Någon som mekat skotermoped, behöver desperat hjälp!

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Jag vet att vi inte är något mopedforum men här har vi mycket kunskap!
Finns det någon som har mekat med dotterns, grabbens, frugans eller egen skotermoped?

Vi har köpt en skotermoped som gumman ska ha att köra till jobbet med. Mopeden är original, Honda X8R.

När jag körde hem den igår så gick den som den skulle till att börja med, ca 6 mil. Nu vill den inte driva iväg när man startar från stillastående, den varvar inget alls. Har man lite rull så kommer den sakta upp i fart (riktigt sakta) men när man väl kommer upp i 20-25 km/h så går den som den ska.

När jag startade min hemfärd igår så hade inte mopeden varit använd på över ett år. Från trafikljusen var det inga problem, utan man hängde lätt med övrig trafik och toppfarten är det inget problem med. Upp för backar höll den lätt 55 km/h på mätaren. Det byttes variator 2009 på den. Jag har gjort ren förgasaren utan någon förändring.

Är det någon som kan komma på någon bra idé vad jag ska göra??

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Kolla variatorn. Hade en Peugeot Vespa en gång som blev som du förklarar. Orkade ingenting i början men fick den lite hjälp så gick den bra sedan. Minns dock inte hur det löste sig

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Låter som att variatorn har låst sig i utväxlat läge. Då kommer den att bli tokseg när du ska iväg pga för hög utväxling men gå ganska normalt när du kommit upp i fart.

Hur du däremot fixar det vet jag inte eftersom jag bara fixat lite med snöskotrar.

Jeppe0001

Medlem
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
R1-05, Tuono V4 Factory-17
Låter som något med variatorn / koppling. Kolla så att det är rätt variatorvikter och att dom är runda och fina. Kolla även kopplingen så att den inte kärvar / testa byt kopplingsfjädrar.

Om du har moppen på centralstödet (bakhjulet fritt i luften) och testar att gasa, Har den fortfarande samma bekymmer att accelerera?

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Låter som att variatorn har låst sig i utväxlat läge. Då kommer den att bli tokseg när du ska iväg pga för hög utväxling men gå ganska normalt när du kommit upp i fart.

Hur du däremot fixar det vet jag inte eftersom jag bara fixat lite med snöskotrar.
Jag tror med på variatorn, vikterna har fastnat, spruckit eller det är något klegg som hindrar den från att rulla i sina banor. Plocka isär, gör rent, byt ut trasiga delar. DEt kan gå att köra med tre av sex vikter, om du har lite trim på moppen, men annars byt till standard grejer.
Lägg upp några foton om du är osäker på vad som har hänt.
googla på din moppe och variator så får du både bilder och filmer som visar hur det fungerar.

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Låter motorn som den ska? Om den gör det.

Öppna variatorkåpan, akta så inte kickdrevet och startmotorn åker med ut!
Kolla om skivorna som sitter på den främre axeln inte tjärvar. Kan ha oxiderat eller kläggat igen.
Om detta löper som det ska får du ta loss främre skivan samt remmen, för att komma åt bakre skivan. Där det sitter små runda vikter inuti, kolla så dessa är runda.

Om allt detta fungerar får du googla på hur du kollar över kopplingen.

Här har du en relativt bra förklaring.
http://m.youtube.com/watch?v=Se35U_bSi-c

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
När den står på centralstödet så varvar den precis som den ska.

Japp, det är precis som om den inte "växlar ner"

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Det viktigaste är inte att du kör länge, utan att den är snabb.
En sak jag brukade göra, MEN DETTA GÖR DU PÅ EGEN RISK, är att sätta en bult eller dylikt mot flänsarna på variator hjulet. Och dra med spärrskafft eller dylikt. Finns ju dock en risk att en fläns går av.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Finns kolvstopp att köpa som man skruvar i tändstifthålet.
Billigare lösning jag använder är ett beggat stift som jag rensat i änden som
går in i cylindern och gängat dit en skruv i lagom längd istället.

Jag skulle nog byta variatorrem o vikter till att börja med.
Ingen dyr operation!

Last edited:

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Har plockat loss variatorn och kollat vikterna, har beställt nya, även om det bara är några som är lite slitna. Men tror att det största problemet är att variatorn inte kan röra sig. Den har kärvat fast i det lilla röret som den ska glida på. (vet inte vad det heter)

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Definitivt det som är fel. Vet inte heller vad det heter, men den ska glida väldigt lätt där. Bytte variatorrem på dotterns moppe förra helgen, moppen ska ut för försäljning.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Tack för all hjälp och tips.
Det var variatorn som hade fastnat på det lilla röret som den skulle glida på. Med en hel del WD40, gummikloss, stor hammare och en hel del våld så släppte det.
Smärjelduk och sedan ett par droppar symaskinsolja så glider det fint.
Nu går den som den ska igen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...