Något fel på kopplingen??

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Vårgårda
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Tja.
Jag har en rs 125 -02. Jag har lagt märke till att den driver lite även ifall man har kopplingen intryckt och jag undrar om det är normalt. (Om det inte är det, vad som kan vara fel)??
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Johannes_88 skrev:
Tja.
Jag har en rs 125 -02. Jag har lagt märke till att den driver lite även ifall man har kopplingen intryckt och jag undrar om det är normalt. (Om det inte är det, vad som kan vara fel)??

Du kan nog börja med att se till att wiren är ordentligt spänd.....glöm inte att du ska ha lite glapp hjälper inte det så har du slitage nere i koplingen...eller kanske kan behöva dra in bulten till tryckplattan men först wiren
 

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Vårgårda
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
RS "Alex" skrev:
Du kan nog börja med att se till att wiren är ordentligt spänd.....glöm inte att du ska ha lite glapp hjälper inte det så har du slitage nere i koplingen...eller kanske kan behöva dra in bulten till tryckplattan men först wiren

Vajern är som den ska (Jag har justerat den nyss). Vilken bult är det?? Har du nån bild?? Ska det inte driva något alls??
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
menar du att drevet snurrar eller att hojen rullar iväg?.. eller vill dra.. drevet snurrar även när de är rätt inställt
 

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Vårgårda
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
philsson skrev:
menar du att drevet snurrar eller att hojen rullar iväg?.. eller vill dra.. drevet snurrar även när de är rätt inställt

Jag hade den uppe på depåstället förut och när man la i 1 :an så snurrade det lika snabbt både med och utan koppling bara att det gick att stanna däcket utan att den dog med den inne. När man sitter på den känns det som den vill åka iväg men det är inte så mycket och jag har fått för mig att det blir bättre när den blir varm...
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Johannes_88 skrev:
Jag hade den uppe på depåstället förut och när man la i 1 :an så snurrade det lika snabbt både med och utan koppling bara att det gick att stanna däcket utan att den dog med den inne. När man sitter på den känns det som den vill åka iväg men det är inte så mycket och jag har fått för mig att det blir bättre när den blir varm...

Ingen fara, bara kör på. Kan vara oljan som gör det. Se till att ha rätt sorts olja nästa gång du byter.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Johannes_88 skrev:
Jag hade den uppe på depåstället förut och när man la i 1 :an så snurrade det lika snabbt både med och utan koppling bara att det gick att stanna däcket utan att den dog med den inne. När man sitter på den känns det som den vill åka iväg men det är inte så mycket och jag har fått för mig att det blir bättre när den blir varm...
isf låter det som han skrev tidigare.. vajern eller bulten.

EDIT: kan vara ihopklibbade lameller också.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Johannes_88 skrev:
Jag hade den uppe på depåstället förut och när man la i 1 :an så snurrade det lika snabbt både med och utan koppling bara att det gick att stanna däcket utan att den dog med den inne. När man sitter på den känns det som den vill åka iväg men det är inte så mycket och jag har fått för mig att det blir bättre när den blir varm...


Om den stått still länge brukar lamellerna klibba i hop sig ut och dra ett par slir på 2:an i sådana fall.

Akta dig för att slira för länge då bränner du lamellerna,slira ,kör en sväng och slira igen.
 

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Vårgårda
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
TheDiversion skrev:
Ingen fara, bara kör på. Kan vara oljan som gör det. Se till att ha rätt sorts olja nästa gång du byter.

Jag ska byta till agip gearsynth så snart jag kan få tag i en sån (det står ju att man ska köra på den i instruktionsboken) SOM INTE FINNS PÅ SVENSKA!!!!! (Är det nån som har en instruktionsbok till en -02 a på svenska eller engelska)
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Johannes_88 skrev:
Jag ska byta till agip gearsynth så snart jag kan få tag i en sån (det står ju att man ska köra på den i instruktionsboken) SOM INTE FINNS PÅ SVENSKA!!!!! (Är det nån som har en instruktionsbok till en -02 a på svenska eller engelska)


kör på 10w40. Typ castrols fyrtaktsolja eller motuls.

