Någon mer som är trött på MC sektionen på blocket.

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit till blocket och bett om vettiga filter till Motorcykel sektionen. Där man kan göra moderna saker som filtrera på CC och flera olika klasser samtidigt. det hade ju vart något revolutionerade i Svergies främsta köp och sälj sajt.
Vet att det finns alternativ som hojtorget osv, men det brukar bara en jävla massa trötta och överprisade annonser där. :glömdet

Blocket skärp ER! :mad::dummer

Så nu har jag gnällt av mig lite! :D

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag håller med.Men ngt som är värre är alla sä rsk rivningar. Blir svårt att söka när folk inte kan skriva.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag håller med.Men ngt som är värre är alla sä rsk rivningar. Blir svårt att söka när folk inte kan skriva.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Jo men nått som är nytt och som nästan är värre. Är folk som lägger in annonser via telefon. Och telefonen översätter tex Honda cbr med honan chattar. Kollar fan inte ens folk vad dom skriver?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Och de borde skilja på cross och enduro!

Mvh,
Ingvar

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
Jag antar att det skulle bli svårt att bojkotta blocket men om alla börjar skicka in önskemål om förbättringar så kanske de börjar fatta att det finns utrymme för en hel del nyheter.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag antar att det skulle bli svårt att bojkotta blocket men om alla börjar skicka in önskemål om förbättringar så kanske de börjar fatta att det finns utrymme för en hel del nyheter.
Redan för flera år sedan (kanske 4-5) så mailade jag Blocket med förslag på att de skulle sätta in en kryssruta för att man skulle kunna välja att visa enbart landsvägsregistrerade motorcyklar. På samma vis som man kan välja att inte visa fyrhjulingar. För så fort man söker efter motorcyklar som kostar under ca 50000kr så blir alla oregistrerade crossar eller endurohojar en huvudvärk.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad svaret blev. Men det var något i stil med att de tackade för mina åsikter och skulle ha det i åtanke om de gjorde någon uppdatering i framtiden.

Öht så skulle hela Blockets sökmotor behöva en rejäl genomgång känns det som. Den verkar inte ha fått någon vettig uppdatering de senaste 15 åren eller något. Den är alldeles för känslig på stavningar. Visst kan det vara bra genom att man får färre skräpresultat. Och då på tok för många motorcyklister inte ens kan stava rätt på namnet på sin egen hoj så blir det frustrerande.

Exempel:
Söker man på "Suzuki" så får man träffar på "Suzuki" och "suzuki". Men inte "susuki", "suzukki", "zusuki" etc.

Visst, kanske borde den som inte kan stava Szuki korrekt (eller Ducatti, Piagio, Yamaah, eller vad det nu månde vara) ha bett en kompis dubbelkolla annonsen innan den la upp den. Men lite okänsligare för stavningen skulle säkert vara bra, eller att de kunde sätta in en autocorrect eller något på de stora märkenas namn.

Om man sedan vill försöka söka på en specifik modell blir nästan ännu jävligare. För om man då söker på "GSX-R750" så får man inte fram annonserna "GSXR750", "GSX R 750" med flera. Och försöker man sig då på ett wildcard och söker på "GSX*" så får man samtidigt fram alla 600, 1000, 1100 och kåplösa varianter som hetat GSX med mera.

Alternativt att man kan ange regnummer och det sedan kollas mot fordonsregistret för att få rätt information om märke, modell och årtal. Fungerar det för Biltema så borde det väl även fungera för Blocket?

Fast det är klart, utvecklingsarbete kostar pengar. Och kan de fortsätta vara folks ohotade förstahandsval för annonsering på nätet utan att behöva plöja ner mer pengar så gör de väl inte det.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Ett tips är att använda Google i stället:

Stoppa in detta i Google
susuki gsx-r750 site:blocket.se

och Google kommer att säga:
Visar resultat för suzuki gsx-r 750 site:blocket.se

vilket också kommer att visa "Suzuki GSXR 750" mm

Ett tips för Blocket vore att köpa in/använda Google som sökmotor i sina annonser...

Mvh,
Ingvar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gäller blockets sökfunktion så har de nyckelord, så ska man tex söka på gsx-r750 kan man söka på gsx-r750 or gsxr 750 or gsx r750 så bör man få det mesta iaf. De rena felstavningarna undantagna.

Men ja, det är en jävla massa som gärna hade fått vara bättre med blocket. :gnissla

Jag stör mig på alla som rabblar upp en driva snarlika modeller i botten av annonsen med, för jag använder gärna nyckelordet not för att slippa få massa liknande träffar, så de annonserna försvinner helt enkelt.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det går ju att skriva tex "EJ cross EJ fiddy EJ harley EJ gasgas EJ stylad EJ småfix EJ repa EJ kompis EJ svenska" etc för att slippa de sökord som man inte vill ha i annonsen. Det är en förbättring att slippa fyrhjulingar, det borde också finnas kryssrutor för alla mc-slag som man vill slippa i sökningen.

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
haha så istället för att filtrera på vad man faktiskt är ute efter så borde man speca upp vad man inte är ute efter. att jag inte tänkte på det innan :D :banana

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Håller med, man blir så jävla arg

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Shit vilka problem ni har grabbar. Jag förstår att det är jobbigt för er...........

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ett tips är att använda Google i stället:

Stoppa in detta i Google
susuki gsx-r750 site:blocket.se

och Google kommer att säga:
Visar resultat för suzuki gsx-r 750 site:blocket.se

vilket också kommer att visa "Suzuki GSXR 750" mm

Ett tips för Blocket vore att köpa in/använda Google som sökmotor i sina annonser...

Mvh,
Ingvar
Fast en nackdel med Google blir att indexeringen tar tid. Så från att en annons lagts upp tills att den går att hitta på Google så hinner det gå ett tag. Nu vet jag inte exakt hur lång tid de tar på sig, ett par timmar kanske? Det är gott om tid för att ett attraktivt annonsobjekt ska hinna bli sålt. Dessutom blir problemet med döda länkar en aning irriterande om man söker via Google, man hittar vad som verkar vara en intressant annons men när man ska gå in och kolla på den så är den borttagen.

Plus att det inte går att sortera på pris eller välja ett visst prisintervall vid en sökning på Google. Inte heller går det att välja vilka årsmodeller eller vilken kategori man söker på. Så gör man sökningen "site:blocket.se suzuki gsx-r750" får man fram alla gixxer 750 från 1985 och framåt, inklusive lösa bromsskivor och gamla rostiga helsystem som passar dessa.

Det går ju att skriva tex "EJ cross EJ fiddy EJ harley EJ gasgas EJ stylad EJ småfix EJ repa EJ kompis EJ svenska" etc för att slippa de sökord som man inte vill ha i annonsen.
Nja, söker man med söktjänsten på Blocket.se efter t.ex. "yamaha 125 INTE cross* INTE *cross" (för att slippa "crossmotorcykel" och "motocross") så får man ändå upp ett gäng gamla risiga YZ125 som ligger i kategorin cross/enduro. För sökningen görs bara på orden i rubriken och annonstexten som annonsören har angett. Så om annonsören inte har angett i annonsen att det är en cross blir den alltså inte bortsorterad, likaså sorteras inte kategorin som innehåller ordet cross bort.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har sänt blocket mail med förslag på förbättringar och tipsade att de kunde se på finn.no för att få lite inspiration. Fick ett trött svar att de tackade för tipsen.

Hade varit fint om blocket la ner och någon annan med lite motivation och kundförståelse tog över. Men det är väl lätt för blocket att leva vidare på gamla meriter när alla annonserar där, trots deras kassa sökmotor/funktionalitet.

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Hoj
Yamaha R6 2002
Detta kräver ju dock att annonsören har koll på vilken körkortsklass hojen passar i och så är bevisligen inte fallet hos många.
Folk klarar inte heller att sätta sin hoj i rätt kategori, ser ingen skillnad på sport och enduro eller på om deras utannonserade vara är stöpt i guld eller bara är skrot.

Har haft bevakning på "35kw" och "A2" på blocket under ganska lång tid nu och det är till största delen iallafall relevanta annonser. Visst dyker det upp annonser som "r1 går att strypa till a2" osv. Tror det beror på att folk inte verkar ha tagit till sig de nya reglerna, vet att det är tre år sedan de tog kraft men kolla bara på alla a2 trådarna.

Förslag på hur kategorierna kunnat se ut:
Gata
*A
**sport
**touring
**osv.
*A2
**sport
**touring
**osv.
*A1
**sport
**touring
**osv.
Bana(oreggat)
*Cross
**kubik?
*Enduro
**kubik?
*Roadracing?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Detta kräver ju dock att annonsören har koll på vilken körkortsklass hojen passar i och så är bevisligen inte fallet hos många.

Det borde vara en smal sak att slå upp automatiskt i ett fordonsregister... Vikt och effekt och några väldigt enkla regler runt det hela.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring