Någon här med koll på stora glidare?

Status
Ej öppen för fler svar.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag har alltid varit förtjust i stora lågvarviga motorer med få cylindrar och mycket vrid ända från botten, men vill även ha möjlighet att åka (hyfsat) fort när andan faller på... I mitt fall fanns det inte så många alternativ. Valde mellan Buell och MT-01, men fastnade direkt för Yamahan. Jag har också provat de flesta större glidare utan att bli överdrivet imponerad med vissa undantag:
Triumph Rocket III: För mycket av allt och därför kul.
Triumph Thunderbird: Rapp annorlunda motor, ganska körbar.
HD Nightrod: Hyfsat kul motor, omöjlig körställning.
Suzuki M1800: Riktigt trevlig maskin, går att svänga med.
Yamaha Warrior: Bra bottenvrid, taskig körställning, SNYGG.
Yamaha V-max: GRYMT drag, svängbar, taskig körställning, dyr.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du är på fel forum med den listan.

Tröskverk.se kanske funkar bättre?:)

Men ge dig, gå någon annanstans och var bitter. Gillar du inte glidare är det bara att låta bli att läsa tråden;)

Jag har alltid varit förtjust i stora lågvarviga motorer med få cylindrar och mycket vrid ända från botten, men vill även ha möjlighet att åka (hyfsat) fort när andan faller på... I mitt fall fanns det inte så många alternativ. Valde mellan Buell och MT-01, men fastnade direkt för Yamahan. Jag har också provat de flesta större glidare utan att bli överdrivet imponerad med vissa undantag:
Triumph Rocket III: För mycket av allt och därför kul.
Triumph Thunderbird: Rapp annorlunda motor, ganska körbar.
HD Nightrod: Hyfsat kul motor, omöjlig körställning.
Suzuki M1800: Riktigt trevlig maskin, går att svänga med.
Yamaha Warrior: Bra bottenvrid, taskig körställning, SNYGG.
Yamaha V-max: GRYMT drag, svängbar, taskig körställning, dyr.

Bra inlägg, trevlig lista du hade där! Tack:)

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Nej, det gör jag faktiskt inte.

Men forumet har sitt namn av en orsak så att säga.

Men kör vad ni vil så länge ni har kul iaf.

Det är ju det viktigaste.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nej, det gör jag faktiskt inte.

Men forumet har sitt namn av en orsak så att säga.

Men kör vad ni vil så länge ni har kul iaf.

Det är ju det viktigaste.

Vaknat på fel sida? Kom igen nu...

Jag tycker MT-01 är riktigt cool. Fin look och mysig motor :) Skräm upp motorn till 120-130 hk alá Jörgen så har du nog kul :hihi

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Fattar inte varför alla är så emot HD? Visst de äldre är inge kul. Men de nyare har blivit riktigt bra och har ändå massor med känsla. Och nu när alla japsar har ökat så mycket i pris är de ju inte tokdyra längre.

DUCATIMECCANICA

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Ducati 750ss -96/900ss -93.
Nu vet jag inte riktigt om denna passar in som glidare, inte testat den, men eftersom du skreva något om eventuellt en V-max, rätta mej om jag har fel, så tänkte jag på Ducati Diavel. Kanske lite dyr och nja, man ska nog vänja sig vid utseendet :va Men med 162 Hk,130Nm på 210kg kanske den kan tillgodose lite av behoven:)

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Finns fler italienare med schysst vrid och muller ur twinnen. Beroende på önskad ryggvinkel kan de heta California, Breva, Sport 1200, V11, Daytona,...

Du får väl kravla ner till M-huset nån dag när lappmöglet smält bort och flukta/lyssna/testa en flygande örn.

/Anders

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Midnight star har ju ändå ca 90 hästar på bakhjulet och över 150 Nm (vid 2500 varv:yoparty), den måste väl ändå flytta på sig även om den väger bly?:va

150Nm @ 2500rpm = 53 hk... Grattis :va, skitkul med 340 kg berg?

90 häst räcker inte heller särskilt långt med de vikter och luftmotstånd du ska driva fram. Men visst, den är snabbare än en Nissan med 90 häst.

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Kanske kan va nåt...? lite dyr kanske men en riktigt rolig motor :)

http://www.blocket.se/alvsborg/Harley_Davidson_Bus_Softail_Buell_30924046.htm?ca=15&w=3&last=1

Ser ut att ha OK markfrigång så den borde kunna svänga en del.

3936208687.jpg

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Den enda glidarhoj jag har testat som har sköna köregenskaper är faktiskt Yamaha Virago. Har själv en 1100 sen förra sommaren eftersom jag var sugen på en glidare när vi skulle till Norge. Testade massa olika men de absolut flesta glidare kan inte svänga. Alls. Utom Viragon. Den gör som man vill när man vill det. Ok, det kanske inte är den coolaste glidarhojen som finns men den har ett skönt retrostuk, skönt ljud med rätt pipor på (går inte igenom besiktningen iaf. Tried and failed.) och jag tycker den är charmig på sitt sätt. Om jag vore du skulle jag inte köpa en glidare utan att först ha provkört en 1100 Virago. Man kan dessutom få dem rätt billigt nuförtiden.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Äsch, köp en som du gillar o testa o sälj den sedan om du vill. Det är bara pengar och 23% av nöjet med MC är att ha ägt olika kul hojar o verkligen upplevt dem.

Man blir inte "expert" av en provsväng hos handlaren eller på kompisens hoj.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
En glidare som jag inte har något emot att provköra är denna:
1998-honda-valkyrie-1.jpg

Mycket motor får du, utan tvekan, som dessutom sticker ut från alla v-twinnar. Kanske skulle kunna vara ett alternativ?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I brist på Sporthojsdiskussioner tillåts denna tråd tillsvidare.

Tack:)

Edit: Det blev rätt mycket negativ stämning här i tråden känner jag... Tycker att det är tråkigt att en del känner ett så starkt hat gentemot vissa typer av hojar att de till och med går så långt som att döma ut personerna som gillar dem, och till och med häver ur sig saker som "fattar inte vad han gör här med den inställningen"... Är vi inte alla hojbröder i själen, oavsett vad för hojar vi kör/gillar?

Vill härmed be Swedie att låsa tråden, och vill passa på att rikta ett enormt TACK till alla som kommit med positiva inlägg och bra input:tummenupp Om någon läser tråden efter det att den blivit låst och känner för att hjälpa mig hitta en hoj som passar mig vore det väldigt uppskattat, PM:a gärna om ni har några bra tips:)

Mvh Anton.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS