Någon som saknar en Grön Kawa Ninja?!?

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Yamaha FZR 1000
Var ute och gick på en cykelväg förrut idag, och på ena sidan i det höga gräset får jag syn på en grön Kawa Ninja nedlagd. Noterar registreringsnumret och skickar iväg ett sms till vägverket.

Får svar om att den inte är rapporterad stulen, så nu undrar jag vad jag ska göra... Ska jag bara glömma min iaktagelse, tro att allt är som det ska vara, och vakna imorgon som om inget har hänt - eller ska jag ringa och meddela någon om denna aningen misstänkta syn? Ingen lägger väl en hoj frivilligt i diket brevid en cykelväg (säkert 100 meter till närmaste bilväg)?

Jag såg hojen vid 21:30 och är inte heller säker på om den fortfarande är kvar...

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Mephiboseth skrev:
Var ute och gick på en cykelväg förrut idag, och på ena sidan i det höga gräset får jag syn på en grön Kawa Ninja nedlagd. Noterar registreringsnumret och skickar iväg ett sms till vägverket.

Får svar om att den inte är rapporterad stulen, så nu undrar jag vad jag ska göra... Ska jag bara glömma min iaktagelse, tro att allt är som det ska vara, och vakna imorgon som om inget har hänt - eller ska jag ringa och meddela någon om denna aningen misstänkta syn? Ingen lägger väl en hoj frivilligt i diket brevid en cykelväg (säkert 100 meter till närmaste bilväg)?

Jag såg hojen vid 21:30 och är inte heller säker på om den fortfarande är kvar...
Kontaka polisen DIREKT!!!

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Yamaha FZR 1000
hmmm, lätt och vara efterklok, visst borde jag kanske ringt med en gång när jag såg den, men konserten som jag var på väg till drog all uppmärksamhet... :kocko

I min hast fick jag iväg smset till Vägverket och såg att den inte var lyst, och tänkte inte mer på det förrän jag kom hem nu.

Har följt era råd och ringde och pratade med en polis precis, han skulle skicka en bil till platsen och kolla om den ligger kvar... Nu kan jag nog sova gott iallafall...

Edit: Pratade just med bilen, de var på väg till platsen för att kolla om den låg kvar. De kunde inte se den från bilen, men ville ha en exakt beskrivning vart jag såg den, för att gå ur och titta efter den... God natt!

Last edited:

Gavazn

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
R6...99 omlackad svart
???

Mephiboseth skrev:

Säg att du driver.... :huvet :huvet Hur kan man va så dum ui huvet???

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Yamaha FZR 1000
Gavazn skrev:
Säg att du driver.... :huvet :huvet Hur kan man va så dum ui huvet???

Stressad, försenad och inte vid mina sinnens fulla bruk, så tänkte jag inte hela vägen, det var dumt av mig. Men hojen var inte lyst, så jag reagerade inte på det, och poliserna patrulerade runt i området, så jag tänkte att de säkert noterat den och kollat upp den... Det var ändå ca 4000 som rörde sig i det området ikväll...

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Mephiboseth skrev:
Stressad, försenad och inte vid mina sinnens fulla bruk, så tänkte jag inte hela vägen, det var dumt av mig. Men hojen var inte lyst, så jag reagerade inte på det, och poliserna patrulerade runt i området, så jag tänkte att de säkert noterat den och kollat upp den... Det var ändå ca 4000 som rörde sig i det området ikväll...
Men man borde reagera om det ligger en sporthoj i ett dike... Är den inte lyst så har nog ägaren bara inte upptäckt att den är väck ännu.... När du sms:ade så måste du ju fått ett namn på ägaren, som du kunde ringt och frågat om allt var som det skulle...

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Yamaha FZR 1000
Firefly skrev:
Men man borde reagera om det ligger en sporthoj i ett dike... Är den inte lyst så har nog ägaren bara inte upptäckt att den är väck ännu.... När du sms:ade så måste du ju fått ett namn på ägaren, som du kunde ringt och frågat om allt var som det skulle...

Jo, jag håller med dig, lätt och vara efterklok... Namnet jag fick var dock ett namn som matchade ca 24 träffar på aktuell ort, och ringa runt till alla dem sent på kvällen kändes inte aktuellt.

Edit: bättre sent än aldrig iallafall...

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Mephiboseth skrev:
Jo, jag håller med dig, lätt och vara efterklok... Namnet jag fick var dock ett namn som matchade ca 24 träffar på aktuell ort, och ringa runt till alla dem sent på kvällen kändes inte aktuellt.

Edit: bättre sent än aldrig iallafall...

Ehhh... det låg inte en varelse med två armar, två ben o ett huvud i närheten också?

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Hoj
R1 - 04 Raceversion
KawaZX12r skrev:
Ehhh... det låg inte en varelse med två armar, två ben o ett huvud i närheten också?

Det får vi väl inte hoppas om det var en bra bbit från en större väg?

/Urban

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Förslag på saker man skulle kunna göra vid liknande situatoner:

-Ringa polisen. Kolla med dom vad dom tycker man skall göra. (Kanske flytta på hojen till ett säkrare ställe tills polisen kan ta tag i ärandet)
-Stanna kvar tills polisen kommer. (givetvis riskerar man inte livet för en stulen mc ifall tjuven kommer tillbaka)
-Ifall man inte har möjlighet att stanna så frågar man polisen ifall det är ok att man låser motorcykeln med sitt eget mc-lås tills dom dyker upp. Man kan ju utan problem komma och låsa upp den på polisstationen senare.

Tony Tiger

On The Run
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
VN2000 (KTM 625 SXC/SM -03 såld)
Varför inte ringa bilregistret och sen till ägaren, tar kanske 5 minuter.

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
När jag ska ut och fiska så kör jag ut min hoj i terrängen för att den inte ska vara synlig för förbipasserande. Det kan ju faktiskt vara någon som gjort likadant, alternativt fått motorstopp och velat gömma hojen.

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Gren skrev:
När jag ska ut och fiska så kör jag ut min hoj i terrängen för att den inte ska vara synlig för förbipasserande. Det kan ju faktiskt vara någon som gjort likadant, alternativt fått motorstopp och velat gömma hojen.
Brukar du lägga din sporthoj i terrängen?

"Spruckna kåpor?, Äh, bara ingen ser den så...."

Eller vadå?

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Yamaha FZR 1000
Aratron skrev:
tänk om det låg en stackare nånstanns i närheten

Att det inte låg någon i närheten är jag helt säker på, då hojen inte var brutalt nerlagd utan bara nerlagd som om någon gjort en parkering utan stöd. Kollade runt noga i området, och såg ingen där heller.

Pratade med polisen idag igen, och de hade ringt ägaren och kollat imorse, han hade själv parkerat den vid kanten av cykelvägen, och tyvärr hade stödet vikt sig under den så den vält. Han var i området och kom och hämtade den någon minut efter att jag gått förbi. De hade också frågat honom om hur cykeln hamnat vid en cykelväg, men det hade han inget bra svar på...

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Gren skrev:
Brukar du rapportera den stulen också innan du sätter mask på kroken?

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Så min teori var inte så tokig som ni trodde. :)

Säkert en fyllebult som insåg sina brister när han körde.

morlock skrev:
Brukar du rapportera den stulen också innan du sätter mask på kroken?

Så går det när man inte läser ordentligt. ;)

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...