Men sådär är det när man lägger i ettan på depåstödet. Helt vanligt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DJM skrev:
kör på 10w40. Typ castrols fyrtaktsolja eller motuls.

Men sådär är det när man lägger i ettan på depåstödet. Helt vanligt.

hur fan är det med oljan egentligen visa avråder mig till 10w 40 och säger det kan vara det som pajade min koppling andra säger den är bäst...det jag hört nu är 80w 90 :confused: :confused:

alltså oljan snurar ju i lådan/ koppling så bara den kan ju driva på lite jag trodde det var mer att du upplevde det när du stod stilla att den ville driva framåt alltså när du typ sitter på den
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
RS "Alex" skrev:
hur fan är det med oljan egentligen visa avråder mig till 10w 40 och säger det kan vara det som pajade min koppling andra säger den är bäst...det jag hört nu är 80w 90 :confused: :confused:

alltså oljan snurar ju i lådan/ koppling så bara den kan ju driva på lite jag trodde det var mer att du upplevde det när du stod stilla att den ville driva framåt alltså när du typ sitter på den


när jag körde eller jag fick med när jag köpte hojjen 75w90 så gick den urkasst med det, gick knappt få i neutralen och låg på som fan. När jag bytte så funka det skit bra. Jag har kört med det i 1500mil så och lådan såg hur fräsch som helst ut när jag tog isär allt.
 

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Vårgårda
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
DJM skrev:
när jag körde eller jag fick med när jag köpte hojjen 75w90 så gick den urkasst med det, gick knappt få i neutralen och låg på som fan. När jag bytte så funka det skit bra. Jag har kört med det i 1500mil så och lådan såg hur fräsch som helst ut när jag tog isär allt.

Är inte den oljan bra som rekommenderas i instruktionsboken??
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Vad står eg. t. ex. 10W/30 för? Vet att det är viskositet men vad står 10:an för och vad står 30 för?

Sen undrar jag om det är ok att köra på 10W40 i lådan fast det står 10W30 i manualen?
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Johannes_88 skrev:
Tja.
Jag har en rs 125 -02. Jag har lagt märke till att den driver lite även ifall man har kopplingen intryckt och jag undrar om det är normalt. (Om det inte är det, vad som kan vara fel)??
Dina lameller är med 99% säkerhet inte riktigt friska. Kolla det!
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
TheDiversion skrev:
Vad står eg. t. ex. 10W/30 för? Vet att det är viskositet men vad står 10:an för och vad står 30 för?

Sen undrar jag om det är ok att köra på 10W40 i lådan fast det står 10W30 i manualen?

alltså om vi tar det från början.

En läsk tillexempel är mycket lättare att hälla ut än ketchup. Det är olika viskositeter. Detso trögflytande desto högre viskositet. Sen om ketchupflaskan är kall är det ännu trögare att hälla ur den. Där har du att desto kallare det är desto högre viskositet.

Om en olja ska smörja bra vid många minusgrader så ska det vara lågviskositet alltså lättflytande. Men då när den kommer upp i arbetstemp så smörjer den inte såbra. Då om man tar en trögflytande så går det knappt att dra runt motorn i många minusgrader men går bra när motorn är varm.(fyrtaktare)

alltså om den har 10w så är det så trögflytande den är vid en viss temp. och detsamma med andra.

jaa det är ok. Du märker om det är tröckt att växla och så.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
KalleNorton skrev:
Dina lameller är med 99% säkerhet inte riktigt friska. Kolla det!


Dom är så friska dom kan bli. Bara att dom ligger på lite. Helt normalt.
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
DJM skrev:
Dom är så friska dom kan bli. Bara att dom ligger på lite. Helt normalt.
japp friska som fan! hur ofta står du still med kopplingen indragen? jag lägger alltid i friläge vid rölysen och släpper upp kopplingen för att spara fjädrar och lammeler. även när jag kör bil.
 

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Vårgårda
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
frew skrev:
japp friska som fan! hur ofta står du still med kopplingen indragen? jag lägger alltid i friläge vid rölysen och släpper upp kopplingen för att spara fjädrar och lammeler. även när jag kör bil.

Det är ju inte så ofta men jag bara funderade på om det skulle vara så eller om det inte skulle vara det om det slets mer än vanligt.....
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top