Någon här med koll på stora glidare?

Status
Ej öppen för fler svar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kanske lite underligt att fråga om glidare på sporthoj.com, men jag tänkte att det kanske finns några som har koll på flera olika typer av hojar här. Om någon moderator misstycker är det bara att ta bort tråden.

Hur som helst, jag har alltid gillat stora, tunga och muskulösa fordon med mycket motor och gott om gung i gången. Amerikanska muskelbilar, stora V8-or, Cadillac, Rolls, Jaguar, hela köret. På samma sätt har jag också alltid haft ett gott öga till glidare. Min första erferanhet av hojåkande var när morfar fick ett återfall och köpte sig en liten custom, och det känns liksom som att det är något speciellt med gången i en glidare... Hur de "gungar" genom kurvorna liksom...:D Själva glidandet passar mig liksom ganska bra i största allmänhet. Jag gillar känslan i en stor custom, jag gillar mullret och jag gillar hela cruisingconceptet. Glida fram i lagom takt, smeka genom en mysig kurva och bara njuta av vädret, ljudet och upplevelsen...

Så, nur funderar jag på att skaffa ny hoj:) Kommer dock ha kvar min RD också då jag gillar även den extremt mycket, och den är ju ändå så billig att äga så det spelar knappt någon roll. Så den eventuella nya hojen blir ett komplement kan man väl säga. Så har jag det bästa av två världar sen. Frågan är bara, vad ska man satsa på?

Gillar som sagt stora motorer, så en powercruiser lockar väldigt mycket. En stor och mullrig motor med gott om vrid, mumma... Har kikat lite på yamahas XV1900 midnight star, tycker att den är jävligt snygg och har hört väldigt mycket gott om motorn. Någon som har klämt lite på en sån kanske?
http://data.bytbil.com/largepics.cg...lemansmc/AYG488-2021.jpg&look=lillemansmc2010
Motorn ska tydligen vara speciellt framtagen för att lämna maxvrid vid väldigt låga varv, något som jag tycker låter väldigt trevligt:tuttar Dock har jag också hört att den vibrerar som ett as, men det får man väl kanske räkna med när det gäller den här kubikklassen? Någon som vet om just yamahan vibrerar helt olidligt mycket även jämfört med andra stora glidare? Någon som har något tips på andra hojar i samma klass jag bör titta på?:)

Ni som inte gillar glidare får gärna skratta, peka finger och påpeka att det är en finlandsfärja jag funderar på att köpa, det gör inget:D

Mvh Anton.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har du kört en stor tung glidare någongång? Min pappa har en XVS 1100, en Yamaha dragstar alltså. Den ska ändå vara "sportig" vad jag hört, men sånnt skit att köra! Örrk!

Allting skrapar i, tom ramen har jag dragit i någong gång. Livsfarligt fan.

Det enda den är bra på är väl egentligen att köra rakt fram på en 70-väg.

Hade jag varit du och velat ha något "glidigt" med twin hade jag bra mycket hellre köpt en Yamaha bulldog eller liknande.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du kört en stor tung glidare någongång? Min pappa har en XVS 1100, en Yamaha dragstar alltså. Den ska ändå vara "sportig" vad jag hört, men sånnt skit att köra! Örrk!

Allting skrapar i, tom ramen har jag dragit i någong gång. Livsfarligt fan.

Det enda den är bra på är väl egentligen att köra rakt fram på en 70-väg.

Hade jag varit du och velat ha något "glidigt" med twin hade jag bra mycket hellre köpt en Yamaha bulldog eller liknande.

Jag har faktiskt kört just en Dragstar 1100 (morfars köpte en sån när han tröttnat på lillcruisern), och som du säger så är det ena stora och tunga as till hojar. Men det är ju precis det som känns mysigt på något speciellt vis i en lagom kurva...

Sen att man inte kan bränna på genom en snäv kurva i vilken hastighet som helst är klart, då tar det i både lite här och var. Men jag är som sagt inte ute efter särskilt aktiv körning utan just cruising. Meningen med hojen är inte några supernedlägg, bara lagom lut inåt i kurvan och mysa sig genom det hela. Och det tycker jag att den typen av hojar funkar bra till. Lyckades aldrig dra i ramen på morfars hoj iallafall... Hur fort körde du?:D

Sen är det ju klart att det ska provköras lite olika varianter innan man bestämmer sig också, ville mest få lite generell input här som utgångspunkt liksom.

Anledningen till att jag vill ha en cruiser med mycket motor är ju just att det ska vara skitroligt rakt fram på 70-väg:tuttar

Jag funderade lite på en V-max ett tag, men de är fan inte snygga någonstans tycker jag... Tycker att glidarna är ganska trevliga att se på ofta, och så är det som sagt något speciellt i gången. Så utgångsläget är än så länge en renodlad glidare, men sen kan det ju hända att jag ändrar mig om jag skulle provköra och upptäcka att det är totalt okörbart:)
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag har tyvärr kört en hel del kawasaki vn 1500 i sommar, och rakt fram händer det ju inget:död
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har faktiskt kört just en Dragstar 1100 (morfars köpte en sån när han tröttnat på lillcruisern), och som du säger så är det ena stora och tunga as till hojar. Men det är ju precis det som känns mysigt på något speciellt vis i en lagom kurva...

Sen att man inte kan bränna på genom en snäv kurva i vilken hastighet som helst är klart, då tar det i både lite här och var. Men jag är som sagt inte ute efter särskilt aktiv körning utan just cruising. Meningen med hojen är inte några supernedlägg, bara lagom lut inåt i kurvan och mysa sig genom det hela. Och det tycker jag att den typen av hojar funkar bra till. Lyckades aldrig dra i ramen på morfars hoj iallafall... Hur fort körde du?:D

Sen är det ju klart att det ska provköras lite olika varianter innan man bestämmer sig också, ville mest få lite generell input här som utgångspunkt liksom.

Anledningen till att jag vill ha en cruiser med mycket motor är ju just att det ska vara skitroligt rakt fram på 70-väg:tuttar

Jag funderade lite på en V-max ett tag, men de är fan inte snygga någonstans tycker jag... Tycker att glidarna är ganska trevliga att se på ofta, och så är det som sagt något speciellt i gången. Så utgångsläget är än så länge en renodlad glidare, men sen kan det ju hända att jag ändrar mig om jag skulle provköra och upptäcka att det är totalt okörbart:)
Nä, jag vet inte, körde inte så värst fort direkt. Inte mot hur snabbt man brukar ta kurvorna med motarden iaf :hihi


Men jag tycker fortfarande du ska provköra en bulldog eller Mt-01 istället. Är ju glidarmotor fast med lite roligare chassie. :)
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Första hojen jag ägde var en Yamaha XV1700 Warrior -04. Ascool hoj =) Tung, låg, mycket ljud från v-twin motorn och tillhörande "Vance N Hines" avgassystem.
Vrid på 150 nm är nice.

Kan rekomendera en sådan om du vill ha en power cruiser.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har tyvärr kört en hel del kawasaki vn 1500 i sommar, och rakt fram händer det ju inget:död

Jaså, inget alls?:va Vad har den för siffror? Midnight star har ju ändå ca 90 hästar på bakhjulet och över 150 Nm (vid 2500 varv:yoparty), den måste väl ändå flytta på sig även om den väger bly?:va

Nä, jag vet inte, körde inte så värst fort direkt. Inte mot hur snabbt man brukar ta kurvorna med motarden iaf :hihi


Men jag tycker fortfarande du ska provköra en bulldog eller Mt-01 istället. Är ju glidarmotor fast med lite roligare chassie. :)

Det är klart, inte mycket du tar kurvor snabbare med än en motard. Framförallt inte en fet glidare:hihi

Ska ha det i åtanke och provköra så många typer jag bara kan, tack för tipset:)
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Lånade farsgubbens Wildstar 1600 när min Guzzi var trasig för att döva körsuget men det fungerade inte.

Trött, tungt och sladdrigt. Har inget med hojåka o göra för min del. Vad f-n skall man med massa vrid till när det inte finns någon effekt.

Testa en MT-01?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Första hojen jag ägde var en Yamaha XV1700 Warrior -04. Ascool hoj =) Tung, låg, mycket ljud från v-twin motorn och tillhörande "Vance N Hines" avgassystem.
Vrid på 150 nm är nice.

Kan rekomendera en sådan om du vill ha en power cruiser.

Warriorn är en cool hoj, definitivt! Dock är jag inte mycket för det moderna "sportiga" utseendet (framgaffeln är väl tagen rakt av från R1 exempelvis?), gillar en mer klassisk look bättre... Men jag kan tänka mig att det är en av de mest körglada powerglidarna, ska se om jag inte kan testa en sån också. Tack för tipset:)

Lånade farsgubbens Wildstar 1600 när min Guzzi var trasig för att döva körsuget men det fungerade inte.

Trött, tungt och sladdrigt. Har inget med hojåka o göra för min del. Vad f-n skall man med massa vrid till när det inte finns någon effekt.

Testa en MT-01?

Så illa?

Wildstar har förvisso en gammal hederlig tunn stålram medan ganska många nyare stora glidare har aluminiumchassie. Kan ändå tänka mig att det borde kunna göra en del för körkänslan... Men jag ska testa lite olika så får vi se sen:)

Tycker inte att de ser något vidare ut tyvärr, inte min typ av hoj... Men man kan ju alltid provköra och se vad som är vad, skulle jag upptäcka att glidare inte är något att ha kan det ju vara ett vettigt alternativ:)
 
Last edited:

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Ort
lidköping
Hoj
Ktm 625,er6-n
Suzuki m1800 intruder kanske vore nåt. bra vrid och effekt.
 

