Någon som är kajakexpert?

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Jag har funderat på att skaffa en kajak som går att paddla i skärgården. Finns det några kajakpersoner här som kan ge mig lite goda råd hur jag ska börja? Har ni gått några kurser eller är det bara att sätta igång?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är rätt vettigt att få lite grundläggande tips hur man hanterar en kajak. Ofta sträcker sig kurserna över en helg eller ett par kvällar/eftermiddagar mitt i veckan. Man behöver inte nödvändigtvis köpa sig en kajak det första man gör. Är man medlem i en klubb/förening kan man ofta låna kajaker och ge sig ut tillsammans med andra medlemmar. När man sedan fått upp lite rutin kan man skaffa sig en egen om det känns nödvändigt.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
Jag är total nybörjare, är det svårt att hantera en kajak? Är de instabila? Går det att ta sig i en kajak ute i vattnet om man har ramlat ur eller måste man in till land?

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Jag är total nybörjare, är det svårt att hantera en kajak? Är de instabila? Går det att ta sig i en kajak ute i vattnet om man har ramlat ur eller måste man in till land?

Kolla om friluftsfrämjandet finns hos dej, dom brukar ha kurser i kajakpaddling.
Det finns olika sorters kajaker vissa mer ranka än andra.
Om man skulle välta och ramla i sjön så finns det hjälpmedel att ta sej upp, tex en flottör som man sätter på ena paddelbladet.
Räddningskurser finns också.
Det är jävligt kul att paddla kajak:)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Det är inte helt enkelt att bara sätta sig i en kajak och tro att man kan behärska tekniken. De är rätt instabila även om det skiljer sig en del mellan olika typer av kajaker. Finns olika tekniker hur man tar sig upp eller vänder en kajak rätt om man kapsejsar ute till havs. Det är sådant du får lära dig om du går en grundkurs.

Om du aldrig har testat paddla kajak så hör dig för om det finns möjlighet att prova på. Blir du biten så anmäler du dig till en grundkurs och tar det från det.

Här kan du se ett exempel på hur man kan vända en kajak:

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
Jag googlade lite men jag kunde inte hitta någon bra nybörjarkurs i närheten. Jag får ta och hitta någon någonstans längre bort på semestern. Jag antar att det är dags att skaffa linser också, jag ser jävligt dåligt utan glasögon och jag antar att glasögon inte är någon höjdare i kajak?

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Alternativt har du en stor klubb i Bråviken som jag tycker borde ha introkurser.

F.ö. är det en j*kla skillnad på kajak och kajak. Allt från havsgående utflyktspråmar typ: http://www.bootshaus.se/category.html/havskajaker
till räserlådor för plattvatten: http://www.bootshaus.se/category.html/racingkajaker

Nyare fenomen är surfskidor som finns i olika rankhetsgrad: http://www.bootshaus.se/category.html/surfski

Havspråmar är generellt väldigt stabila, man får ta i för att välta dem (om det inte blåser/vågar mycket). Riktiga räserlådor (ca 40cm breda) kräver åratal träning att hålla balans i medan motionslådor (48-60cm) klarar man ganska snabbt av . Så det beror helt på vad du vill ha ut av paddlandet. För utflykter i naturen - havskajak, för motion - det smalaste man klarar att hantera. Klubbar brukar ha ett gäng båtar man som medlem får låna fritt och träna i.

/Anders
som ännu inte gett upp hoppet om att plaska fram i räserlåda, bara sista snäppet kvar i rankhet.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
Alternativt har du en stor klubb i Bråviken som jag tycker borde ha introkurser.

F.ö. är det en j*kla skillnad på kajak och kajak. Allt från havsgående utflyktspråmar typ: http://www.bootshaus.se/category.html/havskajaker
till räserlådor för plattvatten: http://www.bootshaus.se/category.html/racingkajaker

Nyare fenomen är surfskidor som finns i olika rankhetsgrad: http://www.bootshaus.se/category.html/surfski

Havspråmar är generellt väldigt stabila, man får ta i för att välta dem (om det inte blåser/vågar mycket). Riktiga räserlådor (ca 40cm breda) kräver åratal träning att hålla balans i medan motionslådor (48-60cm) klarar man ganska snabbt av . Så det beror helt på vad du vill ha ut av paddlandet. För utflykter i naturen - havskajak, för motion - det smalaste man klarar att hantera. Klubbar brukar ha ett gäng båtar man som medlem får låna fritt och träna i.

/Anders
som ännu inte gett upp hoppet om att plaska fram i räserlåda, bara sista snäppet kvar i rankhet.

Jag har tänkt mig havspråm för utflykter så det borde vara hyfsat lätt iallafall då. Jag får kolla upp Bråviken.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Har byggt en egen grönlandskajak så lite kan jag.
Det finns ju flera olika typer men är du ute efter den vanliga typen av kajak där hela underkroppen är täckt är det mycket viktigt att du lär dig ta i och ur kajaken efter den tippat. Finns kurser att ta till o med. Annars är ett tips att tippa kajaken på grunt vatten med en polare bredvid o du lär dig hur du drar ur kroppen ur kajaken.
Gör om proceduren tills det sitter.
Åk INTE ut innan du testat för många får panik o försöker med händerna fösa sig upp mot ytan för att sedan snurra under vattnet igen. Skulle inte förvåna mig om många dött runt om i världen pga detta.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...