Någon som har Alpinestars WR-V (handskar)?

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag tänkte köpa ett par nya handskar till den kallare delen av säsongen, och Alpinestars WR-V ligger bra till, men jag är lite petig när det gäller materialval, och Alpinestars skriver alltid en detaljerad "innhehållsförteckning" i handsken, men inte på hemsidan.

Någon som äger handskarna som skulle kunna tänka sig att skriva av eller fota "innehållsförteckningen" i handsken åt mig? Tacksam för hjälp. Övriga kommentarer om handskarna är givetvis välkomna!

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Läser i hansken:
WR-V GTX GLOVE
Outershell
51% polyurethane
49% polyamide
Lining
100% Polyester
Fem tvättsymboler alla överkryssade
Made in vietnam

Konstigt hittar ingen CE-märkning på hansken även om det fanns på förpackningen.
Dubbelkollat stavningen på matreal :tungan

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fantastiskt! Stort tack för hjälpen och snabbt svar :tummenupp

Låter utmärkt, det får bli ett par sådana.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu är handskarna hemma och testade på en regnfri men småkall 7-milsrunda, känns väldigt lovande än så länge, sedan får vi se hur de fungerar i regn. Jag skriver en recension när jag testat dem lite mer.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu har jag inte hunnit testa handskarna så mycket som jag hoppats, men av vad jag upplevt hittills så tycker jag det är ett par väldigt bra handskar, väl värda priset.

Bra materialval i handsken, mycket förstärkningar i handflatan som inte visar minsta tecken på slitage, men det är min erfarenhet av Alpinestars textilhandskar - de håller mycket bra (nu pratar jag om slitage, inte om hållbarhet i krasch, det har jag klarat mig ifrån att behöva testa). Har slitit ut 6-7 par skinnhandskar på ca 800 mil/par med mycket stadskörning med frekvent användande av koppling och broms, det är alltid fingrarna som det går hål på först. Däremot har jag ett par sju år gamla Alpinestars syntet-/textilhandskar som överlevt över 2000 mil utan nämnvärt slitage.

Tillbaka till WR-V; förutom yttermaterialet är även fodret bra. Vissa andra foder kan kännas "sträva" och ha en tendens att fastna i händerna om de är torra och nariga, men fodret i WR-V gör inte det. Fungerar bra nedåt ett par plusgrader i torrt väglag, och känns inte för varma när det är ca 15 plusgrader. Kallare och varmare än så har jag inte haft tillfälle att testa, inte heller särskilt mycket regn. Några småskurar, men det har inte varit några problem. Generellt brukar Gore-Tex-handskar fungera bra, får återkomma om hur WR-V fungerar i regn.

En annan fördel med Gore-Tex är att det till skillnad från vissa andra membran inte blir svettigt/instängt i handsken, utan de andas bra utan att släppa igenom fartvind.

En av de saker som kändes lite avigt från början, som jag nu ser som en av handskarnas starka sidor är låsningen av handsken med tre olika spännen. Först en tunn rem runt handleden, sedan två spännen från varsitt håll mot slutet av handsken.

Ett minus är att trots att handskarna går ganska högt upp så har jag svårt att få jackan att hålla sig innanför handskarna. Några centimeter till på handskarna hade inte skadat, men det fungerar. Det är mest när man kliver av/sträcker på sig jackan tenderar att glida ur, så länge man har händerna normalt på styret håller allt sig på plats, så man får vara en aning försiktig om man ska köra längre sträcka genom regn och vill slippa få in vatten vid handlederna.

Jag får återkomma till våren med lite mer bilder och regntest.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!