Nån med bra kontakter på laserskärning i/runt Göteborg.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har ritat ihop ett jävligt trevligt svetsbord som jag bestämt mig för att bygga ihop. Har av praktiska skäl ritat hela skiten i 6mm stål och skulle behöva ha bitarna utskurna med laser.

Nån som har en känning på nån firma i eller i närheten av Göteborg som laserskär och kan sälja till privatpersoner?

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
varför begränsa till laserskärning när det finns fler alternativ t.ex vatten, plasma

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
varför begränsa till laserskärning när det finns fler alternativ t.ex vatten, plasma

För att designen kräver den precisionen en styrd laser ger. Funderade på vatten ett tag men det blir lite risigare och plasma är ett skämt i sammanhanget.

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
För att designen kräver den precisionen en styrd laser ger. Funderade på vatten ett tag men det blir lite risigare och plasma är ett skämt i sammanhanget.

Nu är inte jag någon expert på området men jag tror nog att precisionen på vattenskärning är likvärdig med laserskärning. :)

Raderad medlem 61114

Guest
Nu är inte jag någon expert på området men jag tror nog att precisionen på vattenskärning är likvärdig med laserskärning. :)

Precisionen på vattenskärning är väldigt exakt. Dessutom snyggare snitt än med laserskärning.

Min kontakt med vattenskärning har tyvärr flyttat från gbg.

Men många sådana ställen jobbar skift så bästa är nog att söka upp något och göra ett kvällsbesök.
Men det låter som rätt stora bitar om det är till ett svetsbord, kan va lite klurigt att få gjort det vid sidan om.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Tror inte jag. När jag tidigare via jobbet haft med vattenskuret att göra så har det varit problem med tighta hörn, skarpa vinklar och små radier. Sen har det varit problem med att den sprider och skärytan inte blir vinkelrät vilket tydligen skall gå att få till men det är inte alla som gör det tydligen.

Jag har designat styrtappar, det skall skäras ut ett hål mer små radietoleranser på 25x6,3mm med en tolerans på +/-0,15. bordet skall bli rakt och tanken är att det skall vara självstyrande tappar och sen svetsas ihop. Det gör man så vitt jag vet med laserskärning

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tror inte jag. När jag tidigare via jobbet haft med vattenskuret att göra så har det varit problem med tighta hörn, skarpa vinklar och små radier. Sen har det varit problem med att den sprider och skärytan inte blir vinkelrät vilket tydligen skall gå att få till men det är inte alla som gör det tydligen.

Jag har designat styrtappar, det skall skäras ut ett hål mer små radietoleranser på 25x6,3mm med en tolerans på +/-0,15. bordet skall bli rakt och tanken är att det skall vara självstyrande tappar och sen svetsas ihop. Det gör man så vitt jag vet med laserskärning

Varför inte fräsa dom delarna som kräver precision?

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Varför inte fräsa dom delarna som kräver precision?

Det behövs inte, precisionen finns i billigare bearbetning och skulle jag fräsa det så så skulle det bli så dyrt att jag kan köpa ett Siegmund direkt istället.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har kollat mer på vatten och det verkar möjligt med ett par mindre justeringar. Tolerans på raka snitt på 0,05-0,1mm är ju mycket bra.

Har fått ett förslag på firma som jag skall kontakta nästa vecka.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Vatten är en dyr och långsam metod jämfört med laser. att det inte blir vinkelrätt beror på operatören, inte med skärmetoden.
Har inte sett aktuella detaljen men finplasma ger förvånansvärt fina resultat då allt går som det ska.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vatten är en dyr och långsam metod jämfört med laser. att det inte blir vinkelrätt beror på operatören, inte med skärmetoden.
Har inte sett aktuella detaljen men finplasma ger förvånansvärt fina resultat då allt går som det ska.

Har svårt att se plasma med den precisionen uran efterbearbetning. Sen tillför det en hel del värme till godset. Har tillgång till många manuella plasma-cutters då vi utvecklar sådana och det finns inte den precisionen i snittet. Blir klart bättre med en styrd men jag är tveksam.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Har tillgång till många manuella plasma-cutters då vi utvecklar sådana och det finns inte den precisionen i snittet. Blir klart bättre med en styrd men jag är tveksam.
Ja givetvis styrd......jag var mest inne på plasma har oförtjänt dåligt rykte om sin precision.
(Vi skär med laser upp till 15 mm och gas/plasma upp till 230 mm)

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja givetvis styrd......jag var mest inne på plasma har oförtjänt dåligt rykte om sin precision.
(Vi skär med laser upp till 15 mm och gas/plasma upp till 230 mm)

Dåligt rykte vet jag inte... men en sak är säker, jag lämnar inte plasman inkopplad jämte kettingen jag låst fast hojen med i garaget. Som manuell ser jag den som en vacker kapskiva eller som ett coolt partytrick för ingen har någonsin sett en plasma. Jag har även sågat ut matriser i plywood som styrning och manuellt skurit ut bitar i svart och vitt material med mycket bra resultat men det är med 2-3 mm precision och framförallt ganska ruffa snitt jämfört med jag kräver nu.

Vad skär ni med för toleranser i 6mm svart med plasma? Jag kan skicka dig en exempelritning på några detaljer så kan du göra en snabb fackmannamässig bedömning.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Så här var det tänkt. 600x900mm med två skruvbara förlängningar på 300mm vardera som även kan användas vinkelrätt. 50x50 delning på hela bordet med 16mm hål. Flaskställ för två 5L hobbyflaskor (Argon och CO2/Argon Mix)

SVETSBORD.JPG

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hittade inte mycket på det. Är det samma sak som PA Laserplåt AB? Låter ju fö som exakt det jag letar efter.

Det var ingen fullträff. Visade sig att PA Laserplåt bara stansar... Snacka om missvisande namn. Dom skickar iväg laserjobb till en nnan firma så det blir nog svårt att få till en bra affär utan kvitto och moms skulle jag tro.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati