Någon som e rädd för den väntade jätte höjningen av försäkringspremierna?

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Som rubriken lyder: Någon som e rädd för den väntade jätte höjningen av försäkringspremierna? Någon som redan nu säljer för att va på den säkra sidan? Eller tror ni att det bara är tomt skitsnack?

Själv tänker jag på det, vill ju inte bli tvingad sälja p.g.a. att "staten" ser till att det blir för dyrt för mig...
 

sandstream

Guest
BridgeMill skrev:
Själv tänker jag på det, vill ju inte bli tvingad sälja p.g.a. att "staten" ser till att det blir för dyrt för mig...
Du menar att staten ser till att de som utnyttjar försäkringen får betala den?
Usch vad hemskt :rolleyes:
 

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
2-3ggr så dyrt som idag?!? då får man kanske tummarna loss att börja tävla istället..
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
sandstream skrev:
2490249 Du menar att staten ser till att de som utnyttjar försäkringen får betala den?
Usch vad hemskt :rolleyes:

Då kan ju jag pusta ut, jag trodde att premien skulle höjas även för mig som aldrig orsakat en trafikförsäkringsskada.

OBS: det kan förekomma ironi i uttalandet ovan!
 

sandstream

Guest
BridgeMill skrev:
2490263 För dyrt för mig att ha den försäkrad menade jag....
Det var väl bara några hundringar per hoj och år trafikförsäkringen skulle gå upp, eller?
DR-Zätare skrev:
2490265 Då kan ju jag pusta ut, jag trodde att premien skulle höjas även för mig som aldrig orsakat en trafikförsäkringsskada.
OBS: det kan förekomma ironi i uttalandet ovan!
Bara för att förtydliga: Jag menar att de som försäkring täcker också ska betala kostnaderna.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
sandstream skrev:
Bara för att förtydliga: Jag menar att de som försäkring täcker också ska betala kostnaderna.

Jag vet, jag bara dummar mig eftersom jag inte har något vettigare för mig i mitt liv just nu. :)

Det är väl så att de belastar trafikförsäkringspremien för de som är mest sannolika enligt statistiken att utnyttja den försäkringen?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
sandstream skrev:
2490285 Det var väl bara några hundringar per hoj och år trafikförsäkringen skulle gå upp, eller?

Beror på vems kalkyl du ska lita på. Borgarnas eller försäkringsbolagen. Känns inte som att någon av parterna är direkt opartisk i detta fall.

Om man vet hur stora försäkringsbolagens kostnader är idag för trafikförsäkringsskador och hur stort belopp som regeringen kommer att lyfta över på försäkringsbolagen i och med reformen så borde man ju kunna räkna ut hur stor procentuell ökning det handlar om och sedan applicera den på trafikförsäkringspremie idag.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Om förslaget går igenom tycker jag att rökare, feta och idrottsutövare också ska ha privatsjukförsäkring. Varför ska jag som skattebetalare och hojåkare betala andras risktagande, lika för alla...
 

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
DR-Zätare skrev:
2490302 Beror på vems kalkyl du ska lita på. Borgarnas eller försäkringsbolagen. Känns inte som att någon av parterna är direkt opartisk i detta fall.

Om man vet hur stora försäkringsbolagens kostnader är idag för trafikförsäkringsskador och hur stort belopp som regeringen kommer att lyfta över på försäkringsbolagen i och med reformen så borde man ju kunna räkna ut hur stor procentuell ökning det handlar om och sedan applicera den på trafikförsäkringspremie idag.

Det jag "hörde" var att premien för medel svenssons bil skulle höjas med 1000 kr om året och på mc skulle det handla om 3 till 4000, man har ju även hört om en fördubbling, men det kan ju inte vara riktigt trovärdigt...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
JT skrev:
2490333 Om förslaget går igenom tycker jag att rökare, feta och idrottsutövare också ska ha privatsjukförsäkring. Varför ska jag som skattebetalare och hojåkare betala andras risktagande, lika för alla...


Absolut :fakta

inte glömma rehab för narkomaner
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
JT skrev:
2490333 Om förslaget går igenom tycker jag att rökare, feta och idrottsutövare också ska ha privatsjukförsäkring. Varför ska jag som skattebetalare och hojåkare betala andras risktagande, lika för alla...

wonderwizard skrev:
Absolut :fakta

inte glömma rehab för narkomaner

Eller så kan vi helt enkelt rösta rött 2010. :tummenupp
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
lorkan skrev:
2490425 Eller så kan vi helt enkelt rösta rött 2010. :tummenupp

Även om det är en viktig fråga för mig så finns det saker som är betydligt viktigare...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top