Någon som äger hus/mark i Thailand?

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Hej.

Funderar på bygga hus i Thailand till vintern och vill gärna komma i kontakt med folk som har erfarenhet av att äga hus där nere.

Lite saker som är oklara är om man ska
1. "hyra" marken på 30+30+30år
2. Ha någon Thailändare att stå på marken (känns riskfyllt)
3. Bilda bolag, men hur ska man få tag på 6 Thailändare till det?

Ang punkt 3 så ser jag ju en liten chans på att även handla med diverse produkter från Thailand. Det kanske finns nackdelar med att man bara får äga 49% i bolaget. Då sitter ju dom med majoritet.

Sen, var ska man bygga?
Nära turistorter som tex Phuket för att få tillbaka så mycket som möjligt vid försäljning?

Hua Hin verkar bli ett mycket populärt mål också, där har jag chans att köpa bra och fin mark till bra pris.

Sen, är det någon som känner/äger någon resturang eller hotell där nere?
Vill gärna ha lite info om det också, då planerna är att köpa ett hotell och ha det som inkomst och bosätta sig där nere.

Visum verkar vara lite svårare att skaffa för längre tider om man inte är över 50 år.

Hoppas få lite svar så det hela blir lite klarare. Orkar inte med svenskavintrar ett år till.

Visst, kan lägga upp alla kostnader osv så du få se vad det kostar.

Mark varierar väl i pris. Här är ett ex på mark i Hua Hin. Ett normalt hus på 100kvm kostar i runda slängar 100-150.000:- med mark.

Hua Hin 23 december 2005
Hej!
Vi vill informera om hur läget är med vårt markprojekt. Vi har kollat upp flera områden runt
Hua Hin och Cha Am. Vi fastnade för ett fantastiskt område som ligger ca 17 km väster om
Hua Hin (se bifogad karta).
Området är ca 27 000 kvm stort. Vi planerar att området ska innehålla ett gemensamt område
med park, lekområde för barn, damm och swimmingpool. Vi planerar även att erbjuda en liten
restaurang, affär, taxiservice, bil- och motorcykeluthyrning.
Området kommer att vara omgivet av en mur med bevakning vid infarten.
Det blir ca 50 tomter på området som varierar mellan 225 – 1 000 kvm. Vanligaste storleken
blir runt 300 kvm. Det blir möjligt att köpa två tomter jämte varandra för att få en större tomt
om man önskar det.
Vad kostar det?
Priset på tomterna kommer att räknas ut per kvm. Tomterna närmast park och poolområdet
kommer att få ett högre pris. Vi räknar med att priset kommer att ligga på ca 700 – 850 bath
per kvm. Det skulle innebära mellan 210 000 – 255 000 bath för en tomt på 300 kvm. På
priset tillkommer thailändsk moms på 7% som betalas av köparen (det blir t ex 17 850 bath
om tomten kostar 255 000 bath). Anledningen till att priset på tomterna ökar är att området vi
köpt har ett underbart läge och därmed var dyrare i inköp. Men vi tycker helt klart att området
är prisvärt. Vi tror att det är rätt läge att köpa tomt nu, då priserna i detta område garanterat
kommer att öka mycket de närmsta åren.
Fortfarande gäller att vi kommer att erbjuda färdiga husmodeller för er som vill. Det blir då ett
fast pris på huset. Vill ni bygga huset i egen stil, men behöver hjälp så erbjuder vi hjälp av
Ladda. Hon tar då ut en avgift vars storlek beror på hur stort och komplicerat hus ni vill
bygga. Räkna med ca 50 000 – 100 000 bath. Hon tar då hand om alla kontakter med
byggfirmor, köper in material, hjälper till med indragning av el, ser till att ni inte betalar för
mycket för dessa tjänster, m m. Allt i samråd med er. Ni kan även sköta bygget av huset helt
själva. Enda kravet är att er tomt bebyggs inom ett par år så att området inte innehåller
obebygda tomter allt för länge. Detta för allas trevnad.
En månadsavgift kommer att tas ut av varje tomtägare för att driva de gemensamma
områdena, t ex pool, bevakning och vägar. Den kommer att ligga på ca 1 500 – 1 800 bath per
månad. Troligtvis faktureras den årsvis.

