Någon VAG-mek här?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Söker någon som jobbar/jobbat med WAG-bilar för ett par frågor.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Du svarade nästan före jag postade :)

Ja just det...VAG.

En skitsak egentligen men jag tycker min son blivit dåligt bemött av en verkstad.

Han lämnar in bilen för att "koda" en nyckel som följde med bilen vid köp. Nyckeln går inte att koda för den är "trasig", och det kan ju inte verkstaden hjälpa.

Men efter besöket lyser en stöldskyddslampa som inte lyste innan som nu besiktningen slår ner på. Besöket hos verkstan skedde nyligen.

Verkstaden hävdar att lampan måste ha lyst innan oxå, men det har den inte gjort.

Vad jag har fått till mig från en kille som jobbar med ett annat bilmärke är att man har lagt till nyckeln till fordonet, sedan försökt programmera den men inte lyckats.

Man lämnar ut bilen till kund igen men tar inte bort den felaktiga nyckeln från bilen, och därför lyser lampan.

Verkstaden vill nu ha betalt för att ta bort nyckeln igen, något jag tycker de skulle gjort vid första besöket....

De hävdar att det är många steg och tidskrävande att koppla upp sig och greja med detta.

Där står vi

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
När du kodar in en ny nyckel så kodar du alla nycklar du ska använda samtidigt, ibland två, ibland har man tre.
Nycklarna kodas in både mot motorstyrdonet (stöldspärr) och elstyrdonet (fjärröppning).
När det är klart funkar bara dessa nycklar och inget ska lysa om det är korrekt utfört.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
När du kodar in en ny nyckel så kodar du alla nycklar du ska använda samtidigt, ibland två, ibland har man tre.
Nycklarna kodas in både mot motorstyrdonet (stöldspärr) och elstyrdonet (fjärröppning).
När det är klart funkar bara dessa nycklar och inget ska lysa om det är korrekt utfört.
Ok.. Men vad jag söker är anledningen till varför en felkod nu finns som inte fanns innan vi lämnade in bilen.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Har man lagt till nyckeln till fordonet så har man ju programmerat in den.
Antingen går bilen inte att starta, eller också funkar inte fjärren om man nu glömt nåt.
Det tar mig c:a 15 minuter att koda in båda nycklarna med VAS, vad skulle vara krångligt menar dom?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Felkoden säger felaktig programmering. Och det beror på att nyckeln är trasig säger verkstaden.

Det jag tycker är att dom skulle "tagit bort" den felaktiga nyckeln från fordonet innan dom avslutade jobbet eftersom de uppenbart märkte att den var kass. Nu orsakar ju deras "halvfärdiga programmering" en felkod vi inte hade innan.....anser jag.

Det är 14 mil att köra å de vill ha betalt för samma jobb en gång till...för att enbart ta bort den felaktiga nyckeln. Jag tycker det är fel...man jag kanske tänker fel.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Felkoden säger felaktig programmering. Och det beror på att nyckeln är trasig säger verkstaden.

Det jag tycker är att dom skulle "tagit bort" den felaktiga nyckeln från fordonet innan dom avslutade jobbet eftersom de uppenbart märkte att den var kass. Nu orsakar ju deras "halvfärdiga programmering" en felkod vi inte hade innan.....anser jag.

Det är 14 mil att köra å de vill ha betalt för samma jobb en gång till...för att enbart ta bort den felaktiga nyckeln. Jag tycker det är fel...man jag kanske tänker fel.
Märkligt, antingen tar bilen emot nyckeln eller också inte när man programmerar, går det bara att programmera en nyckel för att det är fel på chippet i den andra så tar den bara emot en nyckel, den andra avvisas, och lägger inte upp nån felkod, den tackar bara nej till bilen.
Nu beror det kanske på vilken utrustning dom använder men så funkar våran.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag kan ha fel nu, den kräver två fungerande nycklar för att godkänna programmeringen, så är det.
Har semester så skallen är rensad :tummenupp

Fungerar båda nycklarna nu?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Fast det fanns ingen felkod innan...och bilen hade bara en fungerande nyckel.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Vad är det för bil, Audi, VW, Skoda, Seat, Cupra, Elbil osv?
Har den Keyless, Kessy osv?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Det är en Golf 2002. Den har två nycklar varav bara den ena funkar. Efter verkstadsbesök och kostnad fungerar fortfarande bara en nyckel men vi fick en felkod på köpet som inte fanns innan.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Det är en Golf 2002. Den har två nycklar varav bara den ena funkar. Efter verkstadsbesök och kostnad fungerar fortfarande bara en nyckel men vi fick en felkod på köpet som inte fanns innan.
Ok, då fattar jag, då behöver du en ny nyckel och sen koda in båda, är det en lösning tror du?
Nyckeln går väl loss på 2500:- typ och tar ju en stund att få hem, du måster dessutom beställa den på plats och legitimera dig.
För mycket krångel kanske?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Ja det är absolut en lösning. Men varför fanns ingen felkod innan besöket? Vi har haft bilen i två år helt utan felkod eller lysande "stöldskyddslampa" med bara en fungerande nyckel.

Verkstaden hävdar att det MÅSTE ha varit samma felkod innan besöket. Det är fel.

Nu står vi med en bil som inte går att besikta...

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Ja det är absolut en lösning. Men varför fanns ingen felkod innan besöket? Vi har haft bilen i två år helt utan felkod eller lysande "stöldskyddslampa" med bara en fungerande nyckel.

Verkstaden hävdar att det MÅSTE ha varit samma felkod innan besöket. Det är fel.

Nu står vi med en bil som inte går att besikta...
Som jag förstår det så har man använt samma nyckel i bilen hela tiden och inte brytt sig om den andra.
Denna kan ju har råkat ut för nåt som gjort den obrukbar elektroniskt, men det har man aldrig upptäckt.

Vill man koda in EN nyckel så måste man koda in BÅDA på en gång, misslyckas det, alltså tar bilen bara emot chip-signalen från den ena nyckaln så lyckas inte kodningen alls utan avbryts och lampan för starspärr tänds.

Enda sättet att släcka den är alltså att koda in två fungerande nycklar samtidigt.

Typ så

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Det är ju märkligt. Säljaren upplyste om att den andra nyckeln var paj, men passade i dörrlås osv..så därför hade han sparat den. Den har hela tiden legat i handskfacket.

Kan mjukvaran glömma bort nyckeln efter tid?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Det är ju märkligt. Säljaren upplyste om att den andra nyckeln var paj, men passade i dörrlås osv..så därför hade han sparat den. Den har hela tiden legat i handskfacket.

Kan mjukvaran glömma bort nyckeln efter tid?
Kanske, har man tappat den från hög höjd eller nåt så kanske det hänt nåt inuti.
Jag har varit med om att det lilla chippet har lossnat i nyckeln och ligger och skramlar i botten av huset, då har inte tändningslåset känt av det och bilen gick inte att starta.
öppnade huset och limmade det på plats, tror det var Mazda eller Suzuki.

Testa att öppa och titta.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...