Någon som varit i Nairobi, Kenya?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
som kan dela med sig oavsett om man varit där som turist eller kanske t.o.m har bott där och jobbat.

både bra och dåligt om staden/regionen.

tacksam för svar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Bor där sedan ett halvår även om jag ska flytta hem till Sverige igen om någon månad eller så.

Stor och skitig stad med växtvärk, så vad jag rekommenderar är väldigt beroende på ditt syfte och vad du gillar. Vacker natur finns på dom flesta ställen som inte är sönderbyggda, dvs inte i själva Nairobi.

Om några veckor kommer den stora regnperioden så det kan vara bra att inte tima in den.

+)
Ingen malaria till skillnad från nästan hela resten av landet.
Hög höjd = ok klimat. 15 grader på natten 25-28 på dagen. Diffar bara någon grad mellan olika delar av året.
Nairobi nationalpark är faktiskt helt ok även om den kanske inte riktigt kan mäta sig med dom stora längre bort.
Väldigt trevliga människor
Taxi är relativt billigt men var beredd på att förhandla. Buss är nästan gratis och väldigt turtätt.
Tjänster (städning etc) kostar ca 10 spänn timmen och då betalar du ändå överpris.
Kristna och muslimer som faktiskt lever i haromni med varandra. Al Shalab finns förvisso men det är mestadels somalier, av dom infödda är det sällan religiösa konflikter, man verkar ha en respekt för varandras religioner utan att krypa för varandra för den delen.

-)
Skitigt som sören. Lastbilar från typ 40-50talet ger stora rökmoln efter sig
Farligt i fel delar av staden, typ stora delar av östra och slumområden som Kibera. Gå aldrig ut när det är mörkt oavsett var du är, taxi gäller då även om du ska ett kvarter bort. Men dagtid är det safe, varken jag eller någon jag känner har blivit rånad dagtid.
Ganska ont om parker, åtminstone där jag bor. Blir ofta taxi till annan del av staden.
Valtider. Förra valet dog lite drygt tusen pers och nästa val är nu på måndag. Troligtvis blir det en andra valomgång i april och det är då det i sådana fall blir lite rörit
Man får se mycket skit och fattigdom om man inte är noggran med att ta på skygglapparna varje gång man ska ut
Korruption
Byråkrati
Alla vill ha pengar av dig.
Stammkrig, speciellt mellan nomader och bofasta. 100 poliser blev slaktade för några månader sedan, blev bara några artiklar.
Alla som har råd bor bakom staket, elstängsel och taggtråd. Ser lite deprimerande ut.
Bostadsbubbla delux, en trea i bra område i Nairobi med pool innanför staketet kostar från 9000 SEK per månad och uppåt, vilket är bisart när genomsnittslönen ligger på 800 SEK i månaden. Men i resten av landet är det mycket billigare. Bostadsstandarden är ofta låg, inte säkert att det finns varmvatten, i vår knappt 8 år gamla lägenhet så pajar för jämnan kranar, elinstallationer, avlopp etc.
Elavbrott flera gånger i veckan, ibland lång tid. Se till att bo där det finns batteribackup eller reservkraft.
Trafiken i Nairobi är ett skämt. Totalt igenkorkat i rusningstrafiken men ofta även resten av dagen. Inte ovanligt att det är snabbare att gå. Matatus (minibussar) kör på trotoarer om dom inte kommer fram på annat sätt, dessutom är dessa extremt olycksdrabbade = undvik.

Generellt ska man kolla med sin reseförsäkring var den gäller, gäller oftast inte för nära Somaliska gränsen (ex 6 mil till land, 15 mil längst kust, tyvärr i sådana fall ink Lamu), kåkstäder, andra oroliga områden som Tukana etc.

Men vill du ha safari och kan tänka dig att åka några timmar så finns exempelvis Masai Mara, Samburo etc, gillar du bad så finns paradisstränder norr och söder om Mombasa som Diani Beach, Tiwi Beach m.m, men undvik själva staden. Västra Kenay är ganska fattigt men har regnskog som Kakamega. Kisumu ligger vid viktoriasjön är kanske inte så rolig längre, ofta helt igenväxt av vattenhyacinter men blåser det rätt så kan man ta en tur på den till små öar, kolla på flodhästar etc.

