Någon som har koll på Audis olika 3.2 liters V6or (bensin)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har hittat en fräsch lågmilad Audi A3 2005 som jag är sugen på. Bilen är utrustad med en 3,2 liters bensin V6a -en motor som man tydligen ska hålla sig borta för pga veka kamkedjor som hoppar/går av med i värsta fall totalt ras som följd.

Säljaren hävdar att hans bil har VW familjens 3,2 VR6, inte 3,2 FSI som var den motor som hade problemen ovan. En snabb googling pekar åt hans håll: A3 gen 2 (2003-13 med facelift 2008) ser inte ut att ha haft 3,2 FSI utan den robustare VR6 snurran.

Någon som har koll/erfarenheter kring detta? När hittade FSI motorn ned i A3?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

FÖRSTA träffen på Google.

Det är nog klokt att hoppa över dessa bilar helt och hållet. Och den ”vanliga” 3,2 V6 är ju en total katastrof.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj

FÖRSTA träffen på Google.

Det är nog klokt att hoppa över dessa bilar helt och hållet. Och den ”vanliga” 3,2 V6 är ju en total katastrof.
Aj fan...kanske bäst att leta vidare då?

Snackade med säljaren och han verkar ha bra koll. Han var väl medveten om motorernas rykte som han tyckte var oförtjänt om man struntade i Audis longlifeidioti. Därför hade han gjort oljebyten var 1000 mil sedan köpte bilen 2008 (han är andre ägaren)

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Försök hitta något som har någon form av restvärde samt billiga reservdelar, typ en S60 eller S80. Min knall-RÖDA -07 S60 2.5T AWD 15k mil ficks för under 50k. Bästa köpet någonsin. Steg 1 ger 250 kusar. Bytt styrservo (verkstad) och rattvinkelsensor (själv) det enda på 5 år. Med en pirat-VIDA diagnostik fixas det mesta själv - och åt andra.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Försök hitta något som har någon form av restvärde samt billiga reservdelar, typ en S60 eller S80. Min knall-RÖDA -07 S60 2.5T AWD 15k mil ficks för under 50k. Bästa köpet någonsin. Steg 1 ger 250 kusar. Bytt styrservo (verkstad) och rattvinkelsensor (själv) det enda på 5 år. Med en pirat-VIDA diagnostik fixas det mesta själv - och åt andra.
Ja letar nog vidare. Inget emot Volvo -även om 2,5t snurran är väl törstig för min smak....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Audis vinkelmotorer ska ha remdrivna kammar, har de inte det så undviker jag. Men VR 3.2an är faktiskt inte så strulig. Remspännaren till drivremmen, tändspolar. Men kedjor är nog mer en fråga för vinkel 6-8-10 motorerna

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Go Japan!

Kolla på Hondas R-modeller eller liknande om du vill ha roligt utan tjorv.
Vet inte hur det är med andra japaner .Men på vår Mazda fick vi brev hem på återkallelse byte av en krockkudde när den var 15 år gammal .

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vet inte hur det är med andra japaner .Men på vår Mazda fick vi brev hem på återkallelse byte av en krockkudde när den var 15 år gammal .
Vår 2008 V70 blev återkallad nyligen för byte av en vajerstump till säkerhetsbältet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Samma återkallelse på det flesta japaner, då det var fel på krockkuddarna från en stor leverantör. Plasten över kudden blir skärvor som kan skära av viktiga saker i halsen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Intressant. Jag minns ju att det var några som hade problem, men har varit utan Audi i några år nu och glömt. Hade precis börjat leta ny bil och då med lite knuff i motorn. Audi med 255hk V6 (3,2 liter) verkade intressant, men om det är de som har inneboende svaghet i kamdrivningen så undviker jag helst - jag kör väldigt hårt med mina bilar och då måste det bara funka.

Volvo är jag inte så road av pga att de är tråkiga och sportfjädring och väghållning ofta lyser med sin frånvaro. 4wd är ett krav - jag behöver den balansen det ger i drivlinan och säkerheten i vinterföre mm. Men jag kanske ska fundera en vända till.

Annars är just VAG-bilar nåt jag kan och har pysslat med i alla år. Och BMW. Kört MINI senaste åren och är skitnöjd - roligaste man kört, men den är för ny och dyr för mig just nu med stora utgifter totalt i familjen och måste minska de fasta posterna med 8-10 tusen per månad och då ryker de nya bilarna.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Intressant. Jag minns ju att det var några som hade problem, men har varit utan Audi i några år nu och glömt. Hade precis börjat leta ny bil och då med lite knuff i motorn. Audi med 255hk V6 (3,2 liter) verkade intressant, men om det är de som har inneboende svaghet i kamdrivningen så undviker jag helst - jag kör väldigt hårt med mina bilar och då måste det bara funka.

Volvo är jag inte så road av pga att de är tråkiga och sportfjädring och väghållning ofta lyser med sin frånvaro. 4wd är ett krav - jag behöver den balansen det ger i drivlinan och säkerheten i vinterföre mm. Men jag kanske ska fundera en vända till.

Annars är just VAG-bilar nåt jag kan och har pysslat med i alla år. Och BMW. Kört MINI senaste åren och är skitnöjd - roligaste man kört, men den är för ny och dyr för mig just nu med stora utgifter totalt i familjen och måste minska de fasta posterna med 8-10 tusen per månad och då ryker de nya bilarna.
3.2 V6, ja. VR 3.2 som sagt (tvärställda, typ A3) har inte samma felkonstruerad kamdrivning.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Audis vinkelmotorer ska ha remdrivna kammar, har de inte det så undviker jag. Men VR 3.2an är faktiskt inte så strulig. Remspännaren till drivremmen, tändspolar. Men kedjor är nog mer en fråga för vinkel 6-8-10 motorer
Precis det jag läste. Det här exet är dessutom servad med 1500 mils intervaller istället för 3000 sedan ny.

Så fortfarande lite sugen....

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det blev en BMW istället för mig. 4,4l V8... Robust sak om än lite törstig, men för det priset så har jag råd med mycket soppa.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det blev en BMW istället för mig. 4,4l V8... Robust sak om än lite törstig, men för det priset så har jag råd med mycket soppa.

Helrätt. Endera betalar man värdeminskning men soppa till en åtta är mycket roligare än ränta på en sur dieselfyra

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
"If it walks like a duck..." En diesel är en diesel. Att låta som en traktor när man kommer är ju höjden av skämmighet! Bonnläpp där! :näsblod
Jag vet en dieselbil som inte låter som en... BMWs X5 med största dieselrovan (den jag körde var en 2018). Den låter som en bensinare och först när man lyfter huven och lyssnar noga, kan man ana att det är något annat. Där har de lyckats.

Körde en hyrd sådan till Tyskland ToR på 19h, ca 225 mil (räkna på det snittet, inkl de fyra timmar vi stod still). Drog precis under litern och då hade vi 500kg last hemåt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är lustigt, för min Mazda har också Takata ballonger / Handgranater och har inte blivit inkallad för byte.

Jag såg en bild på en som hade löst ut och slitit sönder en gjuten aluminiumklump som den sitter monterad i, och skjutit bitarna genom stolen.

Rätt allvarlig miss av ett säkerhetsföretag som tillverkar airbags kan man tycka, men Takata hade väl några tidigare fläckar på sitt rykte också, så man kan ju tycka att biltillverkarna skulle ha avstått från att köpa deras skit

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning