Någon som är kajakexpert?

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag har funderat på att skaffa en kajak som går att paddla i skärgården. Finns det några kajakpersoner här som kan ge mig lite goda råd hur jag ska börja? Har ni gått några kurser eller är det bara att sätta igång?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är rätt vettigt att få lite grundläggande tips hur man hanterar en kajak. Ofta sträcker sig kurserna över en helg eller ett par kvällar/eftermiddagar mitt i veckan. Man behöver inte nödvändigtvis köpa sig en kajak det första man gör. Är man medlem i en klubb/förening kan man ofta låna kajaker och ge sig ut tillsammans med andra medlemmar. När man sedan fått upp lite rutin kan man skaffa sig en egen om det känns nödvändigt.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
Jag är total nybörjare, är det svårt att hantera en kajak? Är de instabila? Går det att ta sig i en kajak ute i vattnet om man har ramlat ur eller måste man in till land?

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Jag är total nybörjare, är det svårt att hantera en kajak? Är de instabila? Går det att ta sig i en kajak ute i vattnet om man har ramlat ur eller måste man in till land?

Kolla om friluftsfrämjandet finns hos dej, dom brukar ha kurser i kajakpaddling.
Det finns olika sorters kajaker vissa mer ranka än andra.
Om man skulle välta och ramla i sjön så finns det hjälpmedel att ta sej upp, tex en flottör som man sätter på ena paddelbladet.
Räddningskurser finns också.
Det är jävligt kul att paddla kajak:)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati