Någon som e rädd för den väntade jätte höjningen av försäkringspremierna?

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
BridgeMill skrev:
2490210 Som rubriken lyder: Någon som e rädd för den väntade jätte höjningen av försäkringspremierna? Någon som redan nu säljer för att va på den säkra sidan? Eller tror ni att det bara är tomt skitsnack?

Själv tänker jag på det, vill ju inte bli tvingad sälja p.g.a. att "staten" ser till att det blir för dyrt för mig...
Nu är det ju så att sporthojar både säljs, körs och försäkras i alla andra länder som har det systemet. Borde funka i Sverige också...

BridgeMill skrev:
2490210 Som rubriken lyder: Någon som e rädd för den väntade jätte höjningen av försäkringspremierna? Någon som redan nu säljer för att va på den säkra sidan? Eller tror ni att det bara är tomt skitsnack?

Själv tänker jag på det, vill ju inte bli tvingad sälja p.g.a. att "staten" ser till att det blir för dyrt för mig...
Finlad sägs ju ha billigare trafikförsäkring än sverige..?
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
BridgeMill skrev:
2490341 Det jag "hörde" var att premien för medel svenssons bil skulle höjas med 1000 kr om året och på mc skulle det handla om 3 till 4000, man har ju även hört om en fördubbling, men det kan ju inte vara riktigt trovärdigt...

Jag har också hört massor med siffror. Från början var det väl 8 miljader som borgarna tänkt spara på reformen men det sista jag hörde vara det "bara" 2,8 miljader det rörde sig om.

För min del tycker jag att de ska ta sig en miniräknare och först göra en något sånär verklighetstrogen kalkyl innan de lägger fram förslag på reformer som denna.
 

sandstream

Guest
DR-Zätare skrev:
För min del tycker jag att de ska ta sig en miniräknare och först göra en något sånär verklighetstrogen kalkyl innan de lägger fram förslag på reformer som denna.
Eller så var det bara ett vallöfte som aldrig kommer att genomföras.

BTW: Rökning borde förbjudas helt, 8.000 - 10.000 svenska per år dör av tobaksrelaterade sjukdomar och det är ju helt sjukt.
Med sånna siffror kan man undra hur de orkar "bråka" om 500 döda i trafiken per år.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äh. Samtidigt blir ju soppan billigare och billigare, så det går väl på ett ut....
 

njelger

Guest
Nope.
Med skattesänkningar både statligt o kommunalt kommer jag ha så mycket mer pengar så de får höja ordentligt innan jag kommer märka det..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
BridgeMill skrev:
2490210 Som rubriken lyder: Någon som e rädd för den väntade jätte höjningen av försäkringspremierna?


Nej, men jag är grymt rädd att Sporthoj kommer bli totalt översvämmat av nya trådar om ev premiehöjning trots att det redan finns ett antal trådar och att frågan eg hör hemma i försäkringsforumet. :tummenupp
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
lorkan skrev:
2490425 Eller så kan vi helt enkelt rösta rött 2010. :tummenupp

Precis som att de skulle ändra på beslutet :rolleyes:

Men för guds skull det är trafiken som ska höjas inte hela försäkringspremien!

Om ni kikar på era försäkringsbrev så kommer ni att se att man betalar olika för trafik, halv och hel.

I mitt fall kostar trafik delen 7k på ett år en fördubbling = 14k

Det ger en ökat månadskostnad på 583:- något som jag kan leva med och då har jag räknat med den mest drastiska höjningen, en eventuell fördubbling.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
nepp, varför skulle man vara de? tänker låta hojen var som den är, den är snyggast så. man får ta böterna OM man blir stannad. men de verkar ju ha helt fel tankegångssätt å tror att fler ska stanna för dem nu??? snarar tvärt om väll? fler kommer chansa på att dra ifrån dem för de blir mer värt ifall man lyckas nu
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Spoox skrev:
2491307 nepp, varför skulle man vara de? tänker låta hojen var som den är, den är snyggast så. man får ta böterna OM man blir stannad. men de verkar ju ha helt fel tankegångssätt å tror att fler ska stanna för dem nu??? snarar tvärt om väll? fler kommer chansa på att dra ifrån dem för de blir mer värt ifall man lyckas nu

:va Nu läste du lite fel va? :D
 

sandstream

Guest
Anderzzon skrev:
Men för guds skull det är trafiken som ska höjas inte hela försäkringspremien!
Precis!
Jag betalar 500:- i månaden för trafikdelen på min R1000 -05 och bor i Stockholmsområdet.
Med en fördubbling blir det 1000:-/mån nästa år och det är inget som skulle få mig att sluta åka.
 