Hyra marken är ju det enklaste alternativet.
Att bilda bolag med totalt 7 anställda är ett alternativ som tydligen kräver en fruktansvärda massa pappersarbeten mm. Jag kom hem från thailand idag och där nere lärde vi känna en tysk som drev en restaurang. Han är gift med en thailändska och hennes systrar jobbar på restaurangen och hon står som ägare då han inte får något arbetstillstånd om han inte skaffar sig 7 anställda. Två av anledningarna till att han inte kommer göra det var dessa: För mycket pappersarbete som du ändå inte fattar ett dugg av och du blir säkerligen blåst om du inte betalar dyra advokater. Den andra var att det går inte att få tag på "bra" thailändare. Dvs alla thailändare är slöa och jobbar inte mer än i onödan. De som har varit där nere vet ju hur det är med service osv. De är ju jättetrevliga och så men så fort se har fått sin lön så inser de att de kunde leva på den i drygt en månad utan att jobba och sen göra om allt igen. Säsongsarbetare är ju den huvudsakliga delen av arbetarna....
Ska du skaffa hotell så är det bara bilda bolag som gäller antar jag och 7 anställda på pappret är nog inga svårigheter i det läget. Du får räkna med rätt stora kostnader med advokater/tolk osv innan det ens är färdigt för en signatur så du måste vara säker innan du ger dig in på det hela.
Jag och syrran satt och spånade om detta också, att köpa ett hotell ihop som man driver under vinterhalvåret. Dock skulle jag aldrig satsa på ett område som Hua Hin eller phuket eller liknande, för jag tror inte att det lönar sig mer i längden ändå när man tänker på priserna på tomter/företag där.
En liten mindre ö eller liknande som håller på att blossa upp är nog det som är att satsa på, vara med från början. Det kanske tar ett tag men går man bara runt i början så är det ju grönt sen. Alla jag pratar med har avsagt sig rätten att åka till tex phuket just för att det numera är thailands "kanarie-öar". Folk vill ha mer oexploaterat i framtiden. Billigare inköp dessutom på mark.

Hyra marken känns som det bästa för tillfället efter det du skrivit. Får ta nästa jul och resa runt bland alla öar osv och leta efter ett ställe som kan bli nästa phuket.

Huset skall dock byggas i något mer turistätt område, så det kan stå uthyrt i princip hela säsongen.

Det blir i alla fall till och börja med att köpa en resturang. Hittat ett par billiga fina resturanger som jag och min far ska kika på och driva tillsammans.

Fyll gärna på med tips på ställen du tror kan bli bra i framtiden.

Phuket är som sagt i mina ögon bara att glömma. Samma med Hua hin där alla rika feta thailändare numera sitter och styr.
Östkusten har en del oputsade pärlor tror jag. Jag var på Koh Chang som precis har börjat komma igång, de fick el till ön för bara 4 år sedan. Men redan nu tror jag det är försent att köra igång där, troligtvis hyffsat höga priser på mark där samtidigt som det är nationalpark=inte hur mycket byggen som helst som tillåts.
Samui är ju östkustens phuket men fortfarande väldigt hett. Dock dyra priser men där får du igen pengarna. Koh panghan som ligger bara 20 minuters båtfärd från samui tror jag är klockrent att satsa på. Mycket backpackers=året runt men samtidigt så finns det potential för mer turistvänliga byggen. När jag var där så blev jag kör direkt i den ön och många andra har bara positiva saker att säga om den ön.
Västkusten har ju bättre dyk säger de men frågan är om det ens spelar någon roll. De som åker på dyksemester brukar knappast slösa pengar på annat än just detta.
Hyra mark i 99år funkar ju, du lever ju inte äns så länge :D

Ska du bygga långsiktigt så är det bara att börja kika lite mer på vietnam. Om 10 år så har du ett thailand för 10 år sedan då det började välla in turister över gränserna. Vilka regelverk som gäller där är en annan femma iofs.

Att tänka på när du ska köpa hus för att hyra ut och sedan kanske sälja, gå då inte på de svenska företagens "husbluffar" där du är tvungen enligt kontrakt att sälja för samma summa tillbaka till husföretaget som i sin tur säljer för mer pengar. Visst, det är en ekonomisk trygghet men lite fult gjort. Tyskarna är stora på husbyggen där nere, och det känns mer seriöst än de svenska förmedlarna. Jag är dock inte speciellt insatt i det hela utan det är det intryck jag har fått när jag har pratat med folk.

Min mamma och hennes gubbe håller på att bygga hus i tailand.
Huset står väll färdigt i slutet på mars. Dom har valt att arendera
marken typ på ett 30 årigt kontrakt. Dom bygger ca 3 km utanför
Phuket.

Tack för tipsen Dee_cati. Vietnamn tror jag också kommer bli ett väldigt populärt resmål. Har en gammal vän som kom tillbaka för några månader sedan efter ett halvår i Asien. Han sa att Vietnamn var det som var bäst på hela resan. Även hört från min frisör samma sak. Farsan likaså. Så något speciellt med det är det ju.

Man får väl kolla upp dom olika alternativen. Kanske det är lätt att bygga i Vietnamn. Det handlar ju inte om så mycket pengar heller om det nu skulle visa sig gå dåligt.

Ang huset. Där är det en privatperson som säljer mark, en Thailändskas man (svensk). Så det ska nog gå bra, om det nu blir där jag ska bygga mitt hus. Köpa ett färdigt är ju inte på frågan i alla fall. Hutlösa pengar dom lägger på, den summan vill man ju tjäna själv. :lol

Aja, det är i alla fall 11 månader kvar tills man åker nästa gång :huvet men nu har man lite mer kött på benen.

[Mulle] Bygger dom i egen regi? Eller är det via ett bolag?

Okey, den tanken slog mig i början. Anser dock att dom tar ut hutlösa priser för sina färdiga modeller.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back