Tror inte grabben fattar så jag för väll förklara för ungdomarna
Svänghjulet sitter på en konisk axel!
Svänghjulet är i sin tur också konisk!
Allså 2st koniska ytor mot varan blir en väldigt stark låsning
Men extra på detta så sitter det även en krysskil som låser de hela extra för att förhindra att svänghjulet rör sig i förhållande mot axeln, Som i sin tur måste sitta på rätt sätt för att få tändning vid rätt tidpunkt. Tur vi då har en krysskil som förhindrar att man sätter svängjulet fel.
DETTA SKA VARA SÅ! SÅ TAPPA ALLDRIG BORT KRYSSKILEN!!!!!!!
För att lossa svänhjulet så lossa på yttre muttern.
Smidigast med en mutterdragare!
Att försöka hålla imot med polygrip,rörtång,skruvmejsel etc etc kan skada svänhjulet. GÖR INTE DET.
Svänghjulet har ingutna magneter som ger impulser till fördelare och i sin tur gnista till tändstiftet. skadas dessa så e det bara att köpa ett nytt
FÖR ATT LOSSA PÅ SVÄNHJULET SÅ ANVÄNDER MAN EN AVDRAGARE
Finns i de flesta storlekar och former.
Bäst användnings område tycker jag är dom 3-armade.
Köps smidigast på EX Biltema,Jula etc.
Hur man använder en avdragare
Hittade en länk hur man använder en avdragare på en propeller!
Samma princip gäller en 3-armad avdragare på att svänghjul!
http://www.propellertrim.se/Tipsochtrix/Default.aspx
Lycka till