Någon med erfarenhet av Biltemas mc-gelbatterier?

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Behöver nytt batteri, hojskojarna ska ha 1400 riksdaler för ett Yoshi-batteri, Biltema tar 299:- spänn för ett motsvarande (12v 8a gel).

Någon som har erfarenhet av dessa o vet om de är något att ha? Det är iofs två års garanti, men intressant hur det kan skilja 1100 SPÄNN mellan dessa två.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
jP skrev:
2302479 Behöver nytt batteri, hojskojarna ska ha 1400 riksdaler för ett Yoshi-batteri, Biltema tar 299:- spänn för ett motsvarande (12v 8a gel).

Någon som har erfarenhet av dessa o vet om de är något att ha? Det är iofs två års garanti, men intressant hur det kan skilja 1100 SPÄNN mellan dessa två.

Stoppade i ett Feltema batteri i en TL (V-twin) och detta nya fina batteri gav lika lite mos som orginalbatteriet som var tvärslut. Det är i startögonblicket man märker om batteriet är bra eller inte.

Köp ett bättre "piratbatteri" för 600kr så har du något som är lika bra som original men inte lika kasst som Feltema.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
jP skrev:
2302479 Behöver nytt batteri, hojskojarna ska ha 1400 riksdaler för ett Yoshi-batteri, Biltema tar 299:- spänn för ett motsvarande (12v 8a gel).

Jag kör på ett Biltema Gel 14 Ah till min gamla Honda och det fungerar utmärkt, är supernöjd. Fan så mycket mer cranking Power än Yusa batteriet som satt i och fungerade helt OK men såg allmänt trött ut. Bytte innan det pajade för att slippa bränna regulatorn.

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag köpte ett batteri på OKQ8 Globen. Dyrare än Biltema, men förhoppningsvis lite bättre. Eller åtminstone större risk att man får av de bra batterierna. Jag får känslan av att det älite lotteri att köpa batteri på Biltema.

Jambo

Jambo
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
I Sallet : XL500S / XRV750W / CB750F / HD1200XLH
Inget fel på Biltemas gel-batterier, kör med dessa sen i våras när dom introduserades både på min HD, och XL,n, och upp till dags datum inte haft några problem alls.

Cheers,
Jambo

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Bra svar ni alla, tack. Låter hsh som jag inte behöver spendera 1400 spänn för att åter bli lycklig!

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Har det hänt något sedan 2006....

Köpte ett nytt på Biltema och tycker inte det är något vidare "tryck" i batterier. Upplever (och läser av) att det nya batteriet från Biltema ligger på samma nivå som det jag just tagit bort...

Har jag låtit snålheten bedra visheten hos mig.....

Vill ha ett jävulsk bra batteri med bra krydda i. Ju fler ah desstå bättre? Förslag?

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har fått ett par kassa batterier från "tema" men bara bytt dom mot riktiga. Sedan funkade det fint. Slarvade dock en vinter med laddningen så¨det blev kass. Köpte då ett "riktigt" batteri, var helt skrot det med. Så kontentan är : man kan otur på bra grejer åxå. Bara att oddsen kanske kanske är högre på billigare?

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Har det hänt något sedan 2006....

Köpte ett nytt på Biltema och tycker inte det är något vidare "tryck" i batterier. Upplever (och läser av) att det nya batteriet från Biltema ligger på samma nivå som det jag just tagit bort...

Vill ha ett jävulsk bra batteri med bra krydda i. Ju fler ah desstå bättre? Förslag?

Hmm du sa mer aH, kör på ett bilbatteri i ryggan.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Köper du ett batteri på Biltema för 299 spänn så får du ett batteri för 300 spänn, varken mer eller mindre. Utifrån kostnaden kan det vara ett bra köp men förvänta dig inte att det är lika bra som ett batteri för 1400 spänn. Däremot kan det för dina behov vara tillräckligt bra.
Många som handlar billigare på Biltema blir förvånade och upprörda när de grejorna inte håller lika länge som de dyrare märkes-prylarna.

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha
jag har kört med ett gel-batteri från biltema i 3 års tid nu i en gsx750r och aldrig underhållsladdat det. fungerar fortfarande utan någon tvekan. batteriet står inkopplat i hojen på ett kallt ställe och har hittills inte tvekat en sekund när man trycker på startknappen.
vänner och bekanta som kör eller har kört med gel-batterier från biltema har aldrig haft några bekymmer med dom.

MVH Phille

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har köpt 3-4 batterier på Biltema som höll i max ett år trots underhållsladdning, sen köpte jag på GLOBAL i Länna, finns på OKQ8 också. Det var skitbra tryck i. Ett helt nytt biltema orkade knappt dra runt V-twinnen.

Senaste jag köpte var Yuasa eller nåt, och så blir det nog fortsättningsvis också.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Det fina med feltema är 2 års garanti! Bara plocka ut ett nytt batt årligen och se glad ut. Inget ifrågasättande inget knussel bara att byta och gasa!

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05

Åk dit och byt bara.
Fördelen med Biltema, NetOnNet m.fl är att de sällan frågar eller säger emot, man går dit, har med sig kvittot och så får man med sig ett nytt exemplar ut.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag köpte Yuasa batteri till min mille från http://www.mdsbattery.co.uk/ för någon hundring mer än biltemas batteri. Kan tillägga att det satt ett nästan nytt B-tema batteri i innan som orkade dra motorn 2-3 varv max!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att alla batterier laddar ur sig på hyllan. Och är det nått som är kass så är det Biltemas dokumentation. Där påstås det tex att (för de underhållsfria batterierna)
att är spänningen över 12,6Volt när man tar det ur kartongen behöver batteriet inte laddas.
Det här stämmer antagligen för öppna bly-bly batterier.
Men moderna kalciumbly-kalciumbly batterier har högre spänning. Med 12,9V på mitt underhållsfria efter vintern gick motorn runt men sukkan startade inte. Efter laddat det så startade hojen. Och Haynes skriver att ett batteri på sukkan ska hålla 13,0 till 13,2 V. Vilket stämmer med de mätningar jag gjort.
Så det första du gör när du får hem Biltemas Gelbatteri är att sätta det på laddning.
Med låg ström 0,05 till 0,1 av kapaciteten. Dvs för ett 8Ah batteri 0,4A till 0,8A.
Och avbryta laddningen vid 14,4 Volt.
För detta duger
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
och en multimeter för att kolla spänningen. Se när det är dags avbryta laddning.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
PS. Det satt ett Biltema Gelbatteri i Triumphen när jag köpte den. Inga problem. Nu så driver det GEL-batteriet tjuvlarmet i garaget. DS.

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Behöver man ett state of the art x köper man det inte på biltema (x byter du ut mot den pryl du letar efter). Det är naivt att tro att Biltema levererar den typen av varor.
Behöver du däremot inte det bästa på marknaden, utan klarar dig på något medel och inte vill betala massa. Och kanske även kan tänka dig mer administration runt (det tar lite tid att åka tillbaka med sånt som inte funkar eller ger upp tidigt). Då är Biltema klockrent. Jag? Tror det står Biltema på det mesta jag använder i garaget. Däremot kanske biltemas lite dyrare prylar (du har säkert noterat att de har budget och high-line på mycket av sakerna).
Mina biltema batterier har hållit ett antal vintrar.

Birger-Zorro

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
Ducati, Bimota, BMW, Moto Guzzi, Kawasaki, Honda, Suzuki, Yamaha; upp till fem hojar av varje märke. m fl
Biltemas gelbatterier är de första från Biltema som jag är nöjd med; funkar väldigt så här långt för min del. Har ett 20-tal hojar med olika batterier i och vill nog påstå att Biltemas gel är bra. MEN skötsel av ditt batteri är nog viktigare än fabrikat. En batteri behöver inte bara underhållsladdas; de behöver vippas lite då och då på grund av att syran och vattnet skiktar sig. Detta gäller ju givetvis INTE gelbatterier. På ett vanligt batteri så sätter sulfateringen igång vid ca 12,4 Volt; något att tänka på!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept