Någon med erfarenhet/insyn i uthyrningsbranschen?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har redan idag uthyrningsverksamhet men i väldigt begränsad skala då det rör sig om enklare prylar inom bygg och trädgård. Zipup-ställning, sågar, fräsar, partytält, trädgårdsmaskiner etc.
Men det är som sagt i liten skala.
Nu vill jag utöka detta till en egen verksamhet med lite mer satsning, om än ganska liten nu i början.

Planen är att när det drar igång så kommer det vara en mindre maskinpark med minigrävare, släp, mindre skogsmaskiner, allt inom betongmaskiner (tombola, vibbor, paddor, bilmaskiner, betongkapar etc), måleri och dylikt.
Budgeten i början är satt till ca 700k varav ca 300k är befintliga maskiner. Inte mycket att komma med mot Cramo, Ramirent mfl men tanken är inte att försöka konkurrera med dem utan att ta en liten, liten del av marknaden för att öka intäkterna och slippa se maskiner bara stå och samla damm mer än nödvändigt. Och, givetvis, också för att kunna köpa mer maskiner som jag har användning för i övrig verksamhet.

Lokal med serviceverkstad samt personal som sköter uthyrning samt skötsel/service av maskinerna finns redan så läget är perfekt då det inte blir några andra utgifter än införskaffning av maskiner samt eventuella reservdelar. Lokalen huserar även en butik som drar folk i övrigt så det är ytterligare en anledning till att jag känner att det är dags att göra något då man inte behöver göra allt från scratch.

Men mitt problem som jag ser det är att jag har för lite kött på benen just nu, jag behöver lite feedback från någon med kunskap om branschen och som är utanför mitt geografiska område då för att slippa konkurrensen :näsblod

Och vart vänder man sig då i första hand? Ja, sporthoj.com så klart! Det man inte får svar på här är oftast inte värt att veta.

Jag håller på för fullt att sammanställa lite olika prislistor för att se vilka spann det rör sig om när det kommer till det väsentliga, själva priset man kan ta ut för hyran.
Men sen är det ju det här med återbetalningsmarginalerna, hur många gånger ska man hyra ut en maskin innan den är betald, hur fungerar det med avskrivningar (får man hyra ut en avskriven maskin utan vidare till exempel), vad är kutym inom branschen osv.

Jag skulle vara mer än tacksam för eventuell hjälp och hoppas att kunna återgälda det på något vis :)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Bra ide! Skulle själv ofta vara i behov av en mindre (o billigare...:tungan) uthyrare. Ett litet tips... se till att du har dubbelt av alla "kritiska" maskiner som betongvibror etc. Din potentiella kundgrupp kommer ju troligtvis vara hemmafixare och enmans företag. (Större företag har ju ofta kontrakt med någon av de stora uthyrningsfirmorna. Skulle en viktig maskin gå sönder mitt i talkot eller bygget, så e det inte så kul för någon part

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gällande avskrivningar osv så är det rent redovisningstekniskt. Avsrkivningarna är bara en skattemässig fråga för att du ska kunna fördela kostnaden på ett mer realistiskt sätt än att ta hela kostnaden år 1, och sen skatta onödigt mkt år 2-5. Och för att man som extern (aktieägare, kreditgivare etc) part ska kunna göra en rimlig värdering av bolagets soliditet och lönsamhet.

När du räknar budgetmässigt på det (utifrån den ringa info första inlägget ger) så är väl enda tipsen att försöka räkna så realistiskt som möjligt. Även om posten i budgeten heter "övrigt" så bör du försöka se vad som rimligtvis ingår i den. Vad kostar försäkringar, vad förlorar du på en skada, hur mkt mer reparationer blir det för att användare inte är ägare och vad kostar dem, räntekostnaden på bundet kapital (även om du har degen själv, gör du för låg vinst kan du lika gärna få ränta från banken)?

Finns det en befintlig efterfrågan eller måste du skapa den genom marknadsföring? Vad kostar i så fall det? Vilken målgrupp söker du? Hur når du dem?

Snegla på Ramirent etc och se hur de har lagt upp det. Kolla deras hemsidor om de skriver nåt om "hur allt började" så kanske du kan lära dig nåt där.
´
Lycka till!

Edit:

Ja, och när du räknar på det.. Glöm inte att räkna med eventuella restvärden, en grej många missar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Priset man tar av kund styrs till 100 % av vad kunderna är beredda att betala. Vad produkterna kostar i avskrivning mm är oväsentligt i prissättningen.
Däremot så är det mellanskillnaden mellan dessa summor som styr huruvida man ska ge sig in i branschen eller inte.

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Jag har en firma som hyr ut entreprenadmaskiner och fordon av olika slag.
Min erfarenhet är att det är lätt att underskatta de löpande kostnaderna och det har varit svårt att generera en god avkastning på ren uthyrning. Att själv utföra entreprenadjobben har varit klart lönsammare.

Försäkringar, skador man ej får betalt för, service, drivmedel, kemikalier, redovisningskostnader, egen nedlagd tid för frakt av maskiner mm blir sammantaget rätt mycket i slutändan..

Så mitt tips blir, gör en realistisk budget och börja i liten skala..

Mina 5cent..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en firma som hyr ut entreprenadmaskiner och fordon av olika slag.
Min erfarenhet är att det är lätt att underskatta de löpande kostnaderna och det har varit svårt att generera en god avkastning på ren uthyrning. Att själv utföra entreprenadjobben har varit klart lönsammare.

Försäkringar, skador man ej får betalt för, service, drivmedel, kemikalier, redovisningskostnader, egen nedlagd tid för frakt av maskiner mm blir sammantaget rätt mycket i slutändan..

Så mitt tips blir, gör en realistisk budget och börja i liten skala..

Mina 5cent..

Jag visste väl att det skulle finnas någon här :)

Jag kommer fortsätta utföra arbeten inom bygg även i fortsättningen och förhoppningsvis utöka även där på sikt. Det här ser jag som ett sidoprojekt där en annan kille är med och finansierar det hela då han har pengar men inte tid eller ork/lust att driva något själv då han redan har ett lönsamt företag.
Jag har å andra sidan drivkraften att genomföra det, idéerna och lite tid. Sen har jag bra lokal och folk som kan sköta det hela under dagarna utan att det tar något av min tid.

Frakt av maskiner får man ju betalt för, ingen räknar ju med att få en markvibrator utkörd gratis till exempel. Försäkringar och förbrukningsmateriel etc är den svåra biten att räkna ut. Jag vet ju vilka kostnader som kan uppkomma men det är ju svårt att göra en uppskattning. Det får ju bli något av en chansning och helt insatt i det hela lär man inte bli förrän efter 1-2 bokslut där man ser vad som gick fel.

Liten skala är vad som gäller, ingen mening att kasta pengar i sjön.

Skulle det vara ok att pm'a dig några frågor eventuellt? Om inte så är det lugnt, vissa saker kan man ju vilja ha för sig själv :)

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
PM:a på du, bedriver också allt som sidoverksamhet och har bara kört ett år, men nåt kanske jag kan hjälpa till med.. Har en Caterpillar 216B minilastare till salu om du behöver maskiner.. ;-)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det kan absolut vara intressant, jag återkommer med lite frågor och dylikt i ett pm när jag får tid över. Är hemma med prickiga ungar idag och just nu river de huset så jag försöker hålla dem i styr så gott jag kan...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping