Någon som har kapat avgasrör?

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
Är de någon som kapat ett slupon någongång? Måste kapa mitt ca1cm för att de ska passa in till hålet för skruven
Är de bara ta en rondell och kapa röret sen kanske förlänga "sträcken" som går in på röret så klämman kan klämma ordentligt? :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det hela beror på hur slip-on:et ser ut och är konstruerat.
I vanliga fall är de designade att kunna packas om. Dvs. de går att ta isär i framkant eller bakkant.
Då kan man kapa av en bit och borra nya hål.
Det finns ett innanrör och ett yttre lager. Båda måste ju kapas och passas in i varandra igen. Ibland är det pillrigt och lite krångligt beroende på modell.

Är det inte enklare att bara göra ett stag som går mellan slip-on:ets fäste/hål och det fäste/hål som finns på hojen?

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
Det hela beror på hur slip-on:et ser ut och är konstruerat.
I vanliga fall är de designade att kunna packas om. Dvs. de går att ta isär i framkant eller bakkant.
Då kan man kapa av en bit och borra nya hål.
Det finns ett innanrör och ett yttre lager. Båda måste ju kapas och passas in i varandra igen. Ibland är det pillrigt och lite krångligt beroende på modell.

Är det inte enklare att bara göra ett stag som går mellan slip-on:ets fäste/hål och det fäste/hål som finns på hojen?

De är ett hurric mp-one så de är bara metall som kapas ingen packning eller något sådant
Om jag ska göra ett stag måste man väl ha en svets antar jag? :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite osäker på problematiken här.
Varför skiljer sig monteringshålen om det är till din hoj?
Är det korrekt monterat?

Detta är enligt Google ett Hurric MP-1
Hurric.jpg
Hurric_1.jpg

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag har ett kapat sådant här rör. Det var bara att ta ur popnitarna i bakänden och plocka av "locket". Sedan vinkelslip och kapa igenom ytterhöljet samt röret centralt genom dämparen. Därefter borra nya hål att popnita fast locket i. Var väldigt enkelt och blev mycket mulligare ljud.

0-1958.jpg

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
Tyckte också de var konstigt, jo de är till en z800
De var som 1cm för långt för att fästet skulle hamna rätt till fästet på mcn

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
Jag har ett kapat sådant här rör. Det var bara att ta ur popnitarna i bakänden och plocka av "locket". Sedan vinkelslip och kapa igenom ytterhöljet samt röret centralt genom dämparen. Därefter borra nya hål att popnita fast locket i. Var väldigt enkelt och blev mycket mulligare ljud.

View attachment 430509

Okej! Då borde de ju gå att göra samma för mig fast måste ju kapa i delen som ska glida in på midpipen

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Skippa att såga upp de längsgående "hålen"

Alternativt flytta fram motorn 1 cm :tummenupp:D

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Du ska nog bara trä på röret längre upp på headern, använd gummihammare.

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
Trädde på de så långt de gick, de tog ju som stopp när man kom till en svetskant eller vad man ska säga på midpipen

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
Men ska absolut testa igen, och testa med en gummihammare
Men utifall de verkligen inte går så kan jag väl kapa de som "Wiseguy" visade i bilden?

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Men ska absolut testa igen, och testa med en gummihammare
Men utifall de verkligen inte går så kan jag väl kapa de som "Wiseguy" visade i bilden?

På bilden som visar röret monterat så sticks det in i katen/dämpen och ditt problem är väl att den "blanka" delen tar i svetsfogen på pipan?

Då hjälper inte det inte att kapa i pipan, det är "blanka" flänsen som måste kapas men samtidigt så kan inte pipan komma för långt in i "kat/dämp" då den kan skada innanmätet.
Finns pipan för olika årsmodeller eller har du/nån annan klantat till det och kört på nåt så att fästet/dämp har flyttat på sig?
Kan det hjälpa att banka på fästet (skruvat/svetsat)?

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
På bilden som visar röret monterat så sticks det in i katen/dämpen och ditt problem är väl att den "blanka" delen tar i svetsfogen på pipan?

Då hjälper inte det inte att kapa i pipan, det är "blanka" flänsen som måste kapas men samtidigt så kan inte pipan komma för långt in i "kat/dämp" då den kan skada innanmätet.
Finns pipan för olika årsmodeller eller har du/nån annan klantat till det och kört på nåt så att fästet/dämp har
flyttat på sig?
Kan det hjälpa att banka på fästet (skruvat/svetsat)?

Nja asså de är ju på röret från grenrören som de tar stopp, inget med själva sliponet
Sliponet glider in lätt på de blanka röret ända fram tills de tar stopp vid en "bubbla" som går runt de blanka röret
Orginal pipan kommer på hur lätt som helst och passar perfekt så kan ju inte vara nått konstigt med fästet på mcn

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
Kwikasfuki R -19
Innan du börjar kapa i grejjerna:
Har du verkligen fått slip-on till rätt modell (känns som att du fått ett till Z750 och inte Z800)?
Är det ett nytt slip-on så kolla med din ÅF ifall det verkligen är rätt?
Jag har nog inte hört talas om en tillverkare som säljer grejjer till MC där man måste modifiera produkterna för att dom ska passa...

shcrille

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Gsxr, r6, r1
Innan du börjar kapa i grejjerna:
Har du verkligen fått slip-on till rätt modell (känns som att du fått ett till Z750 och inte Z800)?
Är det ett nytt slip-on så kolla med din ÅF ifall det verkligen är rätt?
Jag har nog inte hört talas om en tillverkare som säljer grejjer till MC där man måste modifiera produkterna för att dom ska passa...

Jo de är helt nytt och frågade dom om de passade till en z800 2013

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Fimpa "bubblan" eller modifiera fästet med en bågfil/be nån svetsa om det :tummenupp
Hurric.jpg

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...