Någon som vill övningsköra med mig?

-Freddy-

Guest
Ska ta mc-kort nu och tänkte höra om det finns någon som skulle kunna hjälpa att välja hoj och övningsköra med mig? Känns inte så lockande att börja på trafikskola innan man ens kan med en hoj

Har b-kort sen 4år och har börjat köra taxi nyss så jag är inte vilse i trafiken :tummenupp ¨

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Freddy82 skrev:
Ska ta mc-kort nu och tänkte höra om det finns någon som skulle kunna hjälpa att välja hoj och övningsköra med mig? Känns inte så lockande att börja på trafikskola innan man ens kan med en hoj

Har b-kort sen 4år och har börjat köra taxi nyss så jag är inte vilse i trafiken :tummenupp ¨
Bästa sättet tycker jag om du är helt nybörjare på hojar är faktiskt att vända dig till en bilskola. Där får verkligen lära dig grunderna och förmodligen starta med att en 125:a för att sedan gå vidare med tyngre hojar när du blivit mer säker. Ta några lektioner sedan kan du börja övningsköra privat. Val av hoj är ju ingen enkel grej men ett tips är att inte köpa för stor/effektstark mc, sedan är en hoj med upprätt körställning mer lätthanterlig.

Lycka till! :tummenupp

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
RJ skrev:
förmodligen starta med att en 125:a för att sedan gå vidare med tyngre hojar när du blivit mer säker.

:confused: Är det inte tung hoj som gäller för honom?

Trodde det var 750 man hoppade upp på...
Gjorde iaf jag, läraren skjutsade till övningsbanan, sedan fick man visa vad man klarade av. Dvs. krypköra, bromsa och svänga!

Men som påpekas här av RJ! Det bästa är att kliva in på körskolan och låta utbildade övningslärare få ge grunderna.

Btw, har inte haft kortet tillräckligt länge för att nappa på frågan om övningskörning. Sorry!

-Freddy-

Guest
Grejen med att börja från scratch på trafikskola är att det troligast blir ganska dyrt i onödan. Bäst vore nog att lära sig hantera en hoj rent körmässigt själv och sedan ta hjälp av trafikskola för att hantera hojen i trafik men vad vet jag?

Ang mc val har jag varit inne lite på antingen en dominator eller en funduro kanske, dom borde ju vara ganska lätthanterliga och bra att lära sig grunder på. Fasst å andra sidan har jag inte lört någon landsvägareså jag vet inte :rolleyes:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Lite svårt att egentligen säga vad som är bäst när jag inte vet om du har någon hojvana. Har du kört moped? Kört crosshoj? Har man "bara" kört moped brukar det underlätta enormt. Visst kan det vara sant som du säger att det är vettigt att träna upp sig körmässigt innan du går till en trafikskola MEN i trafikskolan får du verkligen lära dig grunderna och framförallt lära dig rätt på en gång. Det behöver inte handla om många körlektioner säg 2-4 st sedan är du igång för att träna "hemma". Hojarna du räknat upp är vettiga och lättkörda.
Bara för att man skall ta tung kort kan man väl börja träna på en 125:a? Tack och lov får man väl säga att de har tagit bort den onödiga garagevändningen till i år.
Tyvärr kan inte jag heller ställa upp som handledare vid övningskörning som det så fint heter, har redan lovat bort på mig till min sambos syster som skall ta hojkort.

Frippe_Umeå

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2005
Hoj
Ingen just nu
Tog 10 lektioner själv från scratch om man inte räknar moppetiden. Man lär sig många dumheter när man kör moppe :)

Alltså, behöver inte bli så himla dyrt. Har du dessutom erfarenhet i trafiken även om man inte ska jämföra bilkörning med hoj, så är det ju ett plus.

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Min sambo började öva gas och koppling på en cb400 från 81. Billigare än att öva på Blackbirden. Men det tog inte lång tid innan cb400 inte längre dög till annat än att nöta garagevändning. Har du trafikvana så underlättar det enormt när du ska ut i trafiken.
Köp en hoj som du tror är vad du vill köra på ett tag, de flesta nya hojar är lättkörda. Blackbirden var mer lättkörd än CB400an. Körskolans hoj är extremt lättkörd, på gränsen till tråkig. Kan du köra en hoj, kan du köra körskolehojen utan problem.
Min sambo hade aldrig suttit på en moped ens, och med 8 körlektioner och lite övningskörning var uppkörningen i land efter en sommar. :tummenupp

Fördelen med en billig hoj är att den kostar inte så mycket att lägga omkull.

Det vi lärde oss i sommar är att öva lite hemma så du kan gasa och bromsa smidigt. Ta några lektioner, det är guld värt, för då får du rätta till småsaker och misstag man gör utan att veta om det. Övningskör privat så mycket du kan och ta körlektioner parallellt. Tack och lov är garagevändningen borta så det behövs nog inte lika mycket nötning på en ödslig parkeringsplats.
Och har du trafikvana sen tidigare underlättar det enormt, för då har du en sak mindre att lära dig när du kör.
Jag kan säkert ställa upp som handledare nån gång, det är bara börja hänga på när vi ska ut nån klubbkörning i sommar.

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Mell skrev:
Jag kan säkert ställa upp som handledare nån gång, det är bara börja hänga på när vi ska ut nån klubbkörning i sommar.

Stan är inte stor nog för två Mellár, du kommer bara att lära ut ofog :hihi :rofl

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning