Någon kunnig som vill hjälpa mig med drivning av Kina-leds?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har jag beställt flertalet olika LED-spotar från Kina och nu återstår bara frågan hur jag ska driva dessa. De drivers som sitter på lampans sladdar klipps bort då jag ska ha en mediacentral i köksön där tanken är att trafos/driver tills dessa ska sitta då inkommande el kommer därifrån och sen ska allt styras via Nexa/Tellstick duo net.

Ska man seriekoppla eller parallellkoppla? Märkströmmen är 0-320mA och använder man en sådan driver så ska det ju seriekopplas, om man använder 12V ut istället så ska man parallellkoppla, så långt tror jag att jag hänger med.
Vad är fördelen med dessa olika kopplingar då? Kan man ha längre avstånd på spottar/kablar om man seriekopplar? Det är ganska långa avstånd från trafos till spottarna, 12 meter och sedan en slinga på ca 24 meter där det sitter 20st 3W-Ledspottar.
Nu impulsbeställde jag dock 20st 9W-spottar då det kan vara skönt med lite mer "dagsljus" ibland, dock blir det överjävligt stora trafos/drivers när jag ska ha totalt 20st spottar/slinga och det är två slingor som styrs separat.

Någon som är kung på det här med LED och som vill hjälpa mig att hitta vad jag söker?

Dessa har jag beställt från Kina:
3W som jag hade tänkte använda mig av
9W som jag beställde nyss och ska se om det är något att istället för 3W

På den sidan finns ju även trafos till dessa men vad ska man ha?

Tror inte du skall seriekoppla dom alls.

Släng upp en bild på dom drivenheterna du fick med så blir det enklare att se vad du kan göra.

Saken är den att jag inte vill använda mig av drivenheterna som medföljer då det verkar i dessa so problemen brukar uppstå. Därför vill jag ha sådant externt. Dessutom så är inte alla medföljande drivers dimbara men återigen, kör man externt så ska det gå bra oavsett armatur.
Men här är en bild på den jag hade tänkt mig, om inte den nyss beställda 9w-lampan är bättre. Priset är ju bara hälften av 3w och jag ska ju som sagt ha 40st och i källaren ska jag ha ytterligare ett 60-tal och då gör det stor skillnad...

driver.jpg

Ska du ha så många hade jag satsat på att seriekoppla ett par stycken 3-5 per trafa. Vilka du ska ha är väl bara räkna på med herr URI

Rapportera hur du tycker färgen är på ljuset när du får dem. Där finns ju ett enormt utbud men en del har ju tråkigt färgstick...

Ska du ha så många hade jag satsat på att seriekoppla ett par stycken 3-5 per trafa. Vilka du ska ha är väl bara räkna på med herr URI

Det är försent nu att göra om det till 3-5 i serie, bättre lycka nästa gång kanske :gnissla
Det måste ju gå att få fram en LED-trafo för 180W (om jag kör på 9W-spots), 60W har jag hittat men jag vet inte riktigt vilken man ska ha ändå :va

Rapportera hur du tycker färgen är på ljuset när du får dem. Där finns ju ett enormt utbud men en del har ju tråkigt färgstick...

De prover jag har beställt har varit bra i färgen, alla är beställda warm-white. En del upplever grön/röd-stick i färgen men jag har inte märkt något på dessa och de har lyst i taket i ca 2 veckor för att vänja sig vid dem. Det var då jag tyckte att 3W lyste på tok för dåligt men det är svårt att föreställa sig totalt 40 stycken kontra en enda...
Nu ska vi förvisso ha 3 vanliga hängande takarmaturer också så inte kommer det bli jättemörkt men jag gillar att kunna ha sjukt starkt ljus när man väl vill ha det, bra vid städning och jag är pedant och gillar sånt kvinnogöra.

Inga problem att parallell koppla dem till en trafo för varje grupp du vill tända/släcka/dimra.
Serie blir drygt för då måste du ha 20 st i följd för att få rätt spänning

Orkar inte länka nu men finns hos närmaste el grossist, antar att du har ahlsell konto?

Inga problem att parallell koppla dem till en trafo för varje grupp du vill tända/släcka/dimra.
Serie blir drygt för då måste du ha 20 st i följd för att få rätt spänning

Orkar inte länka nu men finns hos närmaste el grossist, antar att du har ahlsell konto?

Parallellt innebär ju matning med Volt= Spänningsfall vid så stora sträckor har jag fått för mig? Strömmatning därav bättre men aningens krångligare med själva trafon.
Och jag har ju 20st i följd just nu, i två slingor. Jag tänkte inte så mycket utan körde bara på och räknade med att seriekoppla då jag hade fått för mig att det är vad man brukar göra vid montering av LED's.
Men givetvis kan jag även parallellkoppla så som de ligger nu, jag har dragit två FK genom slangen och tänkte använda den ena bara för att gå tillbaka från den sista men parallellkopplar jag så sätter jag dem båda över varje spot och sedan vidare.

Ahlsellkonto finns men där handlar man inte gärna mer än nödvändigt. Malmbergs elektriska däremot brukar jag handla rätt mycket av, men annars är ju konsumentpriserna på näthandeln oftast bättre och man kan ju fortfarande dra momsen, även om man givetvis inte får göra det när man bygger så här åt sig själv :rolleyes:

Lustigt, jag skall också beställa massa Kina-LEDs. Var beställde du ifrån?
Har börjat snacka lite med ett ftg därnere som heter OK-LED.

Parallellt innebär ju matning med Volt= Spänningsfall vid så stora sträckor har jag fått för mig? Strömmatning därav bättre men aningens krångligare med själva trafon.
Och jag har ju 20st i följd just nu, i två slingor. Jag tänkte inte så mycket utan körde bara på och räknade med att seriekoppla då jag hade fått för mig att det är vad man brukar göra vid montering av LED's.
Men givetvis kan jag även parallellkoppla så som de ligger nu, jag har dragit två FK genom slangen och tänkte använda den ena bara för att gå tillbaka från den sista men parallellkopplar jag så sätter jag dem båda över varje spot och sedan vidare.

Ahlsellkonto finns men där handlar man inte gärna mer än nödvändigt. Malmbergs elektriska däremot brukar jag handla rätt mycket av, men annars är ju konsumentpriserna på näthandeln oftast bättre och man kan ju fortfarande dra momsen, även om man givetvis inte får göra det när man bygger så här åt sig själv :rolleyes:
Hur grov fk drog du?

Det jag inte fattar är varför du beställt 12V Led? Fruktansvärt mycket smidigare med 230 V både då det gäller kabelarea/kabellängder samt att man inte måste ha en massa extraprylar för att driva det hela. Kör själv med Verbatims 230 V och Eltakodimmrar här hemma, men vad jag förstår funkar dom rakt av med Nexas fjärrdimmrar också. Förvisso är dom ganska dyra men funkar bra och färgtemperaturen på de varmvita är riktigt trevlig, men även dom borde gå att importera till betydligt trevligare pris!

20st per slinga blir väl i överkant på 1.5, kan du inte dra ur dom och köra i 2,5?

20st blir ju 7A totalt och 13A är ok i 1,5. Eller tänker jag fel? När de ligger på 350mA styck som det verkar.

Det jag inte fattar är varför du beställt 12V Led? Fruktansvärt mycket smidigare med 230 V både då det gäller kabelarea/kabellängder samt att man inte måste ha en massa extraprylar för att driva det hela. Kör själv med Verbatims 230 V och Eltakodimmrar här hemma, men vad jag förstår funkar dom rakt av med Nexas fjärrdimmrar också. Förvisso är dom ganska dyra men funkar bra och färgtemperaturen på de varmvita är riktigt trevlig, men även dom borde gå att importera till betydligt trevligare pris!

Och vad exakt menar du med 230V-led? Det har jag aldrig sett och jag ser inte riktigt fördelen med det heller. Redan nu är det ju 230V fram till varje led och sen en driver på varje lampa men det är denna jag vill ta bort och ersätta med en driver till varje slinga för att undvika framtida problem.
Dyra LED's går ju att hitta i Sverige men jag vill inte lägga ut nästan 20' bara på en massa små lampor i taket :mad:
5000:- känns mer vettigt.

20st blir ju 7A totalt och 13A är ok i 1,5. Eller tänker jag fel? När de ligger på 350mA styck som det verkar.

Och vad exakt menar du med 230V-led? Det har jag aldrig sett och jag ser inte riktigt fördelen med det heller. Redan nu är det ju 230V fram till varje led och sen en driver på varje lampa men det är denna jag vill ta bort och ersätta med en driver till varje slinga för att undvika framtida problem.
Dyra LED's går ju att hitta i Sverige men jag vill inte lägga ut nästan 20' bara på en massa små lampor i taket :mad:
5000:- känns mer vettigt.

Nja, bara snabb räkning på 20x9/12, men det är lågspänning så tänkte mer spänningsfall än värme.

Men knö upp drivdonen i hålen till spottarna så slipper du krångla.:D

Ja, det är ju en variant faktiskt... Eller använda de medföljande driverna men nu kommer jag inte ihåg om de är dimbara eller ej längre, har beställt så många olika modeller så jag vettefan vad jag beställde senast.
Eller så skiter jag i det och köper pannlampor för 5000:-, då kan man ju kombinera det med orientering och få motion till på köpet.

Eller så skiter jag i det och köper pannlampor för 5000:-, då kan man ju kombinera det med orientering och få motion till på köpet.

Energisnålt också eftersom det bara är tänt där du är. KNX-systemen kan slänga sig i väggen!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back