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1
sandstream skrev:
2491276 Eller så var det bara ett vallöfte som aldrig kommer att genomföras.

BTW: Rökning borde förbjudas helt, 8.000 - 10.000 svenska per år dör av tobaksrelaterade sjukdomar och det är ju helt sjukt.
Med sånna siffror kan man undra hur de orkar "bråka" om 500 döda i trafiken per år.

Om vi ska sluta med allt som påvisas vara farligt i livet så ligger nog vårt intresse väldigt, väldigt illa till. Så sluta tjafsa om att den ena eller andra gruppen ska betala ditten eller datten för att dom orsakar så eller så många olika dödsfall.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Gustav1 skrev:
2490338 Aftonbladet har snackat om det ja... :rolleyes:

Tror iofs tv4 nyheterna tog upp detta också. Dom drog ju ett exempel att en person inom "högriskgruppen" (18-25år eller vad det är) med en nyare sportbil kunde få premien höjd med 100% och det skulle visst vara ännu värre med hojar enligt nån försäkringsgubbe dom snacka med.

lorkan skrev:
2490425 Eller så kan vi helt enkelt rösta rött 2010. :tummenupp

tror faktiskt inte att rödingarna kommer ta bort detta även om dom får makten om 4 år...

sandstream skrev:
2491321 Precis!
Jag betalar 500:- i månaden för trafikdelen på min R1000 -05 och bor i Stockholmsområdet.
Med en fördubbling blir det 1000:-/mån nästa år och det är inget som skulle få mig att sluta åka.

Vissa har det bra, hade nog tyvärr inte haft råd att ha kvar K5:an om och när detta förslag går igenom.
Tur att man numera kör motard så inte höjningen blir så väldigt kraftig åtminstone.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
sandstream skrev:
2490249 Du menar att staten ser till att de som utnyttjar försäkringen får betala den?
Usch vad hemskt :rolleyes:

Menar du att först en avgift för att ha försäkringen o sen betala extra(höjningen) om det händer nått? Hmpf..

JT skrev:
2490333 Om förslaget går igenom tycker jag att rökare, feta och idrottsutövare också ska ha privatsjukförsäkring. Varför ska jag som skattebetalare och hojåkare betala andras risktagande, lika för alla...

Kunde inte sagt det bättre själv :tummenupp
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Visst har jag funderat på det, men vafan ska man göra - sluta köra? Haha, knappast. Det är bara att betala och se glad ut. :tummenupp
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Stymer skrev:
2490483

Finlad sägs ju ha billigare trafikförsäkring än sverige..?

Jag har läst att Finland ska ha billigare försäkring, men aldrig sett några siffror på det. Så innan det är påvisat är jag väldigt tveksam till att det förhåller sej så.
 

agent08

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Östersund/Sthlm
Hoj
Gixxer 1000 K4
lorkan skrev:
2490425 Eller så kan vi helt enkelt rösta rött 2010. :tummenupp

Nej, ingen kommer nånsin att rösta rött igen om man inte är bidragstagare.
Visst är det för jävligt att trafikförsäkringen går upp men samtidigt så kommer inkomstskatten att sänkas vilket gör att vi får mer pengar över till annat t.ex. hojåkning:yoparty
Men visst, kraschar man så kostar det.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Skulle tydligen ta ett par år att genomföra, och om 2 år så lämnar jag detta land , förhoppningsvis för gott.

Dvs , behöver inte bry mig =o)
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
agent08 skrev:
2491571 Nej, ingen kommer nånsin att rösta rött igen om man inte är bidragstagare.
Visst är det för jävligt att trafikförsäkringen går upp men samtidigt så kommer inkomstskatten att sänkas vilket gör att vi får mer pengar över till annat t.ex. hojåkning:yoparty
Men visst, kraschar man så kostar det.

Du har inte redan glömt att ca 35% av svenska folket vill ha en socialdemokratisk regering väl? :D

Och nej, det ändras säkert inte bara för att nästa regering blir röd.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top