Någon som vet?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hojbygge... Tja, denna tingest har stått i ett MC-förråd hur länge som helst. Råkade träffa ägaren och slog till, köpte den för noll och ingenting.

Tänkte lacka den rosa med "Hallo-Kitty" tema med tillhörande "lull-lull". Bara för att jag kan :)

Men måste jag anmäla färgbyte till Transportstyrelsen? Vet någon?

Moppe.jpg

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Just Hello Kitty-teman måste anmälas till Transportstyrelsen, bilder måste också bifogas :fakta

Aha. Den klassas om som fordon alltså? Från bruksfordon till häftigt åk... Dyrare i försäkring gissar jag den blir då också :)

"Tänkte inte på det"

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Färg kan justeras vid normal kontrollbesiktning av besiktningsfirman. Så var det iaf senast jag gjorde det. Däremot kontrollbesiktigas inte mopeder klass-1 .

De flesta MCs står ändå som "flerfärgade" i fordonsinformationen. Skulle inte vara förvånad om så är fallet med din nya spindelnätspimpade Peugot Ludix. Kolla upp mot fordonsinformationen via regnummer på https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Om den nu inte står som flerfärgad och du verkligen vill vara laglydig, så kontakta transportstyrelsen och fråga. Finns nog inte så många moppebyggare här. Jag fick snabb återkoppling från Transportstyrelsen när jag hade besiktningsrelaterade frågor på ett släp. Eller kontakta en besiktningsfirma och kolla om du kan göra en kontrollbesiktning, samt göra färgbytet via dem. Tydligen kan man få föreläggande om kontrollbesiktning på en moped klass 1av polis om fordonet är risigt. Däremot nog större chans att du får nedslag på något, just för att den är risig och stått still länge.

Men ja, det är en moped. Jag skulle säga att det är fullständigt skitsamma om du byter färg på plast.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sist jag bytte färg (länge sedan) så skulle det egentligen till en regbesiktning men besiktningsmannen fixade det utan kostnad vid kontrollbesiktning. Oftast verkar dock ingen bry sig om det står rätt i pappren eller ej.:va

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tack för svar k1322. Den står som röd. Gillade din kommentar "spindelnätspimpade" :)

Vet att det inte finns många moppebyggare här men kör en GSX1100 till vardags och tänkte att den här skulle kunna vara en "jolle" til min "madam" så att säga.....

- - - Updated - - -

Sist jag bytte färg (länge sedan) så skulle det egentligen till en regbesiktning men besiktningsmannen fixade det utan kostnad vid kontrollbesiktning. Oftast verkar dock ingen bry sig om det står rätt i pappren eller ej.:va

Tack för svar! :)

- - - Updated - - -

Perfekt ämne för att bygga en Peugeot Ludixrous!

Vad tusan är det???

/Okunnig

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
PS: Kollade försäkringspremier nu...

Hur i helskotta kan en liten ful liten moppe vara dyrare att försäkra för mig än min Suka 1100?????

Aldrig med motorsport får man ha kul tydligen...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår