Jag antar att det skulle bli svårt att bojkotta blocket men om alla börjar skicka in önskemål om förbättringar så kanske de börjar fatta att det finns utrymme för en hel del nyheter.
Redan för flera år sedan (kanske 4-5) så mailade jag Blocket med förslag på att de skulle sätta in en kryssruta för att man skulle kunna välja att visa enbart landsvägsregistrerade motorcyklar. På samma vis som man kan välja att inte visa fyrhjulingar. För så fort man söker efter motorcyklar som kostar under ca 50000kr så blir alla oregistrerade crossar eller endurohojar en huvudvärk.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad svaret blev. Men det var något i stil med att de tackade för mina åsikter och skulle ha det i åtanke om de gjorde någon uppdatering i framtiden.
Öht så skulle hela Blockets sökmotor behöva en rejäl genomgång känns det som. Den verkar inte ha fått någon vettig uppdatering de senaste 15 åren eller något. Den är alldeles för känslig på stavningar. Visst kan det vara bra genom att man får färre skräpresultat. Och då på tok för många motorcyklister inte ens kan stava rätt på namnet på sin egen hoj så blir det frustrerande.
Exempel:
Söker man på "Suzuki" så får man träffar på "Suzuki" och "suzuki". Men inte "susuki", "suzukki", "zusuki" etc.
Visst, kanske borde den som inte kan stava Szuki korrekt (eller Ducatti, Piagio, Yamaah, eller vad det nu månde vara) ha bett en kompis dubbelkolla annonsen innan den la upp den. Men lite okänsligare för stavningen skulle säkert vara bra, eller att de kunde sätta in en autocorrect eller något på de stora märkenas namn.
Om man sedan vill försöka söka på en specifik modell blir nästan ännu jävligare. För om man då söker på "GSX-R750" så får man inte fram annonserna "GSXR750", "GSX R 750" med flera. Och försöker man sig då på ett wildcard och söker på "GSX*" så får man samtidigt fram alla 600, 1000, 1100 och kåplösa varianter som hetat GSX med mera.
Alternativt att man kan ange regnummer och det sedan kollas mot fordonsregistret för att få rätt information om märke, modell och årtal. Fungerar det för Biltema så borde det väl även fungera för Blocket?
Fast det är klart, utvecklingsarbete kostar pengar. Och kan de fortsätta vara folks ohotade förstahandsval för annonsering på nätet utan att behöva plöja ner mer pengar så gör de väl inte det.