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Warrior
Första hojen jag ägde var en Yamaha XV1700 Warrior -04. Ascool hoj =) Tung, låg, mycket ljud från v-twin motorn och tillhörande "Vance N Hines" avgassystem.
Vrid på 150 nm är nice.

Kan rekomendera en sådan om du vill ha en power cruiser.


Får allt hålla med. Jag kör Warrior och är störtnöjd. Bra tryck och väghållning för sin typ. Att den sen är förbannat snygg gör ju inte saken sämre. Den går inte att jämnföra med Mean Streak som nån skrev om tidigare.

:yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Suzuki m1800 intruder kanske vore nåt. bra vrid och effekt.

Ska kolla upp den, tack:)

Får allt hålla med. Jag kör Warrior och är störtnöjd. Bra tryck och väghållning för sin typ. Att den sen är förbannat snygg gör ju inte saken sämre. Den går inte att jämnföra med Mean Streak som nån skrev om tidigare.

:yoparty

Ska se till att provköra en sån, tackar:tummenupp
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Effekt: 64 Hk/4700 rpm. Vridmoment: 112 Nm/3000 rpm.

Efter 90km/h så går man nästan in i en vägg.

Det ändå roliga är folks blickar när man åker i skinnställ och sporthojs tröjan på. Samt när man parkerar och tar av sig hjälmen och alla får se en kille på 22 år.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Effekt: 64 Hk/4700 rpm. Vridmoment: 112 Nm/3000 rpm.

Efter 90km/h så går man nästan in i en vägg.

Det ändå roliga är folks blickar när man åker i skinnställ och sporthojs tröjan på. Samt när man parkerar och tar av sig hjälmen och alla får se en kille på 22 år.

Ok, yamahan har ju nästan 1.5 gånger det. Vet du vad den vägen ungefär? Yamahan är på nästan 350 kg...:död

Körde du med eller utan ruta?

Haha, det kan jag tänka mig. Är ju själv bara 20 bast så, det är lite av det roliga att köra en hoj som ingen förväntar sig:D
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
En polare har en xv1900 och jag har kört den en del. Jag tror man kan likna det med att köra en tom traktorgrävare; brutal acc oavsett var f*n man är. Upp till 90 som någon sade. Men dina förväntningar kan passa för sorten: glidarkänslan finns där. Jag har haft en bulldog och ärligt talat är det bara bromsarna som är roliga på den hojen. För mest bang/buck - kolla på 1400 intruder från typ 1994(eller MT-01 för lite körglädje). Mitt intryck är att alla glidare är överprisade och har lågt effektuttag, så att köpa en gammal borde vara en god idé. Sen kan du sälja till nån annan när du tröttnat i juni:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En polare har en xv1900 och jag har kört den en del. Jag tror man kan likna det med att köra en tom traktorgrävare; brutal acc oavsett var f*n man är. Upp till 90 som någon sade. Men dina förväntningar kan passa för sorten: glidarkänslan finns där. Jag har haft en bulldog och ärligt talat är det bara bromsarna som är roliga på den hojen. För mest bang/buck - kolla på 1400 intruder från typ 1994(eller MT-01 för lite körglädje). Mitt intryck är att alla glidare är överprisade och har lågt effektuttag, så att köpa en gammal borde vara en god idé. Sen kan du sälja till nån annan när du tröttnat i juni:D

Det låter ju ändå hoppfullt. Gillar tanken på brutalt acc var man än är...:yoparty

Ska kolla in den! Jo, jag har också funderat på äldre hojar. Fast jag vet inte egentligen, XV1900 kostar ju bara omkring 90k ändå, sen är steget inte alls särskilt långt ner till "lillbrorsorna" från flera år tillbaka... Jag skjuter nog hellre till lite extra och får en nyare hoj med plusmeny så att säga:D Men helt klart värt att tänka på, ska kika runt lite:)

Fast riktigt så fort får man väl inte hoppas att jag tröttnar...:gnissla Finns ju ändå de som bara kör glidare och står ut med det, jag kommer ju dessutom i alla fall ha min RD kvar:D
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Om jag har någon koll vet jag inte men det står en M1800R intruder i garaget som jag tänkt testa lite i till våren. 240 bakdäck som standard "fetast original" och ska ha 125hästar... dock väger den 340kg fast dom märks inte så farligt när man hanterar hojjen i garaget i alla fall =)

Sen är det väl någon av dom större glidar yamahana som har V4 och inte V2?
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Vore inte en V-Max något?

Den är ju stor och har mycket effekt, och skrämmer livet ur små barn och hundar :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top