Ok.. Men vad jag söker är anledningen till varför en felkod nu finns som inte fanns innan vi lämnade in bilen.När du kodar in en ny nyckel så kodar du alla nycklar du ska använda samtidigt, ibland två, ibland har man tre.
Nycklarna kodas in både mot motorstyrdonet (stöldspärr) och elstyrdonet (fjärröppning).
När det är klart funkar bara dessa nycklar och inget ska lysa om det är korrekt utfört.
Märkligt, antingen tar bilen emot nyckeln eller också inte när man programmerar, går det bara att programmera en nyckel för att det är fel på chippet i den andra så tar den bara emot en nyckel, den andra avvisas, och lägger inte upp nån felkod, den tackar bara nej till bilen.Felkoden säger felaktig programmering. Och det beror på att nyckeln är trasig säger verkstaden.
Det jag tycker är att dom skulle "tagit bort" den felaktiga nyckeln från fordonet innan dom avslutade jobbet eftersom de uppenbart märkte att den var kass. Nu orsakar ju deras "halvfärdiga programmering" en felkod vi inte hade innan.....anser jag.
Det är 14 mil att köra å de vill ha betalt för samma jobb en gång till...för att enbart ta bort den felaktiga nyckeln. Jag tycker det är fel...man jag kanske tänker fel.
Ja du, hade jag suttit i den uppkopplad nu så hade jag löst det men....Fast det fanns ingen felkod innan...och bilen hade bara en fungerande nyckel.
Har den alltså två fysiska nycklar varav det bara går att starta med den ena?Fast det fanns ingen felkod innan...och bilen hade bara en fungerande nyckel.
Ok, då fattar jag, då behöver du en ny nyckel och sen koda in båda, är det en lösning tror du?Det är en Golf 2002. Den har två nycklar varav bara den ena funkar. Efter verkstadsbesök och kostnad fungerar fortfarande bara en nyckel men vi fick en felkod på köpet som inte fanns innan.
Som jag förstår det så har man använt samma nyckel i bilen hela tiden och inte brytt sig om den andra.Ja det är absolut en lösning. Men varför fanns ingen felkod innan besöket? Vi har haft bilen i två år helt utan felkod eller lysande "stöldskyddslampa" med bara en fungerande nyckel.
Verkstaden hävdar att det MÅSTE ha varit samma felkod innan besöket. Det är fel.
Nu står vi med en bil som inte går att besikta...
Kanske, har man tappat den från hög höjd eller nåt så kanske det hänt nåt inuti.Det är ju märkligt. Säljaren upplyste om att den andra nyckeln var paj, men passade i dörrlås osv..så därför hade han sparat den. Den har hela tiden legat i handskfacket.
Kan mjukvaran glömma bort nyckeln efter tid?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|