Någon som kan mycket om Saab?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
En icke-auktoriserad Saab-verkstad säger att de inte kan släcka varningslampan för airbag på min Saab 9-3. Råder mig att lämna den till Svenska Bil. Trist. Någon här som kan fixa? Vet någon som kan?

B1610 Styrdon. Felprogrammerat
Felsymptom
Airbag-varningslampan är tänd.
B1610
Styrdonet har fel konfigurering.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Åk till någon som har rätt verktyg alternativt skaffa en obdläsare för pc och leta rätt på en programvara som medger nollning av felkoder.

En vanlig handhållen obdläsare klarar oftast inte av att kolla andra koder än de för motorn.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Borde funka med tech2.
Sen tänds den ju igen om felet ligger kvar.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har tech2, men är knappast nästgårds.. kolla kontakt under stolarna fram. Klassisk felkälla på den modellen.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Vilken modell av 9-3 är det?
På OG var säteskontakten ett standardfel, men även kontrollenheten kunde drabbas av glapp.
Den sitter under mittkonsolen i närheten av fönsterhissarna.

På de nyare har jag ingen aning.

tommi

Guest
Årsmodell 2002. Lampan började lysa när jag monterade en ny original Saab-ratt (inget byte av airbag).

Låter som det ska gå att släcka men tech 2 dom flesta allbilsverkstäder har nog en som passar.Fick samma fel när batteriet byttes på bilen,bara släcka i det fallet iallafall.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Felkoden säger ju att något är ”felprogrammerat”. Kan en Tech 2 ”programmera om”?

:confused:

Inte helt 100 men borde fungera, "släckning" "programering" lite samma sak med olika ord. Lite konstigt att det inte fanns någon mer felkod än just B1610, möjligen styrdonet tackat för sej? Men helt klart värt ett test med tech2.

Edit läste ovan nu:
Lampan började lysa när jag monterade en ny original Saab-ratt (inget byte av airbag).
Troligtvis inget fel utan en släckning löser nog problemet. Du har ingen aning om vad meken läste ut koderna med?

Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Årsmodell 2002. Lampan började lysa när jag monterade en ny original Saab-ratt (inget byte av airbag).
Kopplade du ur batteriet när du gjorde bytet? Det går förstås inte säga att det inte uppstod något ytterligare fel i samband med bytet men du kan vara säker på att lampan tänds om du kopplar ur airbagen med batteriet inkopplat.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Kopplade du ur batteriet när du gjorde bytet? Det går förstås inte säga att det inte uppstod något ytterligare fel i samband med bytet men du kan vara säker på att lampan tänds om du kopplar ur airbagen med batteriet inkopplat.
Nej, batteriet var inte urkopplat. Bara avslagen tändning.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, batteriet var inte urkopplat. Bara avslagen tändning.
Tyvärr räcker det inte. Jag brukar ta för vana att koppla ur batteriet tio minuter innan jag skruvar med sådant. Inte enbart för att slippa lampan utan även för att känna mig tryggare med att den inte kommer lösa ut.

Om jag var du skulle jag inte spendera någon tid på felsökning utan bara hitta någon som kan släcka lampan.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Om jag var du skulle jag inte spendera någon tid på felsökning utan bara hitta någon som kan släcka lampan.
Är det konstigt att verkstaden jag lämnade in bilen till inte kunde göra det? De antydde ju att det inte var fråga om att bara ”släcka”, utan ”programmera om”.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det konstigt att verkstaden jag lämnade in bilen till inte kunde göra det? De antydde ju att det inte var fråga om att bara ”släcka”, utan ”programmera om”.

Jag håller med om att felkoden är underlig. Frågan är om deras verktyg kan släcka airbag-lampor men de inte fixade det på just på din (eller inte försökte) eller om verktyget helt enkelt inte kan göra det. Är det det senare alternativet borde de såklart ha upplyst dig om det om det var därför du lämnade in den och inte bara för att få koderna utlästa.

Om jag gjort något på min bil som jag vet får lampan att tändas hade jag tagit risken att något annat fel uppstått precis samtidigt och åkt till en Saab-verkstad som kan släcka den. Men det är som sagt bara så som jag hade resonerat men risken finns förstås att den tänds igen lika fort.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det jag menar är att du vet ju att du utfört ett jobb på bilen som garanterat får lampan att tändas. Risken att något annat skulle ha gått sönder precis samtidigt som du gjorde detta är relativt liten. Alltså hade jag tagit den risken och chansat på att det räcker att bara släcka lampan.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO