Några fridykare/snorklare på forumet?

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Blev väldigt överraskad igår när jag skulle gå och lägga mig!

Skulle bara testa att hålla andan en gång för skojs skull.
3.04 stannade klockan på :)

Jag har ju inte tränat apnea på 1½ år så det var ju ett positivt besked..
Nu blir man ju sådär gött sugen att ta upp det igen :)

Därför undrar jag om det är nån annan här på forumet som håller eller har hållt på med apnea/fridykning??

Var förresten i Grekland för snart 2 år sedan och testade snorklingsvatten. (Båtluffade i 2 veckor)
Bäst var helt klart Amorgos! Bl.a där de spelat in "Det stora blå"!!
Sikten var minst 35-40 meter så det är ju lite skillnad mot här hemma! :D

Vuken

boujakka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
400 st
Jag håller på med fridykning, eller nu har det varit lugnt sista 2 åren.

Har varit runt lite överallt och fridykt, fast mest i Grekland. Fastnade för den Grekiska ön Zakynthos med omnejd, varit där 5ggr och dykt.

Det är en spelciell känsla med fridykning helt klart :tummenupp

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Är total fridykar amatör, men huvudsaken är att man tycker att det är kul!! :p
Är tillräckligt intresserad att jag har egen utrustning iaf. dock blir det mest Mälarmonstret som jag hälsar på.... :rolleyes:
/FrökenW

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jag har bara hobbysnorklat lite mellan dyk med utrustning. Men de bästa dyken/snorklingarna jag har hittat är röda havet.

Där kan man ju se lika mycket när man snorklar som man kan med utrustning. Och sikten vore det ju dumt att klaga på. :)

Sett delfiner, muränor, napoleonfisk, rockor osv vid snorkling. Det är nästan bara lite olika hajar och några olika koraller som jag inte sett när jag snorklat utan bara när jag haft utrustning.

En korall (svartkorall tror jag den heter) som jag såg är lite ovanlig och växer på ca 40m djup. Dit kan inte jag snorkla... :)

Men nu har jag fått lite medicinska problem med öronen och måste göra mig av med utrustningen... Så det får bli semestersnorkling för min del i rfamtiden. Men det funkar det med. :)

/Lucky9

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Föredrar faktiskt snorkling framför tuber. Blir så klumpig i vattnet med tuber även om det är najs att kunna stanna "lite" längre under vattnet...

Har varit i Israel/Eilat fem gånger och det, tillsammans, med det Stora Barriärrevet i Australien, ska ju vara det bästa i världen. Även snorklat på Bahamas, Mexico, Nicaragua och lite andra roliga ställen. Klart bäst är dock Eilat, men har tyvärr blivit sönder turistat på senare år. Nästa gång får det nog bli Australien även om man måste åka båt för att komma ut till revet...

Känslan när man passerar 10 meters djup när man snorklar och börjar sjunka istället för att stiga är härlig.... :cool:

/R

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Har fridykt litegrann :tummenupp , mycket när jag jobbade i thailand som instruktör, Kunde la stanna under vattnet i 2 min ner till 20 m djup, inget proffs men det e fan härligt

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Finns det någe specialtrix eller något för att träna sig att hålla andan längre, eller är det bara att göra det ofta så kommer man upp i tid?

Förmig jag såg nån rackare på tv förr som satt på bottnen och glodde i närmare 10 min?!? (kan vart 5 :) )

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Bra kondition underlättar.

Annars är det mest övning som gäller. Jobbigare att hålla andan ju djupare du är...

Ju mindre du rör dig desto mindre syre går åt. För mig blir det lättare att hålla andan mot slutet om man släpper ut lite luft, då klarar jag en 20 sekunder till. Vet inte varför, men så är det.

Att ta några djupa andetag innan underlättar ju oxå. Man ska dock inte hyperventliera/överdriva då man kan vädra ur all koldioxid och risken är att "andningsreflexen" slås ut och du kan tuppa av.

/R

P.S. Tror inte det var 10 minuter. Vad jag vet ligger rekordet runt 7 min... Har för mig att man får bestående hjärnskador efter 10 minuters syrebrist.

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Raid72 skrev:
P.S. Tror inte det var 10 minuter. Vad jag vet ligger rekordet runt 7 min... Har för mig att man får bestående hjärnskador efter 10 minuters syrebrist. [/B]

Kan säkert varit något sånt runt 5 kanske .. länge sen jag såg det.. men bra länge var det iaf.

Men är inte poängen med att hålla andan att du INTE ska få syrebrist?? :crash

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Sysslade lite med statisk och dynamisk apnea i samband med att jag dök (vanlig scubadiving). Det var kul, men jag söker nog lite mer action i det jag ägnar mig åt... :rolleyes:

Det är dock najs att ha övat lite om man åker utomlands och snorklar.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Raid72 skrev:
Bra kondition underlättar.

Annars är det mest övning som gäller. Jobbigare att hålla andan ju djupare du är...

Ju mindre du rör dig desto mindre syre går åt. För mig blir det lättare att hålla andan mot slutet om man släpper ut lite luft, då klarar jag en 20 sekunder till. Vet inte varför, men så är det.

Att ta några djupa andetag innan underlättar ju oxå. Man ska dock inte hyperventliera/överdriva då man kan vädra ur all koldioxid och risken är att "andningsreflexen" slås ut och du kan tuppa av.

/R

P.S. Tror inte det var 10 minuter. Vad jag vet ligger rekordet runt 7 min... Har för mig att man får bestående hjärnskador efter 10 minuters syrebrist.

Desto djupare??? icke, partialtrycket blir högre o det känns lättare. Därav shallow water black out efter du vatt djupt. Kroppen reagerar på tryck, inte mängd :)

Mingves

Guest
Jag håller på med apnea.
Håller på att gå med i GAS - Göteborgs Apnea sällskap, de goa antagningskrav: )
Har inte ännu kommit med än......väntetiden är lång.... :fakta

///Mats

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Blackninja skrev:
Desto djupare??? icke, partialtrycket blir högre o det känns lättare. Därav shallow water black out efter du vatt djupt. Kroppen reagerar på tryck, inte mängd :)

Mmmm, så klart du har rätt... Blandar ihop det med att det går åt luft för att ta sig ner djupare iom den fysiska ansträngningen.

/R

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...