligt kan det vara rekommenderat att byta. Om du endast använder cykeln som färdmedel så tycker jag du gott kan skippa o byta saker. Köp endast en ny kedja o kör. Du lär om inte annat märka när dreven tar slut. Då slinter kedjan... med risk att knät sitter i styrtappen = smärta. Det kan vara lite smådyrt att byta alla drev dessutom. Minns inte vad det kostade när jag pysslade med det men å andra sidan så köpte jag dyra saker. Men räkna med en bunt med hundringar iaf... sisådär 10st lär du inte komma under hur mkt du än letar om du ska byta allt, d.v.s. om du inte köper billigaste sortens skit.
 

MTM

Fuck me!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
SM650
http://www.cykelstallet.se/
Den här sidan kan du ju kolla på för att få en pris bild... och ang att bara byta ut kedjan bör fungera om kugg-taggarna inte är för slitna.. fast för optimalt resultat ska du nog byta hela drivpaketet.
 

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga, Stockholm
Hoj
Kawwa zx6r
om du inte har bytt kedja någon gång under dessa fyra år och om du cyklar någorlunda mycket så är det stor risk att dreven är slitna ganska mycket. Jag har för mig att man helst ska byta kedja var 100-150mil.

Så om du bara köper kedja så kommer den att slitas ner ganska fort. och om du köper alltihop så blir det förstås ganska dyrt precis som Gilgo säger, bara bak dreven kostar väll omkring 300-400.

Köp inte heller vilken kedja som helst utan lägg till några kronor och köp dig en som är underhållsfri
 
Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Tack för alla svar! :bow

Jag köper nog bara kedjan för det känns inte som jag har pengarna som krävs, för ett komplett byte, i dagsläget.
Dreven är i något sånär ursprungsform så jag tror att de klarar sig ett tag till...

Innan det skall jag dock plocka ner grejerna och rengöra noggrant samt smörja upp allt ordentligt.
Denna vinter har varit ovanligt hård mot cykeln, så nu är det dags att göra iordning gamla bettan igen! :)

Som hon kommer skina efter helgen!!! :fakta :D



Edit: Vad kan ni rekommendera för smörjning av kedjan i fortsättningen??
Kör med försvarets vapenfett för tillfället men det börjar ta slut...
 
Last edited:

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga, Stockholm
Hoj
Kawwa zx6r
på jobbet hade vi mot slutet någon grön/svart sprayflaska som var perfekt för kedjesmörjning kommer dock inte på vad den hette
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag skulle inte snåla på sådana saker till cykeln. Jag har själv en Rimfaxe som tävlingsmountinbike och den skulle jag aldrig sätta på något annat än det bästa och aldrig köra med delar som inte är i bra skick.

Med tanke på att Oden är en helt okej cykel kan det gott vara värt att byta allt och satsa på saker med kvalitet. Det beror ju iofs på om du tävlar eller inte men bra delar brukar löna sig i längden.
 

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
Jag hade nog bara köpt ny kedja till att börja med... Märker du att det kuggar över bak och hackar och har sig så är det ju bara att bita i det sura...

Fram sliter man sällan ut... mer skadar på stenar och dylikt som man trodde att man skulle klara att hoppa över... :)
Var noga när du köper kedja, fråga gärna i affären, det finns en uppsjö med olika för olika ändamål. :fakta

Skall du byta kassetten bak behöver du också ett litet spännande special-verktyg. :( utöver femhundringen för kassetten.

>>Mange: Byta kedja var 100-150 mil... Det var seriöst.!!! Underhållsfri kedja :confused: :confused:


Angående smörjning så skall det enligt reklamen finnas dom som inte skvätter, inte drar åt sig smuts (klibbar) men fortfarande smörjer bra... jag har inte hittat något. :(
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Estremo skrev:
Jag skulle inte snåla på sådana saker till cykeln. Jag har själv en Rimfaxe som tävlingsmountinbike och den skulle jag aldrig sätta på något annat än det bästa och aldrig köra med delar som inte är i bra skick.

Med tanke på att Oden är en helt okej cykel kan det gott vara värt att byta allt och satsa på saker med kvalitet. Det beror ju iofs på om du tävlar eller inte men bra delar brukar löna sig i längden.

Jo jag vet och håller med dig fullt ut men jag avvaktar tills jag har det lite tryggare ekonomiskt.
Ibland måste man dock prioritera sådana enkla saker som MAT :p
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Mange skrev:
på jobbet hade vi mot slutet någon grön/svart sprayflaska som var perfekt för kedjesmörjning kommer dock inte på vad den hette
Du tänker nog på Finish Line Cross Country.

Drygt 120 kr för en liten flaska men bättre spray finns helt enkelt inte.
 

Mange

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga, Stockholm
Hoj
Kawwa zx6r
jag har för mig att det finns en underhållsfri kedja som är tillräckligt smörjd redan från fabrik

på tal om smörjning kan inte kedjevax för motorcyklar funka eller blir det för stelt och trögtrampat?
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
hm...köp ny kedja..eftersom den gått av...det viktiga är att man köper en som passar till dreven...går inte med första bästa...

Drev byter man inte om inte lagrerna å resten oxå tackat för sig...iaf när vi pratar "pendla till jobbet cykel".

Skulle dreven vara slut...så tar iaf jag det som ett tecken att det är dags att köpa ny cykel....(iaf om vi inte pratar om 10 000:- hojar...)

smörjer kedjan med vanlig kedjeolja....

Man ska inte krångla till det.... ;)
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Matin skrev:
Skulle dreven vara slut...så tar iaf jag det som ett tecken att det är dags att köpa ny cykel....(iaf om vi inte pratar om 10 000:- hojar...)
Att slita ut ett drev på en vecka vid hård fjällscykling är inga problem, det kan jag garantera... Att köpa ny cykel för det känns lite väl onödigt tycker jag nästan.

Okej att min cykel kanske räknas som "lite" dyrare än en vanlig cykel men jag skulle nog inte köpa nytt även om jag cyklade runt på en hoj som kostar 20 ggr så lite som min. Då är det värt ett nytt drev istället.
 

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
Glömde länken där man kan kolla lite priser...
http://www.cyclecomponents.com/

Hmm ja det kanske finns någon underhållsfri kedja... har bara inte hört om det.

Jag tror att det kan vara idé att byta kassetter även om inte lagren är slut. Ganska små saker som måste funka rätt tajt tillsammans
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
falo skrev:
Hmm ja det kanske finns någon underhållsfri kedja... har bara inte hört om det.
Det finns och jag har testat en sådan men det är inget jag skulle rekommendera. Den ska tydligen fungera okej ett par hundra mil om man använder den på en pendlarcykel men så fort den utsätts för lite tryck inser man att det inte är något att ha.
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Sätt ihop kedjan och fortätt att cykla, kostar inget om du lånar en kedjebrytare av en kompis.
Byt sedan kasset och kedja i ett svep. Tror att risken är stor att kedjan kuggar över om du bara byter den.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top