Färg kan justeras vid normal kontrollbesiktning av besiktningsfirman. Så var det iaf senast jag gjorde det. Däremot kontrollbesiktigas inte mopeder klass-1 .
De flesta MCs står ändå som "flerfärgade" i fordonsinformationen. Skulle inte vara förvånad om så är fallet med din nya spindelnätspimpade Peugot Ludix. Kolla upp mot fordonsinformationen via regnummer på
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Om den nu inte står som flerfärgad och du verkligen vill vara laglydig, så kontakta transportstyrelsen och fråga. Finns nog inte så många moppebyggare här. Jag fick snabb återkoppling från Transportstyrelsen när jag hade besiktningsrelaterade frågor på ett släp. Eller kontakta en besiktningsfirma och kolla om du kan göra en kontrollbesiktning, samt göra färgbytet via dem. Tydligen kan man få föreläggande om kontrollbesiktning på en moped klass 1av polis om fordonet är risigt. Däremot nog större chans att du får nedslag på något, just för att den är risig och stått still länge.
Men ja, det är en moped. Jag skulle säga att det är fullständigt skitsamma om du byter färg på plast.