Tänk på att alla batterier laddar ur sig på hyllan. Och är det nått som är kass så är det Biltemas dokumentation. Där påstås det tex att (för de underhållsfria batterierna)
att är spänningen över 12,6Volt när man tar det ur kartongen behöver batteriet inte laddas.
Det här stämmer antagligen för öppna bly-bly batterier.
Men moderna kalciumbly-kalciumbly batterier har högre spänning. Med 12,9V på mitt underhållsfria efter vintern gick motorn runt men sukkan startade inte. Efter laddat det så startade hojen. Och Haynes skriver att ett batteri på sukkan ska hålla 13,0 till 13,2 V. Vilket stämmer med de mätningar jag gjort.
Så det första du gör när du får hem Biltemas Gelbatteri är att sätta det på laddning.
Med låg ström 0,05 till 0,1 av kapaciteten. Dvs för ett 8Ah batteri 0,4A till 0,8A.
Och avbryta laddningen vid 14,4 Volt.
För detta duger
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
och en multimeter för att kolla spänningen. Se när det är dags avbryta laddning.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
PS. Det satt ett Biltema Gelbatteri i Triumphen när jag köpte den. Inga problem. Nu så driver det GEL-batteriet tjuvlarmet i garaget. DS.