Min sambo började öva gas och koppling på en cb400 från 81. Billigare än att öva på Blackbirden. Men det tog inte lång tid innan cb400 inte längre dög till annat än att nöta garagevändning. Har du trafikvana så underlättar det enormt när du ska ut i trafiken.
Köp en hoj som du tror är vad du vill köra på ett tag, de flesta nya hojar är lättkörda. Blackbirden var mer lättkörd än CB400an. Körskolans hoj är extremt lättkörd, på gränsen till tråkig. Kan du köra en hoj, kan du köra körskolehojen utan problem.
Min sambo hade aldrig suttit på en moped ens, och med 8 körlektioner och lite övningskörning var uppkörningen i land efter en sommar.
Fördelen med en billig hoj är att den kostar inte så mycket att lägga omkull.
Det vi lärde oss i sommar är att öva lite hemma så du kan gasa och bromsa smidigt. Ta några lektioner, det är guld värt, för då får du rätta till småsaker och misstag man gör utan att veta om det. Övningskör privat så mycket du kan och ta körlektioner parallellt. Tack och lov är garagevändningen borta så det behövs nog inte lika mycket nötning på en ödslig parkeringsplats.
Och har du trafikvana sen tidigare underlättar det enormt, för då har du en sak mindre att lära dig när du kör.
Jag kan säkert ställa upp som handledare nån gång, det är bara börja hänga på när vi ska ut nån klubbkörning i sommar.