Ska du köpa en guidebok rekommenderar jag för just Kenya "Rough Guide" framför "Lonely planet".

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Helvete vad vi fuckat upp den där kontinenten. Vad ska du dit och göra lilla bettis? Har en facebookkompis (är lite osäker över hur vi känner varandra) som bor där om du vill ha mer info.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Helvete vad vi fuckat upp den där kontinenten. Vad ska du dit och göra lilla bettis? Har en facebookkompis (är lite osäker över hur vi känner varandra) som bor där om du vill ha mer info.

det är å en väns vägnar jag frågar.

men din kompis låter intressant - är det ok om jag får hans emailadress (ringa dit kostar väl skjortan) och ställer en del frågor etc etc?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Ja, det var ju rena paradiset före oss.....

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja, det var ju rena paradiset före oss.....

Det är ju inte bara koloniseringen och den allmänna utrotningen av löst folk som är problemet. Våra tullsatser är idag lika effektiva som vilket mekaniserat infanteri som helst.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är ju inte bara koloniseringen och den allmänna utrotningen av löst folk som är problemet. Våra tullsatser är idag lika effektiva som vilket mekaniserat infanteri som helst.
Jo sådan är människan man ser till sitt eget bästa.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Helvete vad vi fuckat upp den där kontinenten.

Ja fy fan! Jag tänker på det varje kväll jag går och lägger mig. Får ångest och kan inte somna.

Edit. Låter förövrigt som ett bra valt resmål. 100 snutar slaktade, stamkrig, religionskrig, malaria och luft som dödar dig på ett par månader. Men taxin är ju ganska billig i alla fall.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
det är å en väns vägnar jag frågar.

men din kompis låter intressant - är det ok om jag får hans emailadress (ringa dit kostar väl skjortan) och ställer en del frågor etc etc?

Hans kompis kan jag inte hjälpa dig med men det finns snorbilliga sätt att ringa dit. Utan att köpa massor av timmar för nästan inga pengar alls påstår jag att det t o m är dyrare att ringa till Norge/Danmark med flertalet operatörer, som i mitt fall t ex.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hans kompis kan jag inte hjälpa dig med men det finns snorbilliga sätt att ringa dit. Utan att köpa massor av timmar för nästan inga pengar alls påstår jag att det t o m är dyrare att ringa till Norge/Danmark med flertalet operatörer, som i mitt fall t ex.
Tja, skype kostar 2 kronor i minuten, ner till hälften om man köper mer tid. Från Kenya til Sverige ringer jag obegränsat till fasta nummer för 50 spänn i månaden men tyvärr verkar det inte finnas samma sätt att ringa till Kenya. Väl i Kenya köper man kontantkort och ringer för 10 öre minuten till alla telefoner i landet, fast som mobil.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Edit. Låter förövrigt som ett bra valt resmål. 100 snutar slaktade, stamkrig, religionskrig, malaria och luft som dödar dig på ett par månader. Men taxin är ju ganska billig i alla fall.
Kenya är otroligt vackert. Religionskrig existerar i praktiken inte, stamkrig drabbar inte dig som reser in (om du nu inte tänker börja leva nomadliv med boskap). 100 slaktade snutar var när dom försökte hjälpa att återta stulen boskap.

Slappa vid den tropiska kusten, dra på safari i några av världens bästa nationalparker samt regnskog m.m. gör landet i mitt tycke till ett ypperligt resmål, är man smart så bokar man själv hemifrån så blir det mycket billigare än att gå via charterbolagen.

Men nu var frågan att bo och leva i huvudstaden Nairobi och det är jag kanske inte riktigt lika positiv till sett rent som upplevelse. Bor man så drabbas man av korruption på ett annat sätt än som turist. Men med rätt jobb så skulle det vara värt det.

Självfallet ska man vara påläst och veta vart man inte ska åka men det gäller dom flesta resmål i världen.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Ja vilket javla stalle.

Frugans mamma var fodd i kenya (fran Goa ursprungligen) kommer inte ihag hur fan det gick till men nagon gang pa 70 talet, vid nagot regerings skifter om jag minner mig ratt, sa sparkades en himla massa 'utlanningar' ut.
Dom fick en vecka pa sig att packa sina grejor och dra. Det va folk som va fodda dar! Hus, mark, grejor, husdjur osv va bara att lamna

Fy fan for Afrika, dit aker jag aldrig. Men som sagt det ar ju sakert fukkat av anledningar som redan namnts

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja vilket javla stalle.

Frugans mamma var fodd i kenya (fran Goa ursprungligen) kommer inte ihag hur fan det gick till men nagon gang pa 70 talet, vid nagot regerings skifter om jag minner mig ratt, sa sparkades en himla massa 'utlanningar' ut.
Dom fick en vecka pa sig att packa sina grejor och dra. Det va folk som va fodda dar! Hus, mark, grejor, husdjur osv va bara att lamna

Tror det du nämner finns exempelvis http://en.wikipedia.org/wiki/Indians_in_Kenya

Kenya achieved independence from Britain in 1963, and thereafter followed a period of volatility in African and Asian relations. Asians, along with Europeans, were given two years to acquire Kenyan citizenship which in turn would renounce their British passports. Out of approximately 180,000 Asians and 42,000 Europeans in Kenya at the time, fewer than 20,000 had submitted their applications by the deadline.[5] This in turn lead to growing animosity and distrust from Africans, and those who failed to take up Kenyan citizenship were deemed disloyal by their fellow countrymen.[6]
Those without Kenyan citizenship soon became subject to increasing discrimination by the ruling government. Asians in the civil service were sacked in favour of Africans, the Kenyan Immigration Act 1967 required them to acquire work permits, whilst a Trade Licensing Act passed in the same year limited the areas of the country in which non-Kenyans could engage in trade.[7] In the late 1960s and early 1970s, faced with a dim future in Africa, many Asians choose to utilise their British passport and settle in the United Kingdom. There are now sizeable communities of Kenyan Asians in London and Leicester.

Visiting Kenya in the 1970s, the Indo-Trinidadian writer Shiva Naipaul referring to the inward focus of the Kenyan Asian community, commented that "the Indian in East Africa brought India with him and kept it inviolate".[8] Today, the Indian community in Kenya is estimated at over 100,000 and is dispersed throughout the country. Those who remained saw a gradual improvement in their legal status, however the Kenyan Asian community continued to be cautiously inward and self-reliant. Despite varying degrees of acculturation, most have retained their strong Indian ties and traditions, and are a close-knit, endogamous community.[9] Kenyan Asians, despite constituting less than 1% of Kenya's population, play a key role in the economy. Many are engaged in business and retail, and the community enjoys a relatively prosperous status. Prominent names such as Naushad Merali and Manu Chandaria have also moved into philanthropy. In terms of religion, most Kenyan Asians are Hindus but there are large numbers of Muslims and Sikhs. Indian temples and mosques can be found all over the country, whilst there are more than 20 Sikh gurdwaras.

Tydligen tillföll mycket konfiskerad mark släkt och vänner kring Kenyatta, deras första president efter självständigheten. Diskuteras än i dag en hel del i landet, speciellt som en av de som kandiderar till att väljas till president på måndag är son till denna första president (och dessutom under utredning av Internationella brottmålsdomstolen i Haag men det är en annan historia)

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tja, skype kostar 2 kronor i minuten, ner till hälften om man köper mer tid. Från Kenya til Sverige ringer jag obegränsat till fasta nummer för 50 spänn i månaden men tyvärr verkar det inte finnas samma sätt att ringa till Kenya. Väl i Kenya köper man kontantkort och ringer för 10 öre minuten till alla telefoner i landet, fast som mobil.

Polaren som rest en massa i ffa östra och södra Afrikat köper kort för 100 spänn på Möllan han kan prata hur länge som helst. Tycker det låter ungefärligen som det du beskriver. Att det går att ringa billigt där är en sak, det är när vi ska ringa dit det brukar ticka på. Tror det var det bettet undrade.

Har bara mellanlandat på flygplatsen. Världens tråkigaste? Getlukten sitter dessutom djupt ner i heltäckningsmattan. Kul detalj var att en kvinna där med lätthet överröstade killen med megafonen, till synes helt utan ansträngning. Stoltheten över denna talang gick inte att ta miste på. Än mer påtagligt blev det när en kvinna till ur personal med samma talang dök upp och de kunde gunga hästskokorridoren fram, chitchatande i 130 db.:4skrika:4skrika

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping