Några svagheter med R1 99-02

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
Hej.
Sugen på att skaffa mig en R1, den budget jag har räcker till en R1 99-02.
Har haft en r6 -99 förr och vart väldigt nöjd förutom kallstart ibland som vart lite pinsamt ibland i vissa situationer.
Antar att det gäller även en R1 med förgasarmotor men det kan jag leva med.
Hört att vissa r1 har något med lådan att det hoppar ur vissa växlar eller nåt. Vet någon vilka modeller det gäller?
Något annat som är bra att veta?
Några tips på vad som ska kontrolleras vid köp?
Har inte haft hoj på ett tag nu så är lite ringrostig :)
Tacksam för alla svar och tips!
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hade en -99 som första R1.
Körde drygt 5000mil utan några mekaniska eller elektriska problem.
Enda som var när jag bytte oljefabrikat och kopplingen började slira, det gav sej när jag bytte tillbaka.

Hade inga problem med kallstart, väldigt bra funktion faktiskt.

-98 årsmodell hade återkallelse för fix av växellåda, det var åtgärdat til -99 modellen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min 99 hade en sliten växellåda där tvåan lät fördjävligt, och läst lite här och var att de tidiga lådorna har problem med just tvåans växel.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Se till att få med styrdämpare på de förta årsmodellerna.
Den tenderar att vara lite lätt på framändan och vobblar lätt (eller så ser man det som att den är lättsvängd :D )
 

Galedia

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
Har kört en R1 -00 ca 4000 mil från dåvarande 3700 till idag 7700. Får hålla med Ozzian tidigare i tråden att det inte varit några problem varken elektroniska eller maskinella förutom en utsliten koppling. Småsaker har väl hänt på vägen, men inget som sticker ut (bytt någon packning om jag inte minns fel). Har faktiskt kvar den trots att den inte blivit körd på tre år, men ett laddat batteri startar den fortfarande snabbt även om den så stått en längre tid, ett halvår över vintern! Så problem med kallstarter känner jag inte igen.

Växellådan klonkar och för liv, men den verkar vara klart opåverkad såhär nästan 8000 mil senare... :smasha

Lycka till!
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top