Någon som testat Viking MC-larm?

dragkhar

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Z1000
Inte ännu, men jag beställde ett precis :banana

Snacka om att ge ett bra första intryck dock.
Fick svar direkt att beställningen var gjord, per mail, och 30 min senare fick jag en bekräftelse på att varorna var på väg. :tummenupp
 

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
Jag har ett sånt larm men jag har inte lyckats klura ut hur jag ska montera/koppla det.
Undrar även hur batteriet står sig med larmet inkopplat?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag har haft ett dylikt billarm som var två-vägs. Säger bra en sak:

FY F-N va less man blev på att byta batterier i fjärrkontrollen minst 1 gång i veckan !!!
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...
FY F-N va less man blev på att byta batterier i fjärrkontrollen minst 1 gång i veckan !!!

Har fått ett sådant monterat. Skall bli intressant att se om det stämmer.
Kan ju bero på:
Ditt avstånd från parkeringen till ditt hem?
Väggar mellan parkering och hem?
Typ av batterier?
 

Jaakoobssoon

Member!
Gick med
27 Mar 2008
Ort
.
Hoj
.
Jag har ett sånt larm installerat på min mc och är då riktigt nöjd, har haft det i kanske ett och ett halvt år och har kanske bytt batterier i min fjärrkontroll 3 ggr och det har då aldrig strulat...

Glömde skriva att jag har ca 200 meter mellan mitt garage och sovrum, och det är bra kontakt mellan dosan och larmet...
 
Last edited:

dragkhar

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Z1000
jaha, då har man fått larmet då, fick det iofs i fredags men hade ingen tid att kika på det i helgen.
Öppnade kartongen i morse och insåg att jag antingen måste leta fram en god portion tålmodighet och envishet eller ta ngn form av elektrikercertifiering för att kunna koppla in det.
Inte för att jag direkt hade väntat mig ngn "plug'n-play" larm men man hade ju hoppas på ngt lite enklare.

Får se hur det slutar...
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
har inte det larmet på motorcykel men däremot använder jag vikings larm till själva garaget och jag är mer än nöjd kan jag säga.
skulle inte tveka att köpa detta larm till mc,n:tummenupp
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
har inte det larmet på motorcykel men däremot använder jag vikings larm till själva garaget och jag är mer än nöjd kan jag säga.
skulle inte tveka att köpa detta larm till mc,n:tummenupp

5000m räckvid är ju inte mycket.
Säg att dom lyfter upp hojen i bussen på 1 minut. Sen åker dom därifrån med en medelhastighet av 60km/h då är dom utanför dom där 5000m på 4 minuter.

Så du har alltså 5 minuter på dig från att larmet går tills dom är utanför mätområdet. Inte så lyckat larm va. Åker dom i 90km/h i 10 minuter har dom kommit 1.5mil.

Så jag ser knappt vad det larmet gör för nytta om du inte står med kläderna på när larmet går. Säg att man ligger i sängen när larmet går och man har 200m till garaget så ska man klä på sig, hitta nycklar, springa dit, sen inse att dom redan åkt. springa hem igen och hämta bilnycklar "om man nu har bil" sen tillbaka och efter, då är det redan försent.

Kan ju vara bra om man har garaget som sitter ihop med huset som jag. Men vad gör larmet för nytta om man inte är hemma ?

Ska man ha ett larm så ska det ju vara genom gps så man kan följa det var det än är.
 
Last edited:

dragkhar

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Z1000
5000m räckvid är ju inte mycket.
Säg att dom lyfter upp hojen i bussen på 1 minut. Sen åker dom därifrån med en medelhastighet av 60km/h då är dom utanför dom där 5000m på 4 minuter.

Så du har alltså 5 minuter på dig från att larmet går tills dom är utanför mätområdet. Inte så lyckat larm va. Åker dom i 90km/h i 10 minuter har dom kommit 1.5mil.

Så jag ser knappt vad det larmet gör för nytta om du inte står med kläderna på när larmet går. Säg att man ligger i sängen när larmet går och man har 200m till garaget så ska man klä på sig, hitta nycklar, springa dit, sen inse att dom redan åkt. springa hem igen och hämta bilnycklar "om man nu har bil" sen tillbaka och efter, då är det redan försent.

Kan ju vara bra om man har garaget som sitter ihop med huset som jag. Men vad gör larmet för nytta om man inte är hemma ?

Ska man ha ett larm så ska det ju vara genom gps så man kan följa det var det än är.


Larmet har en microsensor som man kan ställa in känsligheten på.
Då går larmet om ngn typ lytar sig över hojen, sen känner den också av om man lutar upp den.
Med andra ord går ju larmet långt innan ngn hunnit lyfta upp den på bussen.
Dessutom är det i mitt fall jävligt svårt att komma fram till hojen med ngt annat än en skåpbil på sin höjd och då lär det ta ett bra tag att baxa in den från det att larmet gått.

Visst GPS hade väl varit smutt men men ...
 

FightThePoison

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2011
Ort
Bålsta
Hoj
Kawasaki zx9r 2001
Bumpar tråden lite.

Funkar det där på en kawa-01, eller är det för nyare cyklar? Alt. att det är någon funktion som inte går att koppla in?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top